رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: طبق آمار ۳۰ درصد بزهکاری‌ها توسط افراد بی‌سواد و زیر پنجم ابتدایی انجام می‌شود.

سلامت نیوز: رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: طبق آمار ۳۰ درصد بزهکاری‌ها توسط افراد بی‌سواد و زیر پنجم ابتدایی انجام می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، علی باقرزاده رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در گردهمایی مدیران و رؤسای آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی در تبریز با اشاره به اینکه حدود 50 درصد جمعیت بیسواد کشور بالای 50 سال هستند، افزود: برای ریشه‌کنی بیسوادی ناگزیر به حرکت در جهت آموزش فرد به فرد و تقاضا محور هستیم.

باقرزاده سوادآموزی را از موضوعات اولویت‌دار جهانی دانست و گفت: اگر افراد کم‌سواد متناسب با شاخص‌های توسعه رشد نکنند، خود به خود از گروه‌های مشارکت در فرایند توسعه پایدار حذف می‌شوند.

وی ادامه داد: سوادآموزی و ایجاد مهارت‌های پایه صرفاً یک موضوع آموزشی نیست که مربوط به سازمان نهضت سوادآموزی باشد، بلکه نیازمند عزم عمومی، بسیج همگانی و مشارکت موثر دستگاه‌های اجرایی است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی از تنظیم لایحه‌ای برای اعمال محدودیت برای افراد بیسواد جهت تصویب در هیأت دولت خبر داد و افزود: محدودیت مواردی مانند برداشت یارانه به شرط باسواد بودن اعضای خانواده و استفاده از مجوزهای دولتی به شرط باسواد بودن افراد است.

وی همچنین از اعمال مشوق‌هایی برای افراد بیسواد جهت سوادآموزی خبر داد و گفت: اگر کشاورزی با سواد باشد به مدت دو سال از تخفیف بیمه کشاورزی بهره‌مند می‌شود.

باقرزاده با اشاره به پیامدهای بیسوادی برای جامعه خاطرنشان کرد: طبق آمار 30 درصد بزهکاری‌ها توسط افراد بیسواد و زیر پنجم ابتدایی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین کمیت و کیفیت تولید، بهداشت فردی و اجتماعی، بهداشت زیست محیطی، انضباط و قوانین اجتماعی (آداب زندگی، شهروند مطلوب) و انتخاب آگاهانه در زندگی و اجتماع ارتباط مستقیمی با میزان دانش و سواد افراد دارد.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی از طرح تحول آفرین در برنامه سوادآموزی خبر داد و گفت: طرح باسواد کردن اولیا بیسواد دانش‌آموزان با محوریت مدرسه و استفاده از دانش‌آموزان برای شناسایی و جذب اولیا و نیز باسواد نمودن کودکان و نوجوانان 10 تا 20 ساله با هدف حمایت از کودکان کار و معلول صورت می‌گیرد.

وی مخاطب محور کردن سوادآموزی را از جمله برنامه‌های این سازمان دانست و افزود: یکی از دلایل بیسوادی، بی‌رغبتی مردم است که در این ارتباط اصلاح محتوای آموزشی و بازتألیف کتاب‌های درسی در دستور کار قرار گرفته است.

باقرزاده اظهار کرد: تلاش‌های زیادی در معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در رابطه با توسعه آموزش‌های پیش از دبستان و افزایش جذب کودکان لازم‌التعلیم صورت گرفته تا بتوانیم بیسوادی را در کشور کاهش دهیم.

وی با اشاره به اینکه حرفه‌آموزی در سوادآموزی مسئله مهمی است، افزود: حدود 40 میلیون باسواد غیرمحصل داریم و سهم افرادی که به پایان متوسطه رسیده‌اند، پایین است.

باقرزاده تعداد باسوادان در مقاطع مختلف را 10 میلیون نفر دارای مدرک ابتدایی، 9 میلیون نفر مدرک راهنمایی، 13میلیون نفر متوسطه و 6 میلیون و 300 هزار نفر را دارای تحصیلات دانشگاهی اعلام کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha