با رشد غیرقابل پیش بینی چاقی در سرتاسر كشورهای غربی و افزایش شمار مبتلایان به بیماریهای قلبی، سرطان و دیابت ناشی از چاقی و اضافه وزن، دانشمندان به راه كارهای گیاهی به عنوان روشهای درمانی جدید روی آورده‌اند.

در همین راستا دانشمندان در آلمان اخیرا كشف كرده‌اند كه عصاره یك ماده گیاهی سنتی حاصل از گیاه تابیبویا ایمپتی گینوسا می‌تواند جذب چربی موجود در رژیم غذایی در نمونه‌های حیوانی را به تاخیر بیاندازد.

آنها معتقدند كه عصاره این گیاه می‌تواند با یك مكمل غذایی همراه شود كه نه تنها می‌تواند چاقی را كاهش دهد بلكه حتی در تخفیف خطر ابتلا به دیابت نوع دوم و بیماری عروق كرونری نیز تاثیر دارد.

دكتر نیلز روس از انستیتو مكس رونبر نتایج تحقیقات خود را در نشست سالانه انجمن بیولوژی آزمایشی در مارسل ارائه می‌كند.

گیاه مزبور كه نا معمولی آن Pink Lpe است بومی آمریكای مركزی و شمالی است.

دكتر روس و تیم دستیار وی نشان داده‌اند كه عصاره این گیاه می‌تواند سطح مولكولهای چربی تری گلیسیرید را پس از مصرف یك وعده غذایی چرب در موشهای آزمایشگاهی كاهش دهد.

این نتایج نشان می‌دهد كه عصاره فوق می‌تواند كاربرد احتمالی در درمان چاقی داشته باشد.

دكتر روس می‌گوید: اما از آنجا كه بروز بیماریهای قلبی – عروقی و دیابت نیز در ارتباط با افزایش سطح تری گلیسیرید است لذا ما معتقدیم كه تولید یك مكمل غذایی بر اساس تابیبیو می‌تواند خطر ابتلا به این بیماریها را نیز كاهش دهد. به علاوه از آنجا كه نرخ چاقی در كشورهای در حال توسعه نیز رو به افزایش است لذا تهیه چنین عصاره‌ای به شكل كپسول یا افزودن آن به غذا می‌تواند جایگزینی ارزان‌تر برای جوامع روستایی باشد.

لازم به توضیح است كه اگرچه دانشمندان به تاثیر عصاره این گیاه در جلوگیری از چاقی پی برده‌اند اما هنوز دقیقا نمی‌دانند كه كدام تركیب یا تركیبات در این عصاره گیاهی چنین نقشی را ایفا می‌كند.

دكتر روس می‌گوید: احتمالا كشف مواد دقیق حتی می‌تواند موثرتر واقع شود.

گروهی دیگر از پژوهشگران در مقاله‌ای در مجله «نیچر ژنتیك» اعلام كردند كه دو جهش ژنتیكی، عامل شیوع چاقی در بین اقوام اروپایی بوده است.

به گفته این پژوهشگران، دو جهش ژنتیكی ،‌متداول در اجداد مردم اروپا، تاثیر مهمی در بروز خطر چاقی بین این افراد داشته است.

دانشمندان از كالج ایمپریال لندن با همكاری گروه‌هایی از پژوهشگران فرانسوی، دانماركی، سوئدی و آلمانی در مطالعات خود به بررسی كدهای ژنی موسوم به PCSK1‌ برای نوعی آنزیم پرداختند كه این آنزیم مسوول تولید نسخه‌های كاملا عملی از هورمونهایی چون انسولین، گلوگاگون و ملانكورتین است، هورمونهایی كه همگی در كنترل سرعت متابولیسم نقش قابل ملاحظه‌ای ایفا می‌كنند. در این آزمایشات كه با حضور 13 هزار شركت كننده انجام شد، دانشمندان دریافتند كه بین جهش‌های ژنتیكی در PCSK1 و روند رشد چاقی هم در كودكان و هم در بزرگسالان رابطه مهمی وجود دارد.

ژن PCSK1 آنزیمی تولید می‌كند كه پروكانورتاز 1 نام دارد و این آنزیم در تبدیل اشكال غیرفعال هورمونهای كنترل شده اشتها و تنظیم متابولیسم انرژی به گونه‌های فعال نقش حیاتی ایفا می‌كند.

این پژوهش با 150 خانواده آغاز شد كه داوطلب شركت در یك تحقیق عمومی درباره چاقی شدند. هر یك از این خانواده‌ها حداقل یك فرزند چاق داشتند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha