یک جراح کلیه و مجاری ادراری با تاکید بر اهمیت تشخیص و درمان زودهنگام دریچه پیشابراه خلفی در جنین، گفت: نگهداری و حفظ حداکثر عملکرد کلیوی و جلوگیری از اختلال کارکرد مثانه، مجرای ادرار و عوارض آن مثل بی‌اختیاری ادرار مهمترین اهداف درمانی است.

سلامت نیوز: یک جراح کلیه و مجاری ادراری با تاکید بر اهمیت تشخیص و درمان زودهنگام دریچه پیشابراه خلفی در جنین، گفت: نگهداری و حفظ حداکثر عملکرد کلیوی و جلوگیری از اختلال کارکرد مثانه، مجرای ادرار و عوارض آن مثل بی‌اختیاری ادرار مهمترین اهداف درمانی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سیمین وحیدی با اشاره به اینکه یکی از شایع‌ترین علل مراجعات پزشکی در بخش اطفال، بیماری‌های دستگاه ادراری- تناسلی و به ویژه ناهنجاری مادرزادی است، گفت: دریچه پیشابراه خلفی هم یکی از این بیماری‌ها است که شایع‌ترین علت انسدادی مجرای ادرار پسرها است.

وی گفت: نشانه‌های بیماری بسته به شدت انسداد و سن تظاهر آن از علایم بسیار خفیف تا تخریب مثانه و نارسایی کلیه متفاوت است. امروزه با کمک سونوگرافی از حدود هفته 20 بارداری، اکثر موارد این بیماری قبل از تولد شناخته و اقدامات درمانی بلافاصله پس از تولد انجام می‌شود.

وحیدی افزود: در زمان جنینی، هیدرونفروز دو طرفه همراه درجاتی از دیسپلازی کلیه‌ها، مثانه متسع با افزایش ضخامت جداری، آسیت و الیگوهیدرآمنیوس ممکن است دیده شود. شدت الیگوهیدرآمنیوس (کم بودن مایع آمنیوتیک) نشانگر شدت انسداد بوده و نمایانگر پیش آگهی بد است.

این جراح کلیه و مجاری ادراری یادآور شد: پس از تولد ممکن است نوزاد بسته به شدت اختلال کارکرد کلیه‌ها، اختلال شدید آب و الکترولیت و نارسایی تنفسی داشته باشد و به مراقبت‌های ویژه نوزادان (NICU) منتقل شود در غیر این صورت در روزهای بعد والدین ممکن است از بد یا قطره قطره ادرار کردن نوزاد و وزن نگرفتن وی شاکی باشند و یا نوزاد را با علایم شیر نخوردن، تب، عفونت ادراری و حتی سپسیس (عفونت خون) به بیمارستان منتقل کنند.

ارزیابی کارکرد کلیه نوزاد با اندازه گیری کراتینین سرم

وی افزود: پس از گذشت 2 تا 3 روز اول بدو تولد، میزان کراتینین سرم نوزاد می‌تواند نشان دهنده شدت آسیب کلیوی در اثر انسداد باشد. این میزان کراتینین نماینده خوبی از پیش آگهی وضعیت کلیوی نوزاد است.

وحیدی با اشاره به اینکه در معاینه نوزاد ممکن است آسیت، مثانه و حتی کلیه‌ها قابلیت لمس داشته و یا دیسترس تنفسی (دشواری تنفس) داشته باشد، گفت: هدف از تشخیص و درمان زودرس دریچه پیشابراه خلفی، نگهداری و حفظ حداکثر عملکرد کلیوی و جلوگیری از اختلال کارکرد مثانه، مجرای ادرار و عوارض آن مثل بی‌اختیاری ادرار است.

وی با تاکید بر اینکه به رغم تمامی پیشرفت‌ها هنوز حدود 20 درصد بیماران دچار نارسایی کلیه می‌شوند، گفت: تغییرات مثانه در اثر انسداد به علت اختلالاتی است که در فعالیت عضلات دترسور و تریگون مثانه و اعصاب آنها و افزایش بافت ماتریکس اتفاق می‌افتد و اختلالات کلیوی اغلب ثانویه به مثانه است، گرچه در بعضی موارد اختلالات دیسپلاستیک اولیه کلیه‌ها نیز مشاهده می‌شود. 

پیشگیری از بی‌اختیاری ادراری در سنین بالاتر با بررسی سونوگرافی

وحیدی یادآور شد: به رغم گسترش سونوگرافی پره ناتال، هنوز هم برخی از کودکان با علایم عفونت ادراری، رتانسیون (باقی ماندن ادرار) و بی‌اختیاری در سنین بالاتر مراجعه می‌کنند. به همین علت در هر پسر با علایم ادراری، سونوگرافی و در موارد عفونت ادراری، سونوگرافی و سیستویورتروگرافی ویدئویی درخواست می‌ شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha