یکشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۷

مسئول کانون بانوان فرمانداری جاسک اعلام کرد: فرهنگ قومیتی، پایین بودن آمار اشتغال، نبود فرهنگ لازم برای تحصیل دختران، نبود فضاهای تفریحی و سالنهای ورزشی و همچنین نابسامانی وضعیت بهداشتی از مهمترین مشکلات زنان و دختران در منطقه جاسک هرمزگان است.

سلامت نیوز: مسئول کانون بانوان فرمانداری جاسک اعلام کرد: فرهنگ قومیتی، پایین بودن آمار اشتغال، نبود فرهنگ لازم برای تحصیل دختران، نبود فضاهای تفریحی و سالنهای ورزشی و همچنین نابسامانی وضعیت بهداشتی از مهمترین مشکلات زنان و دختران در منطقه جاسک هرمزگان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، مه گنج رئیسی  با اشاره به مشکلات گسترده زنان و دختران در شرق هرمزگان گفت: فاصله بین جاسک تا هرمزگان که مرکز استان به حساب می آید بسیار زیاد است و زنان این منطقه بویژه زنان روستایی به دلیل پراکندگی روستایی با مشکلات گسترده ای دست و پنجه نرم می کنند.

وی با اشاره به مشکلات فرهنگی و قومیتی افزود: یکی از نخستین مشکلات ما نبود فرهنگ تحصیل در میان دختران است. والدین آنها در بسیاری از مواقع اجازه تحصیل و مدرسه رفتن به دختران را نمی دهند و یا نهایت آنکه اکثریت دختران موفق می شوند تا پایه پنجم ابتدایی تحصیل کنند.

این فعال بانوان ادامه داد: در مواردی دختران حتی موفق به ادامه تحصیل تا مقطع دیپلم شده اند و پس از قبولی در دانشگاه پدرانشان اجازه رفتن به دانشگاه را نمی‌دهند. این مشکلات همه ناشی از فرهنگهای قومیتی است و اکثریت زنان مجبور هستند تن به اشتغالهای خانگی دهند.

رئیسی توضیحات خود را اینگونه تکمیل کرد: اشتغال خانگی زنان در بیشتر موارد محدود به رشته های صنایع دستی است که با توجه به اینکه صنایع دستی تنها در محدوده منطقه جاسک است درآمدزایی بالایی برای بانوان ندارد. یکی دیگر از مشکلات در موضوع صنایع دستی عدم حمایت سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی از این هنر بومی محلی است. هیچ بودجه ای به ما اختصاص داده نمی شود و زنان خود اقدام به تولید و یا فروش محصولاتشان می کنند.

وی درباره آمار بیسوادی دختران در این منطقه گفت: تعداد دختران بازمانده از تحصیل در منطقه جاسک زیاد نیست اما سن ورود دختران به مدرسه اصولا بالاتر از سن تعریف شده در جامعه است. همچنین اکثر دختران تنها اجازه دارند تا کلاس ششم تحصیل کنند و ادامه تحصیل پس از این مقطع با مشکلات بسیاری همراه است.

مسوول کانون بانوان فرمانداری جاسک درباره مدارس کپری توضیح داد: اقدامات آموزش و پرورش برای ترویج و توسعه آموزش بسیار خوب بوده است. مدارس کپری جمع آوری شده و سازمان نوسازی مدارسی را برای دانش آموزان ایجاد کرده است اما متاسفانه فرهنگ ادامه تحصیل چندان در این منطقه در میان والدین وجود ندارد. باید تبلیغات گسترده ای از سوی رسانه ها و همچنین دولت درباره ضرورت های تحصیلی تکمیلی بویژه در مناطق محروم انجام شود.

وی به دیگر مشکلات زنان روستایی در استان های محروم اشاره کرد و گفت: نبود فضاهای تفریحی بویژه پارک برای بانوان و سالن های ورزشی برای این قشر از دیگر مشکلاتی است که در نهایت سلامتی زنان را به خطر می اندازد. همچنین وضعیت بهداشتی در استان های محروم برای زنان چندان مناسب نیست به عنوان مثال در منطقه جاسک حضور متخصص زنان و زایمان به صورت موقتی بوده و پزشکان تنها برای گذراندن طرح هایشان به این منطقه می آیند. به دلیل بدی شرایط آب و هوا خیلی زود اقدام به ترک منطقه می کنند. نبود امکانات بهداشتی  سبب ناراحتی های کلیوی برای کودکان بویژه دختران در منطقه جاسک شده است.

این فعال بانوان با اشاره به پایین بودن درآمد خانواده ها تصریح کرد: البته در مرکز استان عموما وضعیت بهداشتی به مراتب بهتر از روستاهاست اما شرایط مالی خانواده ها به اندازه ای بد است که حتی آنها پولی برای رفتن به استان و درمان بیماری ها را ندارند.

وی در پایان درباره دیدارش با معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده توضیح داد: ما توضیحات و پیشنهادهای خود را بارها بارها به مسئولان و معاون رئیس جمهور ارائه کرده و آنها نیز قول پیگیری دادند به عنوان مثال چندی پیش من پیشنهاد دادم که ساختمان های بلا استفاده منطقه برای توسعه فعالیتهای زنان و اشتغال زایی در اختیار ما قرار بگیرد اما هنوز هیچ اقدام عملیاتی در این زمینه انجام نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha