یک متخصص پروتزهای دندانی با عنوان این مطلب که مصرف مواد دخانی موجب اختلال در ترمیم زخم لثه به هنگام کاشت ایمپلنت می شود، گفت: ضریب شکست در زنان سیگاری خیلی بیشتر از مردان است .

سلامت نیوز: یک متخصص پروتزهای دندانی با عنوان این مطلب که مصرف مواد دخانی موجب اختلال در ترمیم زخم لثه به هنگام کاشت ایمپلنت می شود، گفت: ضریب شکست در زنان سیگاری خیلی بیشتر از مردان است .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر امیرحسین مجیدی اظهارداشت: ایمپلنت در دو فاز اجرا می شود که فاز اول جراحی است و در این فاز فضایی ایجاد می کنیم که بتوانیم ایمپلنت را داخل فک بیمار قرار دهیم و به دلیل اینکه لثه را باز و مجددا زخم را دوخته و بخیه می زنیم به همین دلیل تمامی مواد دخانی مانند سیگار، قلیان، تنباکو و... موجب اختلال در ترمیم فک می شود.

وی با بیان این مطلب لثه باید جوش بخورد و ارتباط بین حفره دهان که پر از بزاق و باکتری است با آن حفره حذف شود، افزود: در صورت استفاده از مواد دخانی ترمیم دیر اتفاق می افتد و باعث می شود استخوان اطراف ایمپلنت که در واقع نگه دارنده ریشه مصنوعی داخل استخوان است تحلیل رود.

مجیدی تاکید کرد: سیگار نقش منفی در روند التیام زخم بازی می کند و در واقع در روند ترمیم اختلال ایجاد می شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه، به فاز دوم اجرای ایمپلنت اشاره کرد و افزود: در فاز دوم که وارد فاز پروتزی می شود روکش و تاج مصنوعی روی ریشه مصنوعی قرار می گیرد و در این فاز افرادی که سیگار می کشند باعث می شود که سیستم ایمنی آنها دچار اختلال شود و بدن آنها به خوبی نمی تواند با باکتری مقابله کند. بنابراین در افراد سیگاری التهاب بیشتری را در اطراف ایمپلنت می بینیم و روند این التهاب می تواند موجب شکست درمان ایمپلنت شود.

وی، ایمپلنت را درمان ایده آل می دانیم برای افراد بی دندان و یا دندان از دست داده و از طرف دیگر با افرادی مواجه هستیم که خواه و ناخواه اعتیاد نه تنها به سیگار به مواد دخانی دیگر دارند و در درجه اول این فرصت خوبی و یا شاید یک شانس است که فرد سیگاری تحت فشار پزشک و تیم درمانی سیگار را ترک کند و اگر نتواند نسبت به ترک سیگار اقدام کند توصیه می کنیم حدود 14 روز یعنی دو هفته قبل از درمان و همچنین دو هفته بعد از درمان سیگار را ترک کند به طوری که در مجموع یک ماه سیگار نکشد.

این متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی افزود: بعضی ها فکر می کنند که پس از ایمپلنت نیازی به رعایت بهداشت و نخ دندان نیست اما ما توصیه می کنیم که این افراد بهداشت را بیشتر و بهتر رعایت کنند و در مورد افراد سیگاری با توجه به اینکه سیستم ایمنی مختل می شود و دفاع طبیعی بدن نمی تواند با تمام باکتری ها مقابله کند توصیه می کنیم تعداد دفعات مسواک زدن نخ دندان و مسواک بین دندانی را بیشتر شود و همچنین بهداشت را نیز بیشتر رعایت کنند و به افراد سیگاری و یا مصرف کننده مواد دخانی توصیه می کنیم اگر بیماران عادی سالی یک بار برای ویزیت دوره ای می آیند این افراد سالی دو بار برای ویزیت مراجعه کنند.

به گفته مجیدی، سیگار همیشه مشکل ساز است ولی هرچه تعداد استفاده آن کمتر باشد مشکلات ما نیز کمتر می شود و تعداد کم سیگار به نفع خود فرد و سیستم درمانی است و قطعا توصیه می کنیم که سیگار کمتر کشیده شود.

وی، عدم رعایت بهداشت را دشمن شماره یک ایمپلنت دانست و گفت: به طور قطعیت نمی توانیم بگوییم که سیگار دشمن شماره یک است اما مصرف سیگار و مواد دخانی شانس موفقیت در درمان را کاهش می دهد به طوریکه اگر شانس موفقیت در درمان را بالای 90 درصد در نظر بگیریم در افراد سیگاری این موفقت تا 70 درصد کاهش پیدا می کند و این کاهش 20 درصدی خیلی بد است چون شکست ایمپلنت می تواند معضلات خیلی بزرگی را برای بیمار و دندانپزشک ایجاد کند.

مجیدی گفت: متاسفانه ضریب شکست در زنان سیگاری خیلی بیشتر از مردان است و می توانیم بگوییم سیگار کشیدن و مواد دخانی در زنانی که مایل به درمان ایمپلنت هستند میزان شکست را چند برابر می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha