شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۷
کد خبر: 112850

دانشمندان ایتالیایی موفق به ساخت یک دستگاه دیالیز برای نوزادان مبتلا به نارسایی کلیه شدند.

سلامت نیوز: دانشمندان ایتالیایی موفق به ساخت یک دستگاه دیالیز برای نوزادان مبتلا به نارسایی کلیه شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،استفاده از دستگاه دیالیز بزرگسالان برای نوزادان و کودکان مشکلات عدیده ای را ایجاد می کند. عملکرد این دستگاه ها زمانی که برای نوزادان و کودکان مورد استفاده قرار می گیرند دقیق نیستند و امنیت کافی برای سلامت بیمار را فراهم نمی کنند. این دستگاه مایع زیادی را از بدن کودکان دریافت می کنند و باعث کم آبی و کاهش فشار خون می شوند یا مایع کمی دریافت می کنند و فشار خون را افزایش می دهند و باعث ورم کودک می شوند.

محققان موسسه بین المللی تحقیقات کلیوی بیمارستانSan Bortolo ویچنزای ایتالیا برای حل این مشکل دستگاهی ساخته اند که قادر به دیالیز نوزادان 2 تا 10 کیلوگرم است. 

این دستگاه جدید Carpe Diem نام دارد و در صورت اختلال در عملکرد کلیه ها، آب اضافی و ادرار اضافی را از طریق رگ های خونی جذب می کند.

از طرفی کاتتر های( آنژیو کت پیشرفته ) مورد استفاده در این دستگاه بسیار کوچکتر از کاتترهای معمولی است و آسیب کمتری به رگ های خونی وارد می کند. 

در آگوست سال 2013، یک نوزاد نارس با وزن 2.9 کیلوگرم متولد شد و محققان از این دستگاه جدید برای دیالیز او استفاده کردند. عملکرد کلیه های نوزاد پس از بیست روز استفاده از این دستگاه ترمیم شد و پس از 50 روز از بیمارستان مرخص شد. البته این کودک هنوز هم از اختلال عملکرد کلیه رنج می برد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha