یکشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۹
کد خبر: 112887

حتماً شما هم در روزهای اخیر اخبار مربوط به بحران کم آبی و خشکسالی در تهران و هشدار مسئولان برای جیره بندی آب در صورت عدم صرفه جویی در تابستان را شنیده اید. کیفیت آب تهران هم سال‌هاست که مورد بحث مسئولان شهری است.

آلودگی آب تهران آری یا نه؟

سلامت نیوز: حتماً شما هم در روزهای اخیر اخبار مربوط به بحران کم آبی و خشکسالی در تهران و هشدار مسئولان برای جیره بندی آب در صورت عدم صرفه جویی در تابستان را شنیده اید. کیفیت آب تهران هم سال‌هاست که مورد بحث مسئولان شهری است. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان، اگر چه در تمام این سال‌ها اظهار نظر یک سازمان درباره آلودگی آب تهران همراه با تکذیب سازمان یا وزارتخانه دیگری بود و هیچ سازمانی به شکل رسمی آلودگی آب تهران را تایید نکرد، شهروندان تهرانی نگران بهداشت آب شربی هستند که مصرف می‌کنند.

استفاده غیر قانونی از آب شرب

مدیر آزمایشگاه مرجع سلامت آب سازمان آبفای استان تهران ضمن انتقاد از عملکرد شهرداری از استفاده غیرقانونی و غیرمجاز این نهاد از شبکه آب شرب تهران خبر داد. اسفندیار جلیل زاده در جلسه کارگروه آب و خاک، وابسته به کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر گفت: انشعابات غیرمجازی که پیمانکاران فضای سبز شهرداری به شبکه آب رسانی تهران می‌زنند، باعث آلوده کردن آب شرب مردم می‌شود این در حالی است که، کسی یا ارگانی نباید به خود اجازه دخل و تصرف بدهد که شبکه را آلوده کند.او ضمن ارائه گزارشی از عملکرد آبفای تهران، اضافه کرد: هفت درصد از آب مورد نیاز فضای سبز و پارک‌های تهران فقط توسط شهرداری به صورت غیرمجاز برداشت می‌شود و باعث آلودگی شبکه آب می‌شود.

مدیر آزمایشگاه مرجع سلامت آب سازمان آبفای استان تهران با اشاره به اینکه با وجود تعداد زیاد فضای سبز کوچک و بزرگ که در تهران است، به اندازه کافی چاه حفر نشده است، گفت: شهرداری آب رسانی به پارک‌ها را از شبکه آب شرب مردم انجام می‌ دهد. مثلا در منطقه سرو در بزرگراه رسالت، شهرداری شبکه آبیاری فضای سبز را از طریق شبکه آب شهری به صورت غیرمجاز تامین کرده بود که 3/6 اتمسفر فشار آب آن بود و به داخل آب لوله کشی کوچه‌های منطقه می‌رفت و آلودگی به وجود می‌آورد. به گزارش مهر، جلیل زاده همچنین تصریح کرد: وقتی می‌بینم آب پای درختان پارک، کلر دارد، این یعنی آبیاری برای فضای سبز از شبکه آب تصفیه‌شده شهری برداشته شده است.

پیمانکار شهرداری در منطقه سرو از زیر شیر آتش نشانی، آب برداشته بود و برای فضای سبز استفاده کرده بود. برای این مشکل تا همین الان درگیر هستیم و نتوانستیم ارگان خاطی را تعقیب کنیم. این اقدامات، آسیب به شبکه می‌زند و کسی هم پاسخگو نیست. رقم برداشت هم البته کم نیست و ما تخمین می‌زنیم سالانه 15 میلیون متر‌مکعب از آب مورد نیاز فضای سبز شهرداری از شبکه ما برداشت شود.

آلودگی آب تهران؛ آری یا نه؟

خبر آلودگی آب تهران به اواخر سال 87 و اوایل سال 88 بر می‌گردد؛ هنگامی كه محمد باقر صدوق، مدیرکل وقت محیط ‌زیست استان تهران گفته بود درصد نیترات موجود در آب‌‌های تهران بالاتر از حد استاندارد است و پایتخت ایران از این نظر در رتبه اول کشور قرار دارد.

در تابستان 89 هم وزیر بهداشت وقت اعلام کرد: میزان نیترات آب در برخی مناطق تهران بیش از حد استاندارد است. دستجردی همان جا به زنان باردار و کودکان شیرخوار توصیه کرد که برای جلوگیری از عوارض مصرف آب شرب با نیترات بالا از آب بطری استفاده کنند و آب لوله کشی نخورند. به فاصله چهار روز اما، وزیر از موضع قبلی خود عقب نشینی کرد و گفت آب تهران سالم است و برای همه گروه‌ها و در همه مناطق تهران قابل شرب است.بحث آلودگی آب تهران به مجلس هم کشیده شد. اصغر حسنی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره آلودگی آب شهر تهران گفت: نمی‌توان منکر این شد که آب قسمتی از مناطق جنوبی تهران از چاه‌های سطحی است که بدون تصفیه وارد سیستم آب شهری می‌شود. این نماینده مجلس تنها راه‌حل مساله آلودگی آب در مناطق جنوب و جنوب شرقی تهران را انتقال آب از سد ماملو به مناطق جنوبی شهر دانست.

علیرضا مرندی از دیگر اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم با بیان این که آب تهران به جز آلودگی‌های میکروبی ویروسی و قارچی تصفیه هم نمی‌شود، عنوان کرد: در یک جمله آگاهانه می‌توان اظهار کرد که آب تهران آلوده است و تردیدی در این آلودگی چه به لحاظ وجود میکروب‌ها و چه وجود انواع فلزات سمی، وجود ندارد.البته اظهارات این نمایندگان هم از سوی برخی از همکارانشان رد شد. سیامک مره ‌صدق، دیگر عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در تکذیب این سخنان مطرح کرد: هیچ مدرکی دال بر آلودگی آب تهران وجود ندارد زیرا، هیچ گزارشی از شیوع اسهال و استفراغ در تهران نداشته‌ایم و آب تهران تحت نظارت کامل است و آلودگی بیماری‌زایی که موجب چنین بیماری‌هایی شود در آب شهر وجود ندارد. بحث تایید و تکذیب آلودگی آب تهران هم چنان ادامه دارد و هنوز اطلاعاتی درباره دلیل آلودگی آب و میزان آلودگی از سوی مسئولان اعلام نشده است.

بحران کم آبی و آبیاری فضای سبز

بحران آب تهران، امسال نیز چون سال‌های گذشته تهرانی‌ها را تهدید می‌کند به طوری که، به گفته مسئولان سازمان آب، ذخایر آب پایتخت در بدترین حالت 46 سال گذشته قرار دارد. به تازگی هم استاندار تهران خبر از احتمال جیره بندی آب تهران داد و گفت: اگر صرفه‌جویی 25 درصدی را نداشته باشیم، دچار جیره‌بندی آب و مشکلات خواهیم شد.

در همین حال بحث آبیاری فضای سبز با آب شرب مطرح شده است. محمد حقانی در پاسخ به سوال آرمان درباره خبر مبنی بر آلودگی آب توسط پیمانکاران شهرداری می‌گوید: ما در کارگاه‌های مختلف فضای سبز به مسئولان شهرداری تاکید می‌کنیم از آب شرب برای آبیاری بوستان‌ها استفاده نکنند. تا به حال هم گزارشی مبنی بر این مورد به شورای شهر گزارش نشده است و تامین آب فضای سبز از محل چاه‌ها یا همان آب خام است. او می‌افزاید: شهرداری بعد از ساخت فضای سبز تاسیسات آب رسانی را هم دایر می‌کند. در نتیجه این روند به شکل معمول نیست و شاید در موارد نادری اتفاق بیفتد. اگر هم خبر درست باشد حتماً تذکر می‌دهیم.

رسول خضری از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم در پاسخ به سوال آرمان درباره لزوم اقدام مجلس در بحث آلودگی آب تهران از روند مدیریت آب تهران انتقاد و عنوان می‌کند: کمیسیون بهداشت و درمان کمیته‌ای برای بررسی وضعیت سلامت آب دارد علاوه بر این در گذشته کمیسیون بهداشت به همراه کمیسیون منابع آب و کشاورزی دو جلسه با مدیران آب و فاضلاب داشتیم که متاسفانه نتیجه‌ای را که لازم بود در مورد سلامت آب، نحوه تصفیه آب و ضد عفونی کردن آن بود نگرفتیم.ادعای آلوده شدن آب تهران برای آبیاری فضای سبز در حالی است که شهردار تهران به تازگی در مراسم افتتاح دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی  گل و گیاه تاکید کرد هیچ آب شربی در فضای سبز استفاده نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha