چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 11291

یك فوق تخصص راینولوژی، با اشاره به فراوانی عارضه خونریزی از بینی در دو فصل زمستان و تابستان گفت: در فصول سرد سال، خشكی هوا و متعاقب آن خشكی مخاط بینی و در گرمای زیاد به علت گشاد شدگی مویرگ‌های ظریف بینی و پرخونی علت بروز این عارضه است.

دكتر محسن نراقی، در گفت‌وگو با ایسنا، با توصیه نسبت به پرهیز از قرارگیری در معرض نور آفتاب و چرب كردن پوشش داخلی بینی (مخاط) برای كاهش میزان شكنندگی عروق و كنترل دارویی آلرژی برای كاهش میزان خونریزی از بینی در فصل گرما، در ادامه اظهار كرد: خونریزی از بینی به دو علت موضعی و سیستمیك است كه طیف وسیعی از علل از بی‌اهمیت‌ترین تا پرمخاطره‌ترین علت را شامل می‌شود.

وی، با اشاره به این كه بینی پرخون‌ترین بافت بدن و دارای مویرگ‌های فراوانی است، افزود: از این رو افراد طی زندگی خود یك ‌بار خونریزی از بینی را تجربه كرده‌اند.

این فوق تخصص راینولوژی، به وجود مویرگ‌های ظریف در بخش قدامی بینی اشاره كرد و یادآور شد: از این رو از اقدامات نخست در درمان خونریزی از بینی، فشاردادن بخش جلوی بینی به مدت پنج دقیقه است.

دكتر نراقی، با بیان این كه خونریزی از بینی می‌تواند علامتی بر وجود پرفشاری خون در افراد هم باشد، افزود: از این رو در صورت بروز عارضه خونریزی از بینی در افراد سالخورده، كنترل فشار خون الزامی است.

وی، ادامه داد: وجود تومور وضایعات در یك سمت بینی می‌تواند علت بروز خونریزی یك طرفه بینی باشد كه این افراد غالبا از گرفتگی بینی و ترشحات خونابه‌ای رنج می‌برند.

به گفته این فوق تخصص راینولوژی، اختلالات انعقادی از دیگر علل بروز عارضه خونریزی بینی است.

دكتر نراقی در پایان یادآور شد: از شایع‌ترین علل موضعی خونریزی از بینی خشكی و دستكاری آن است كه افراد مستعد باید با چرب نگه داشتن مخاط بینی به كمك ویتامین A و پرهیز از دستكاری مانع از بروز این عارضه شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha