حدود ۳۰۰ پزشک متخصص زن در اعتراض به طرح خدمت در مناطق محروم به مدت ۱۲ سال، مقابل ساختمان وزارت بهداشت تجمع کردند اما معاون آموزشی وزیر بهداشت می‌گوید: اعتراض آنان موجه نیست زیرا آنان تعهد داده و از سهمیه استفاده کرده‌اند.

اعتراض ۳۰۰ متخصص زن به طرح خدمت در مناطق محروم/ معاون وزیر: اعتراض وارد نیست

سلامت نیوز: حدود ۳۰۰ پزشک متخصص زن در اعتراض به طرح خدمت در مناطق محروم به مدت ۱۲ سال، مقابل ساختمان وزارت بهداشت تجمع کردند اما معاون آموزشی وزیر بهداشت می‌گوید: اعتراض آنان موجه نیست زیرا آنان تعهد داده و از سهمیه استفاده کرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، حدود 300 نفر از  پزشکان متخصص زن دیروز در اعتراض به سهمیه طرح خدمت خود در مناطق محروم، مقابل وزارت بهداشت تجمع کردند.

یکی از معترضان می گوید: طرح تعهد خدمت در مناطق محروم برای متخصصان مرد، دو سال است اما برای متخصصان زن 12 سال در نظر گرفته شده است.

وی اضافه می کند: این تبعیض جنسیتی زمانی اتفاق افتاده که کار در مناطق محروم به شدت طاقت‌فرساست و زنان به دلیل داشتن فرزند نمی‌توانند به راحتی این طرح خود را بگذرانند.

یکی دیگر از معترضان به این طرح همچنین می گوید: با وجود اینکه 6 ماه است با مسئولان وزارت بهداشت نامه‌نگاری کرده‌ایم اما معاون آموزشی وزیر بهداشت جوابگو نیست و شورای آموزش پزشکی تخصصی نیز به تجمع‌های ما پاسخی نمی‌دهد.

وی ادامه می‌دهد: به نظر می رسد حرفمان را قبول نمی‌کنند چرا که می‌ترسند همزمان با اجرای طرح تحول نظام سلامت، این مناطق از پزشک خالی شود.

یکی دیگر از معترضان به طرح خدمت با اشاره به اینکه برای 12 سال خدمت در مناطق محروم از آنها تعهد گرفته شده است می گوید:در قانون خدمات آموزش پزشکی آمده طول مدت تعهد برابر با طول دوران دستیاری باشد و طول مدت تعهد برای پزشکانی که پروانه دائمی دارند نصف طول دستیاری می‌شود. این موارد در ماده 14 این قانون در حوزه خدمات پزشکان و پیرا‌پزشکان آمده است و باید 2 سال شود نه 12 سال.

وی می افزاید: تعهد‌های انجام شده چند سال پیش گرفته شده و برای متخصصان مرد هم این رأی داده شد اما با اعتراض آنها و رأی دیوان عدالت اداری، مدت تعهد آنها 2 سال شد.

ضیایی: اعتراض داوطلبان موجه نیست

امیرمحسن ضیائی، معاون آموزشی وزیر بهداشت می گوید: این طرح خدمت برای دوره‌های تخصصی زنان سهمیه‌ای با 80 درصد است که با استفاده از این سهمیه با نمره کمتر در آزمون دستیاری پذیرفته‌شده و برای  کار در مناطق محروم به مدت 3 برابر دوره تحصیل تعهد داده اند.

وی ادامه می دهد: داوطلبان در این آزمون به صورت کاملاً اختیاری و داوطلبانه می‌توانستند از این سهمیه استفاده کنند. در این سهمیه آمده بود که باید تعهد بدهند که 3 برابر مدت تحصیل خود در مناطق محروم خدمت کنند که برابر با 12سال خدمت می‌شود.

ضیائی می افزاید: این افراد سند سپردند که طبق مصوبه و اختیارات وزارت بهداشت و درخواست خودشان این مدت را طی کنند. بنابراین زمانی که این تعهد را دادند می‌دانستند که با چه شرایطی مواجه خواهند شد.

معاون آموزشی وزیر بهداشت ادامه می دهد: این داوطلبان زمانی که از سهمیه مناطق محروم استفاده کردند شرایط را می‌دانستند و چنانچه از این سهمیه استفاده نمی‌کردند یا در آزمون پذیرفته نمی‌شدند یا در رشته‌های کمتر طرفدار پذیرفته می‌شدند.

به گفته ضیایی، این معترضان از سهمیه‌ای استفاده کرده‌اند که در راستای ماندگاری متخصصان در مناطق محروم بوده تا برای مناطق مورد‌ نیاز خدمت کنند و حالا باید به تعهد خود پایبند باشند.

ضیائی اضافه می کند: اعتراض این پزشکان موجه نیست چرا که آنها تعهد رسمی داده‌اند و با مشکلاتی که امروز دارند نمی‌خواهند خدمات ارائه دهند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت می افزاید: با این وجود ه رچند که عملیاتی شدن تعهد پزشکان به حوزه درمان وزارت بهداشت برمی‌گردد اما برای رسیدگی به وضعیت آنها هیأتی را منصوب کردیم تا هرچه سریعتر به اعتراض آنها پاسخ دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha