معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اجرای مدیریت جهادی در فرهنگ سبز، راهکاری اثربخش در حل مشکلات زیست محیطی کشور است.

روزی 50 میلیون تن زباله در کشور تولید می‌شود

سلامت نیوز: معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اجرای مدیریت جهادی در فرهنگ سبز، راهکاری اثربخش در حل مشکلات زیست محیطی کشور است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر مهناز مظاهری در گردهمایی منطقه‌ای سمن‌های فعال محیط زیست غرب کشور در کرمانشاه با اشاره به اهمیت اجرای مدیریت جهادی در فرهنگ سبز، همگانی و نهادینه شدن فرهنگ سبز را محتاج یک عزم ملی از سوی همه مسئولین و احاد مختلف جامعه دانست.

وی توجه به ارتباط تنگاتنگ فرهنگ جامعه با مسائل محیط زیستی واقدامات چشمگیر سازمان در زمینه ساخت برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی متعدد‌ را رویکرد جدید سازمان حفاظت محیط زیست در دولت تدبیر و امید عنوان کرد.

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به سند ملی محیط زیست، آن را سند راهبردی برای حفاظت از محیط زیست دانست و از ایجاد ساز و کارهای قانونی برای تاسیس، گسترش و حمایت از سازمان های مردم نهاد و جوامع محلی محیط زیستی، ارج گذاری و پاسداشت گروه های اثرگذار و فعالان بخش محیط زیست به عنوان دو راهکار موثر این سند نام برد.

مظاهری در ادامه به جمعیت هفت میلیاردی زمین اشاره و چنگ زدن به منابع طبیعی برای رفع مشکلات پیرامون بشر را تهدیدی جدید برای محیط زیست و زمین دانست و با اشاره لزوم تغییر الگوی مصرف، تولید پسماندهای خانگی را در ایران و سایر نقاط جهان مقایسه کرد و گفت: آسیب های وارده به محیط زیست ایران تهدیدی کمتر از دشمنان خارجی نیست.

به گفته وی هم اکنون جمعیت کشور78 میلیون نفر است و هر ساله بطور متوسط دو میلیون نفر به آن افزوده می شود.

مظاهری با بیان اینکه در جهان به طور میانگین روزانه هر فرد 250 تا 300 گرم زباله تولید می‌کند، گفت: در ایران هر فرد روزانه به طور میانگین600 گرم زباله تولید می‌کند.

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تولید روزانه 50 میلیون تن زباله در ایران، افزود: بیش از 30 درصد این میزان را زباله‌های شهری تشکیل می‌دهند.

وی همچنین با اشاره به گزارش بانک جهانی در سال 2005 گفت: بر اساس این گزارش سهم مساحت جنگلی از کل مساحت خشکی های کشور معادل 6.8 درصد بوده و از این بابت ایران در بین 152 کشور جهان در رتبه 126 قرار دارد.

به گفته معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس همین گزارش سرانه جنگل در ایران معادل 16 صدم هکتار به ازای هر نفر بوده که این مقدار از سرانه جنگل‌های دنیا که شش دهم هکتار به ازای هر نفر است، به میزان محسوسی پایین‌تر می باشد.

مظاهری همچنین به وضعیت عملکرد محیط زیست ایران بر مبنای شاخص عملکرد محیط زیست یا EPI اشاره کرد و گفت: در سال 2006 رتبه ایران 53 بوده که دو سال بعد در سال 2008 به 67 افزایش یافته است.

وی ادامه داد: درسال 2010 با یازده پله سقوط جایگاه ایران به رتبه 78 افزایش یافته و درسال 2012 با 36 پله سقوط به 114 افزایش یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha