شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۷
کد خبر: 112818

دولت به تازگی یک گروه را مسئول نظارت بر تعرفه‌های درمانی بخش غیردولتی کرده‌است، اعضای این گروه ۵پزشک هستند و می‌بایست مراقب باشند تعرفه‌هایی که دولت برای پزشکان تعیین کرده رعایت شود.

نظارت بر دستمزد پزشکان ممکن می‌شود؟

سلامت نیوز:دولت به تازگی یک گروه را مسئول نظارت بر تعرفه‌های درمانی بخش غیردولتی کرده‌است، اعضای این گروه ۵پزشک هستند و می‌بایست مراقب باشند تعرفه‌هایی که دولت برای پزشکان تعیین کرده رعایت شود.
 این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که تا‌کنون بر تعرفه‌های بخش خصوصی نظارت نمی‌شدو تعرفه‌هایی که دولت همه ساله اعلام می‌کرد به‌ویژه در بخش ویزیت در مطب‌های خصوصی پزشکان رعایت نمی‌شد. عدم‌رعایت تعرفه ویزیت از سوی پزشکان باعث شد که امسال وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی پس از اعلام تعرفه‌ها گروهی را مسئول نظارت بر تعرفه کند. اگر چه این گروه هنوز تشکیل جلسه نداده اما گفت‌وگو با برخی از اعضای گروه نشان می‌دهد که با اعداد و ارقامی که دولت به‌عنوان تعرفه درمان بخش خصوصی اعلام کرده چندان موافق نیستند. دکتر ایرج فاضل، رئیس جامعه جراحان ایران، یکی از اعضای هیأت نظارت است که در کنار دیگر اعضای گروه می‌بایست عملکرد پزشکان بخش درمانی خصوصی (غیر دولتی) را رصد کند. او می‌گوید: «دولت انتظار دارد که کسی از تعرفه‌های اعلام شده تخطی نکند یعنی وقتی تعرفه‌های درمانی اعلام و ابلاغ می‌شود تمام بخش‌های درمانی کشور مطابق با همین تعرفه‌ها کار کنند و از بیماران پولی بیش از عدد و رقم‌های رسمی درخواست نکنند.»

دکتر فاضل توضیح می‌دهد: ما هنوز هیچ جلسه‌ای تشکیل نداده‌ایم و درباره‌ روش کار این هیأت هیچ تصمیم‌گیری‌ای نشده است. ثابت ماندن تعرفه‌های درمانی سبب شده تا مشکلات زیادی پیش بیاید. در 6سال گذشته تعرفه جراحی ثابت‌مانده و هیچ تغییری نکرده درحالی‌که می‌دانیم تورم هر سال افزایش داشته و حقوق و دستمزدها هم هر سال اضافه شده است. الان از نظر موازین اجتماعی شکاف بزرگی میان دستمزد واقعی پزشکان و اعدادی که از 6سال قبل تا‌کنون افزایش نداشته ایجاد شده که اگر دولت بخواهد امسال میزان واقعی تعرفه‌ها را براساس تورم موجود تعیین کند اعداد درشتی خواهیم داشت که نه بیمه‌ها می‌توانند آن را پوشش بدهند و نه اصولا از نظر جامعه پذیرفته خواهد شد. برای پرکردن این شکاف ناچار باید آن را به 3 یا 4 قسمت کرد و ظرف سه چهار سال آن‌را به میزان عادلانه که قانون می‌گوید رساند.

پزشکان را نشانه گرفته‌اند

دکتر محمدرضا نوروزی استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران معتقد است: به‌نظر می‌رسد که باید بحث‌های عقلانی این موضوع و تنظیم روابط بین پزشک و بیمار در بحث‌های مربوط به گروه نظارت قرار بگیرد. یا در واقع گروه نظارت یک گروه استراتژیک‌نویس و سیاستگذار باشد به‌گونه‌ای که بتواند از حقوق پزشکان نیز دفاع کند در واقع سیاستگذاری‌های بخش درمان را به‌گونه‌ای تعیین کند که حقوق پزشک و بیمار همزمان رعایت شود. هنوز مشکلات بیمه‌های مکمل و پرداخت حقوق حقه پزشکان حل نشده و این بیمه‌ها حق بعضی گروه‌ها مثل گروه بیهوشی و جراحی را به‌درستی ادا نمی‌کنند، حل این مشکلات هم می‌تواند بخشی از مسئولیت‌های هیأت نظارت بر تعرفه‌های غیردولتی باشد. به ‌گفته‌ این پزشک جراح، ابتدا باید به سمت واقعی‌شدن تعرفه‌ها پیش برویم و پس از آن بحث‌های نظارتی و احیانا تعزیراتی و تنبیهی را اعمال کنیم. در حال حاضر بیشترین سهم نارضایتی در بخش درمان مربوط به مبالغی است که به‌عنوان حق ویزیت در مطب پزشکان دریافت می‌شود و می‌توان گفت که حجم نارضایتی از هزینه‌های بیمارستان بسیار کمتر از میزان نارضایتی‌ای است که از ویزیت وجود دارد. از آنجا که تعداد مراجعه به مطب‌های پزشکان چندین برابر تعداد مراجعه به بیمارستان‌هاست به‌نظر می‌رسد که نظارت بر تعرفه در مطب‌ها نیازمند دقت بیشتری است. گزارش میدانی خبرنگار همشهری از بازار درمان حاکی است در حال حاضر ویزیت پزشک فوق تخصص 40تا 50هزار تومان است درحالی‌که در تعرفه سال 93میزان این ویزیت 33هزار تومان اعلام شده. ویزیت پزشکان عمومی برای امسال 16هزارو پانصد تومان تعیین شده درحالی‌که حق ویزیتی که این پزشکان دریافت می‌کنند 20تا 25هزار تومان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha