چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 11282

امروزه سرطان معده از شایع‌ترین سرطان‌های دنیاست؛ به طوری كه به گفته متخصصان، این سرطان، سرطان اول در مردان و سرطان دوم در زنان محسوب می‌شود. عوامل ایجاد كننده این سرطان به معنای واقعی شناخته شده نیستند. این سرطان اغلب در مراحل پیشرفته تشخیص داده می‌شود، بنابراین شناسایی عوامل ایجاد كننده و ارایه دستورالعمل‌هایی به منظور پیشگیری از بروز آن بیش از پیش ضروری است.

دكتر پیمان حداد، متخصص و فلوشیپ رادیوتراپی و انكولوژی در گفت‌وگو با ایسنا، سرطان معده را در مردان بیشتر از زنان دانست و گفت: سرطان معده در قرن بیستم، شایع‌ترین سرطان دنیا بوده و در حال حاضر در بسیاری از كشورهای دنیا از جمله ژاپن و ایران سرطان معده از سایر سرطان‌ها شایع‌تر است.


سرطان معده، سرطان اول در مردان و دوم درزنان


هلیكوباكترپایلوری از عوامل مهم ایجاد سرطان معده

به گفته وی سرطان معده، سرطان اول مردان بوده و در زنان بعد از سرطان پستان شایع‌ترین سرطان است.

دكتر حداد در رابطه با علل موثر در ایجاد سرطان معده گفت: به نظر می‌رسد هلیكوباكترپایلوری مهم‌ترین عامل در ایجاد سرطان معده است. تحقیقات نشان می‌دهد در مناطقی كه شیوع هلیكوباكترپایلوری زیاد است، بروز سرطان معده نیز شایع است. از طرف دیگر مصرف دخانیات، رژیم‌های غذایی و برخی از عوامل ناشناخته دیگر در بروز این سرطان موثر هستند.


با افزایش سن احتمال بروز سرطان معده افزایش می‌یابد


تشخیص این سرطان اغلب در مراحل پیشرفته است

وی در این باره ادامه داد: فاكتور سن نیز در بروز سرطان معده موثر است، به این ترتیب شیوع سرطان معده در سنین بالا شایع‌تر است.

به گفته دكتر حداد از آنجا كه سرطان معده علایم و شكایات زیادی را ایجاد نمی‌كند در اغلب كشورهای دنیا در مراحل پیشرفته تشخیص داده می‌شود. بروز این سرطان در ژاپن بسیار بالاست، بر این اساس با برنامه‌های غربالگری مداوم این سرطان در مراحل ابتدایی تشخیص داده شده و نتایج درمانی بهتری حاصل می‌شود.


تكنیك‌های جدید جراحی و كمورادیوتراپی همزمان امید به بهبودی را افزایش می‌دهد

وی با بیان این كه امروزه نگرش‌های درمانی سرطان معده در مقایسه با گذشته بهتر شده است و در رابطه با تحولات اخیر در درمان این بیماری افزود: هنوز هم درمان اصلی این بیماری، جراحی است و از درمان‌های تكمیلی دیگر مانند شیمی درمانی و رادیوتراپی كمتر استفاده می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد كه شیمی درمانی و رادیوتراپی همزمان قبل و بعد از عمل جراحی افزایش روند بهبودی و طول عمر بیمار را به دنبال دارد؛ بنابراین استفاده از تكنیك‌های جدید جراحی و درمان‌های كمورادیوتراپی همزمان امید به بهبودی را 40 تا 50 درصد افزایش می‌دهد.


استفاده از میوه، سبزیجات تازه و آنتی‌اكسیدان‌ها در كاهش بروز سرطان معده موثر است

دكتر حداد با اشاره به روش‌های پیشگیری از ابتلا به سرطان معده گفت: زندگی سالم، اجتناب از دخانیات، استفاده از غذاهای سالم، میوه‌جات و سبزیجات تازه و همچنین استفاده از آنتی اكسیدان‌ها مانند ویتامین‌ها و كاروتن‌ها می‌توانند به كاهش سرطان معده منجر شوند. این در حالی است كه بسیاری از علل بروز این بیماری به معنای واقعی شناخته شده نیست.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha