چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۹
کد خبر: 11286

شاید این موضوعی نباشد که بتوان همه جا از آن بحث به میان آورد اما در حقیقت یکی از مشغله های ذهنی اکثر افراد است . وضعیت دستگاه گوارش چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی به کمک شاخص مدفوع قابل اندازه گیری است. دستگاه گوارش مسئولیت متابولیز تمامی غذاهایی که مصرف می کنید و همچنین حذف مواد زاید را بر عهده دارد. بنابراین آنچه از این دستگاه دفع می شود به خوبی نشان دهنده سلامت فرد است.

شکل ظاهری مدفوع و ارتباط آن با سلامت

دکتر« اسحاق حسینی» فوق تخصص بیماری‌های گوارشی و کبد بزرگسالان در پاسخ به سوال سلامت نیوز درباره اینکه آیا مدفوع میتواند نشان دهنده وجود بیماری‌ در بدن افراد باشد گفت : «بله این موضوع حقیقت دارد، رنگ طبیعی مدفوع به دلیل وجود ماده ای در بدن به نام "بیلی روبین" است که در کبد ساخته می شود؛ زمانیکه این ماده از ادرار دفع می‌شود " اوروبیلینوژن " و وقتی از مدفوع  خارج شود "استرکوبیلینوژن" نامیده می شود. نهایتاً رنگ طبیعی نارنجی و یا زردی که در مدفوع داریم ناشی از وجود این ماده است . هرگاه این بیلوروبین از بین برود یعنی از داخل کبد به داخل روده ترشح نشود رنگ مدفوع به رنگ گچ وسفید در می آید. بنابراین رنگ مدفوع در تشخیص بیماریها بسیار کمک کننده است.»

دکتر اسحاق حسینی در ادامه افزود : «هنگامی که انسان به هر دلیلی از قسمت‌های فوقانی دستگاه گوارش مثل معده و اثنی عشر دچار خونریزی شود، رنگ مدفوع سیاه می شود البته بعضی از غذاها و میوه ها و سبزیجات مثل لبو رنگ مدفوع و ادرار را سیاه میکنند.بنابراین تمامی بیماری ها در شکل و فرم مدفوع خود را نشان می دهند، از تغییر در قطر و اندازه مدفوع گرفته تا رنگ آن  در تشخیص با اهمیت است.»

در ادامه مطلب میتواند به ذکر این نکات اشاره کرد: 

• مدفوع خشک و سخت:

فاصله زمانی بین خوردن غذا و عبور از دستگاه گوارش و سپس دفع روی محتویات مدفوع تاثیر می گذارد. زمان متوسط عبور مواد غذایی از دستگاه گوارش و سپس عمل دفع حدود 40 الی 45 دقیقه است. بنابراین اگر مواد بیش از این زمان در دستگاه گوارش باقی بماند مایعات آن باز جذب شده و مدفوع سخت و خشک می گردد. بعضی از داروها مانند داروهای فشارخون ، هیستامین ها، و داروهای ضد افسردگی باعث کند شدن حرکت دستگاه گوارش می شود. یبوست که بدلایل زیادی مربوط می باشد باعث سفتی و خشکی مدفوع است. در بعضی از افراد مصرف زیاد لبنیات باعث ایجاد یبوست می شود . همچنین کمبود آب بدن یکی دیگر از دلایل بروز این مشکل است زیرا چنانچه بدن با کم آبی مواجه شود ، هرکجا که آب بیابد آن را بازجذب می کند.

• مدفوع تکه تکه :

شکل ظاهری مدفوع طبیعی به صورت نرم ، به مقدار زیاد ، به راحتی و یکباره دفع می گردد. اما زمانی که وضعیت به شکل مطبوع نباشد، مدفوع به شکل گلوله و تکه تکه دفع می گردد. زمان عبور مدفوع از دستگاه گوارش یکی از مواردی است که اگر زیاد طول بکشد باعث بروز این حالت می شود. کمبود فیبر در رژیم غذایی یکی دیگر از دلایل است . بعضی از رژیم های غذایی که مثلا بر روی مصرف پروتئین و کاهش مصرف کربوهیدرات تمرکز دارد باعث بروز این حالت می شود.

شکل ظاهری مدفوع و ارتباط آن با سلامت

• مدفوع آبکی:

بدن انسان روزانه 8 لیتر مایع تولید می کند – از معده، غدد بزاقی، پانکراس- به منظور کمک به تجزیه مواد غذایی و کمک به عبور آن از سیستم گوارش. در شرایط نورمال مقدار زیادی از این مایعات در طول مسیر جذب شده و  باعث ایجاد مدفوع نرم می شود. اما اگر موادغذایی خیلی سریع عبور کند فرصتی برای جذب مایعات آن نبوده و در نتیجه مدفوع به شکل فوق العاده آبکی دفع می گردد.دلیل بروز این حالت می تواند بدلیل افزایش یکباره مصرف فیبر یا عفونت باکتریایی یا ویروسی باشد. وقتی عفونت اتفاق بیافتد بدن شروع به تولید سم می کند و در نتیجه آب آزاد می شود. در نتیجه مواد خیلی سریع از سیستم گوارش عبور می کند تا بدن ازشر آنها خلاص شود.

• مدفوع باریک:

این وضعیت نیازمند توجه جدی است . زیرا می تواند نشانه ای از سرطان روده یا وجود پولیپ باشد. هر گونه توده در مسیر روده ایجاد انسداد می کند و در نتیجه باعث عبور مواد به صورت باریکتر می شود. بنابر این در صورت مشاهده این وضعیت به پزشک گزارش دهید.

• مدفوع بی رنگ:

مدفوع طبیعی تحت تاثیر نوع ماده غذایی ، نوع دارویی که فرد مصرف می کند یا سایر فاکتورها طیف وسیعی از رنگ ها را به خود می گیرد. اما اگر مدفوع به صورت کم رنگ دفع شود بدلیل وجود مشکل  در طول دستگاه است. کبد به منظور کمک در تجزیه چربی ها ماده صفرا را به داخل دستگاه گوارش می ریزد که همین صفرا باعث ایجاد رنگ مدفوع می شود . اما اگر انسداد در کبد یا در مجاری عبور صفرا پیش آید مدفوع به شکل کم رنگ دفع می شود . همچنین اختلالات پانکراس نیز همین حالت را به دنبال دارد.

• مدفوع با رنگ قرمز روشن:

مشاهده مدفوع با این رنگ ممکن است کمی نگران کننده باشد اما قبل از مراجعه به پزشک بهتر است کمی تامل کنید . شاید تحت تاثیر غذایی باشد که چند ساعت پیش خورده اید مثل چغندر یا آب نبات های رنگی، این رنگ در مدفوع ظاهر می شود. اما اگر به طور واضح در مدفوع رگه های خونی مشاهده کردید ، به دلیل خونریزی داخلی است. شاید به دلیل مشکل بواسیر یا حتی بوجود آمدن شکاف در اثر فشار آوردن برای عبور محتویات روده ایجاد شده است. اگر در اغلب موارد با فشار محتویات روده تخلیه شود منجر به بروز بواسیر دردناک می شود. پس بهتر است به پزشک خود اطلاع دهید. ولی چنانچه هرگز سابقه مشاهده خون د ر مدفوع نداشته اید می تواند به دلایل جدی تری همچون سرطان روده باشد.

• مدفوع بسیار تیره:

اگر مدفوع به طور ناگهانی تیره و قیرگونه شد ، می تواند به دلیل مصرف قرص های ویتامین باشد که روزانه مصرف می کنید. مثلا مکمل های آهن خالص یا حاوی مولتی ویتامین باعث ایجاد رنگ تیره مدفوع میشود. اما چنانچه این مکمل ها را مصرف نمی کنید ولی این تغییر را در مدفوع مشاهده کردید بهتر است به پزشک اطلاع دهید. زیرا اگر خونریزی در بخش های ابتدایی دستگاه گوارش، مثل معده یا مری اتفاق بیافتد ایجاد مدفوع تیره و قیرگونه می شود. بنابراین رنگ قرمزمدفوع –قرمز روشن یا قرمز تیره- می تواند نشانه ای از محل خونریزی باشد.

• مدفوع شناور و بسیار بدبو:

مدفوع طبیعی پس از دفع بلافاصله جریان نمی یابد. اما اگر بدن در جذب چربی از غذای مصرفی مشکل یابد ، چربی در مدفوع ظاهر می شود و در نتیجه مدفوع زرد رنگ، به صورت چرب و بسیار متعفن  و به صورت شناور دفع می شود. بیماریهای شکمی اصولا باعث بروز اختلال در جذب می شود . نوع تغذیه نیز می تواند این وضعیت را به همراه آورد. مثلا غذاهای حاوی اولسترا(نوعی چربی کاذب موجود در چیپس یا سایر غذاهای سرخ کرده) یا بعضی از داروهای کاهش وزن مثل زنیکالXnical یا داروی غیر تجویزی منسوب به زنیکال با نام Alliباشد.

• توالی دفع:

معمولا توالی دفع در افراد مختلف متفاوت است و نمی توان گفت چند بار دفع در روز می تواند نرمال باشد. یک بار دفع در روز یا سه بار در روز. اما اگر تغییری در توالی روتین دفع مشاهده کردید این وضعیت نیازمند توجه است. شاید به دلیل مصرف فیبر دفعات دفع افزایش یابد یا به دلیل عدم مصرف فیبر کافی، نخوردن صبحانه(خوردن صبحانه به حرکت محتویات روده کمک می کند)، یا عدم مصرف غذای کافی یبوست پیش آید. زیرا بدن قادر به تولید مواد زاید به اندازه کافی نخواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مهسا ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۸
    سلام می خواستم بدونم رگه های خونی همراه با بلغم در مدفوع نشانه چیست و همراه با دل پیچه لطف کنید راهنماییم کنید
  • علی ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
    22 13
    تست تب مدیترانه ایی بدید معروف به FMF در صورت مثبت بودن می بایست قرص کلشی سین با مقدار مصرف تجویز شده از سوی پزشک مصرف نمایید
  • سلیم ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    سلام من معدم سوزش داره مدفوععم بزورمیاد سفت هست همراه چیزی شبه به عفونت همراهش میاید توروخداجواب بدید خیلی درد داره
  • فاطیما ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    سلام میخواستم بدونم گاز بیش از حد معده رو با چی میشه درمان کرد یا اینکه مایع زرد رنگ بعد از مدفوع خطرناک هست یا نه؟
    • مسعود ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
      14 14
      سلام،کپسول ژله ای سوپرمینت خیلی در درمان گاز معده موثره.
  • بهروز ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    باسلام بنده مدفوعی کلفت و روزانه با حجم زیاد معمولا به قطر 4سانت و طول 40 سانت دفع میکنم آیا ایرادی در سیستم گوارشی دارم یانه؟
  • f.f ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    سلام.من یک مادر شیرده هستم که فرزندی10 ماهه دارم.حدودیک هفته است که دورن مدفوعم ماده ای لزج مانندخلط سینه مشاهده میکنم.آیاطبیعی است?
  • پ.د ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    1 5
    سلام.من 2 ماه پیش به مدت 2 هفته درد شدید معده داشتم.بعد رفع شد.بعد از اون مدفوعم دو رنگ شده.سبز نسبتا تیره و سبز کاملا تیره که سبز کاملا تیره کمتر از سبز نسبتا تیره هستش.آیا امکان خونریزی معده هست؟
  • پ.د ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    سلام.من 2 ماه پیش به مدت 2 هفته درد شدید معده داشتم.بعد رفع شد.بعد از اون مدفوعم دو رنگ شده.سبز نسبتا تیره و سبز کاملا تیره که سبز کاملا تیره کمتر از سبز نسبتا تیره هستش.آیا امکان خونریزی معده هست؟
  • حمزه ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
    7 1
    سلام چندسالی است بیشترمواقع مدفوع من به صورت خمیری همراه با پرتاب میباشد و چسبندگی زیادی هم دارد. خواهشمند است راهنمایی فرمایید.
  • حمزه ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
    85 27
    سلام چندسالی است بیشترمواقع مدفوع من به صورت خمیری همراه با پرتاب میباشد و چسبندگی زیادی هم دارد. خواهشمند است راهنمایی فرمایید.
  • جعفر خطر ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
    آقا من یه سوال دارم...من کم میخورم ولی اندازه گاو مدفوع میکنم مشکل چیه؟
  • محبوبه ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۴
    با سلام من 26سالمه و2ساله که مشکل دفع مدفوع دارم.مدفوعم یکبار شل باریک تیکه ای گلوله وبعضی مواقع عادی است.دکتر رفتم میگه سندرم روده تحریک پذیره.دیگه اعصابم خراب شده.نظرشما چیه؟لطفا جواب منو به آدرس ایمیلم بفرستین.تشکر
  • مهدي ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
    با عرض سلام احتراما بنده پارسال كلونوسكوپي كردم و پوليپ روده برداشته ام و عفونت روده داشتم و اسپاسم شديد روده و بعد از يك دوره استفاده دارو همچنان هم درد شديد پهلو دارم كه مربوط به اسپاسمم ميشد و هم مدفوع شديدا باريكي دارم . لطفا بفرماييد چه كار كنم ؟
    • مریم ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
      سلام،من 25 سالمه،یه 2 سالی هست که مشکل دفع مدفوع دارم،مدفوعم تیکه ای و باریک میاد و با حجم کم، و گاهی هم به صورت عادی دفع میشه ،کلونوسکپی و آندوسکپی انجام دادم ،گفتن در معده و روده کمی التهاب دارم،همه جور دارو هم خوردم ولی خوب نمیشم ،درضمن نفخ زیادی هم دارم،فقط مترونیدازول و قرص سفالکسین کمی حالمو بهتر میکنه و و شکمم هم گاهی صدا میده واقعا نمیدونم چیکار کنم، خواهش میکنم راهنماییم کنید,
  • علی ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۶
    7 1
    سلام من یک سالی هست مدفوبه صورت شول بوده وداخلش گلوله مدفوع سفت میبینم چرا انجوری شدم لطفا جوابو برام بفرستید بدونم
  • M ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
    سلام من یک سالی میشه که مدفوعم به صورت تقریبا شل و بسیار چسبنده و سخت خارج میشه خسته شدم دیگه لطفا راهنماییم کنید
    • محمود ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۵
      2 0
      درود شما مشکل دفع چربی در مدفوع دارید و این میتواندو عامل داشته باشد: 1. اختلال در ترشحات لوزالمعده که باعث هزم چربی ها می شود 2. اختلال در جذب چربی توسط روده کوچک
    • akbar ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
      1 0
      سلام من یک سالی میشه که مدفوعم به صورت تقریبا شل و بسیار چسبنده و سخت خارج میشه خسته شدم دیگه لطفا راهنماییم کنید
  • pouya ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    س من مدتیه که هر دو یا هر روز یبار اونم به زور مدفوع میکنم یبار نازک یا یبار شل چسبان با بوی خفن لطفا ج من رو بدید
  • رسول ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    سلام. من 18 سالمه چند روزه که مدفوعم بسیار کلفت شده و اصلا قابل دفع نیست. واقا نمیدونم چیکار کنم. لطفا راهنماییم کنید. ممنون
  • Fatemeh ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
    3 3
    سلام. من 18 سالمه و خیلی چاق هستم. آخرین آزمایش خونم نشون داد که کبد چرب دارم. مدتیه وقتی میخوام مدفوع کنم اجساس سوزش زیادی دارم و وقتی یبوست دارم حتی چند قطره خون هم مشاهده میکنم. ولی وقتای دیگه وقتی بدنم رو با دستمال خشک میکنم چند لکه ی خون روی دستمال میبینم. مشکل خطرناکی دارم؟ لطفا راهنماییم کنین. از دکتر رفتن بیزارم.
  • Fatemeh ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
    3 3
    سلام. من 18 سالمه و خیلی چاق هستم. آخرین آزمایش خونم نشون داد که کبد چرب دارم. مدتیه وقتی میخوام مدفوع کنم احساس سوزش زیادی دارم و وقتی یبوست دارم حتی چند قطره خون هم مشاهده میکنم. ولی وقتای دیگه وقتی بدنم رو با دستمال خشک میکنم چند لکه ی خون روی دستمال می بینم. مشکل خطرناکی دارم؟ لطفا راهنماییم کنین. از دکتر رفتن بیزارم.
  • محرابعلی مشایخ ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۲
    74 17
    من 43 سال دارم مدت طولانی است که از نفخ شکم و دفع مدفوع رنج می برم گاهی هم درد معده دارم.و از روده ها و معده ام سرو صدای زیادی ایجاد می شود اخیرا به دکتر مراجعه مردم و دو روز است که از قرص مترونیدازول استفاده میکنم . اکنون صدای روده هایم کمتر شده ولی نفخ و مشکل دفع کماکان وجود دارد. خواهش می کنم مرا راهنمایی کنید . متشکرم
  • ونوس ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    باسلام دکتر لطفا به من کمک کنبد من حدود 3هفته پیش درد عجیبی درناحیه شکم داشتم اسپاسم مانند و نمیشد دقیقا بگم از معده بودیانه تقریبادرناحیه زیرمعده.به پزشک داخلی مراجعه کردم احتمال عفونت روده دادن و دارو دادن.داروهاروکامل مصرف نکردم چون بعدازیکی دوروز درازبین رفت ولی بعدش درگیرنفخ شدید ومشکل دردفع شدم.حالتی مثل یبوست ولی مدفوعم سفت نبود و الان حدود 10روزه که نفخ شدید و مدفوع چسبناک دارم ودفع هم کامل انجام نمیشه.لطفا منوراهنمایی کنین خواهش میکنم
  • سونيا ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    0 0
    سلام ببخشيد من چن د هفتهاي هستش مدفوع باريك وابكي يعني مث قبل سفت نيس قبلا روزي يك بار ولي به تازگي روزي چن بار اجابت مزاج دارم رنگش هم خيلي تيره وبه سبزي ميزند البته زينك پلاز١٠ استفاده ميكنم. جديدا هر چي هم ميخورم احساس نا خوشي ميكنم نفسم تند ميشهو... وبعضا حالت تهوع. چند ساليم هست كه نقاط مختلف محوطه شكمي درد هايي دارم چند سال پيش سونو دادم چيزي نشون نداد. ببخشيد تو دسشويي مدفوعم روي سطح اب وايميسه شنيدم كه اين حالت به خاطر چرب بودنشه! ميشه راهنماييم كنين خسته شدم هميشه ناخوشم و مريض احوال ،چه ازمايشهايي بايد انجام بدم تا مشكلم رو متوجه شم ببخشيد من سرگيجهو هواس پرتيوعدم تمركزو...ايا ايناربطي بهش داره سيتي مغز دادم دكتر گفتش مشكل مغزي ندارم
  • محمد ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۱
    39 6
    من پدرم همین مشکل یبوست رو داشت. در هفته دو یا حداکثر سه بار میرفت دستشویی. حدود دو سال از این دکتر به اون دکتر رفتیم. میلاد و به افرین و سوم شعبان و معیری بردمش. حداقل 5 دفعه بردنش میلاد. داروهاشون افاقه نکرد. اخرش یه روز بردمش عطاری. عطار حدود یک ساعت بابامو معاینه کرد و نشستیم و با هم گپ میزدیم. تمام علایم بابامو خوب تشخیص داد. که نفخ داری. فشار خونت بالا است. غلطت خون داری و دستات باد داره و غیره. بعد یه شربت به نام شربت گل سرخ یا عرق گل سرخ داد که از مجموع 7 گیاه ورست شده بود. مثل عرق نعناع مایع سفید رنگی بود. کلی هم دستور چی بخور و چی نخور داد و از اون موقع بابام خوب شده. و هفته ای 3 تا 4 دفعه شکمش کار میکنه. مشکل دکترای ایران اینه که کلا یه نگاه تو صورت مریض هم نمی کنند و ...
  • مریم ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    سلام من پسر 2/5 ساله دارم که در دفع مدفوع در بیشتر موارد با وجود تغذیه درست مشکل داره و به شدت به خودش فشار میاره و در 90 درصد موارد به تکه تکه است البته مدفوع هر روز انجام میشه اما به صورتیه که توضیح دادم . ممنون میشم راهنمایی کنید .
    • فرشته ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
      49 18
      سلام .منم یه دختر سه سال و نیمه دارم که دقیقا همین مشکل و داره اگر میشه منم راهنمایی کنید .ممنون
  • رحمتی ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    1 1
    با سلام من ۳۴ ساله نزدیک ۲ هفته هست که فقط یک روز در میان و فقط با مصرف روغن زیتون دفع انجام میدم و در طی این ۲ هفته ۲بار مدفوع باریک داشتم .آیا مشکل خاصی دارم لطفا راهنمایی کنین
  • somayh ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
    2 2
    سلام من مدت 5 روز که درد عحیبی در ناحیه نمی دونم بگم معده یه زیر معده داشتم توانایی خوردن غذاندارم و 5 روز که فقط یک وعده اونم صبحانه میخورم حالت تهوع هم دارم رفتم دکتر دارو وامپول نوشت که هیچ تاثیری تداشت الان نفخ دارم و ندفوعم ابکی شاید در ساعت 5 الی 6 بار دستشویی مبرم حالمخیلی بده بریدم راهنمایی کتید
  • اكرم ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    من چند وقته در مدفوع خودم مايع لزج سفيد رنگ ميبينم ميترسم سرطان روده يا معده باشه هنوز پيش دكتر نرفتم متاهل هستم ٣٦ سال سن دارم لطفا راهنماييم كنيد
  • محسن ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۲
    4 0
    با سلام،ورم معده دارم و از اين وضعيت در عذاب هستم لطفا راهكار بديد و چه دارويي استفاده كنم.با تشكر
  • حامد ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
    13 2
    با تشکر مطلب خوب و کمک کننده بود .
  • یاس ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
    69 10
    سلام ،وقتتون بخیر. من 18سالمه و مشکل گوارشی دارم دفع من در اکثر مواقع به صورت یبوست هست،پیش متخصص گوارش هم رفتم بعد از کلی آزمایش.و آندوسکوپی گفتن که پولیپ معده دارم و قرص معده و نولپازا تجویز کردند که به خاطر عوارض اون که هم نفخ معده و یبوست بود مصرفشو قطع کردم. از قبل شقاق داشتم که بعد از معاینه پیش یه دکتر دیگه هموروئید نوع 1هم به اینا اضافه شد و الان همچنان مشکل دفع من وجودداره و قطر مدفوع هم سه روزی هست که3یا4سانت شده. ممنون میشم راهنمایی کنین
  • آمینا ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۷
    15 3
    بسیار مطلب ارزنده و مفیدی ارایه کردید.سپاس
  • زهرا ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۳
    66 13
    سلام . پسر من هفت سالشه و بعضی مواقع مدفوعش به صورت رشته ای یعنی باریک و کم رنگ میباشد ومشکل دیگه هم داره که سریع بعدازخوردن غذا وخوراکی وحتی حین خوردن غذا وخوراکی باید بره دستشویی ودفع داره .ممنون میشم راهنماییم کنید البته مطالب شما خوب بود ولی کافی نبود
  • سایت سون ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۸
    1 0
    ممنون از شما
  • امیر کریمی IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    1 0
    نکات بسیار آموزنده است متشکرم