شهرداری تهران، سالانه 15 میلیون متر مکعب آب تصفیه شده شهری را پای درختان می ریزد در حالی که مردم در برخی از مناطق پایتخت، آب برای نوشیدن ندارند و هر آن احتمال جیره بندی آب می رود.

شرکت آب: پیمانکاران شهرداری آب شرب تهران را آلوده می کنند

سلامت نیوز:شهرداری تهران، سالانه 15 میلیون متر مکعب آب تصفیه شده شهری را پای درختان می ریزد در حالی که مردم در برخی از مناطق پایتخت، آب برای نوشیدن ندارند و هر آن احتمال جیره بندی آب می رود.


جلسه کارگروه آب و خاک، وابسته به کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر، با انتقادات مسئولان شرکت آب و فاضلاب از عملکرد شهرداری تهران گذشت.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر، دکتر اسفندیار جلیل زاده، مدیر آزمایشگاه مرجع سلامت آب سازمان آبفای استان تهران ضمن انتقاد از عملکرد شهرداری در استفاده غیرقانونی و غیرمجاز این نهاد از شبکه آب شرب تهران گفت: انشعابات غیرمجازی که پیمانکاران فضای سبز شهرداری به شبکه آبرسانی تهران می زنند، باعث آلوده کردن آب شرب مردم می شود. ولی نبایستی کسی یا ارگانی به خود اجازه دخل و تصرف بدهد که شبکه را آلوده کند.
این متخصص پزشکی اجتماعی ضمن ارائه گزارشی از عملکرد آبفای تهران، گفت: 7 درصد از اب مورد نیاز فضای سبز و پارکهای تهران فقط توسط شهرداری به صورت غیرمجاز برداشت می شود و باعث آلودگی شبکه آب می شود.
او در بخش دیگری از سخنانش به شهرداری توصیه کرد: این نهاد باید دستورالعملی بدهد که به هیچ عنوان پیمانکاران فضای سبز به شبکه آب شهری دست نزنندو آب شرب مردم را آلوده و آسیب پذیر نکنند.
جلیل زاده، با اشاره به اینکه "این همه فضای سبز کوچک و بزرگ که در تهران است، چاه ندارد" گفت: آبرسانی به پارکها را از شبکه آب شرب مردم انجام می دهد. مثلا در منطقه سرو در بزرگراه رسالت، شهرداری شبکه آبیاری فضای سبز را از طریق شبکه آب شهری به صورت غیرمجاز تامین کرده بود که 6.3 اتمسفر فشار آب آن بود و به داخل آب لوله کشی کوچه های منطقه می رفت و آلودگی به وجود می آورد."

در بخش دیگری از این کارگروه نیز معاون فنی مهندسی شرکت فاضلاب تهران گفت: سالانه شهرداری تهران برای آب دهی به فضای سبز خود 300 میلیون متر مکعب آب نیاز است. این نهاد تعدادی چاه دارد به صورت مجاز از آنها آب برداشت می کند. ولی وضع این چاه ها روز به روز بحرانی تر می شود. واقعیت این است که شهرداری آب برای فضای سبزی که ایجاد کرده ندارد و راحتترین راه و ساده ترین راه این است که تیم شهرداری یک انشعاب غیرمجاز از شبکه آب می گیرند و روی آن خاک می ریزند و فضای سبز را آبیاری می کنند. غافل از اینکه در برخی جاها، مردم آب خوردن ندارند.
عباسعلی مصرزاده گفت: "شهرداری دارد با درخت شرب مردم، درختان را آب می دهند و این باعث شده در برخی جاها، فشار منفی ایجاد شود و شبکه آب را آلوده کند."

زورمان به شهرداری نمی رسد
پس از این اظهارات دکتر اردستانی رئیس کارگروه آب، خاک و فاضلاب کمیته محیط زیست و خدمات شهری از مسئولان آبفای حاضر در این نشست پرسید: شما چه کار برای این موضوع کردید؟ شما می گویید مردم باید 4 درصد صرفه جویی کنند تا از بحران بگذریم، چرا جلوی برداشتهای غیر مجاز 7 درصدی را نمی گیرید؟
مسئولان آبفای تهران هم در پاسخ گفتند: "ما زورمان به شهرداری نمی رسد. حتی مدیرعامل سازمان فضای سبز و بوستانهای شهرداری هم اجازه نمی دهد کسی در سطح تهران، چاه آب حفر کند."

مصرزاده در ادامه با اشاره به بحران کمبود آب در تهران گفت: " اگر میزان بارندگی در سالهای آینده، به همین میزان باشد ما باز در مرز بحران بی آبی هستیم. باید همیشه به مردم دلهره بدهیم که ممکن است جیره بندی شود. ما می گوییم 800 میلیون متر مکعب پساب تصفیه شده در این شهر قابل استفاده است که می توان از آن در فضای سبز قابل استفاده کرد. خوشبختانه ما در منطقه 22 این کار شده، برخی شهرداریها این مسئله را پذیرفته اند و دنبال پساب تصفیه شده هستند ولی عده ای به شدت کارشکنی می کنند. اگر این مسئله جا بیفتد که فاضلاب یک روز هم به بهره برداری برسد و شهرداری تهران در مقابل این پروژه قرار نگیرد، برای شهر تهران بهتر است."

امسال هزینه مجوز حفاری، 30 برابر شد
در بخش دیگری از این نشست، مسئولان آبفای تهران، به ارائه گزارشی از مشکلات توسعه شبکه فاضلاب در پایتخت پرداختند. به گفته آنها، اصلی ترین مشکلی که در حال حاضر برای توسعه شبکه فاضلاب وجود دارد، هزینه حفاری کمرشکنی است که شهرداری تهران از دارندگان انشعاب فاضلاب مطالبه می کند.
آنها گفتند امسال نسبت به سال گذشته هزینه مجوز حفاری انشعاب فاضلاب هر خانه، 30 برابر شده است.
مصرزاده در این باره توضیح داد: شهرداری از ما می خواهد از هر خانه ای سه میلیون تومان، بگیرید تا اجازه حفاری بدهم. به مردم مگر می شود گفت برای اجازه حفاری برای فاضلاب، 3 میلیون تومان بدهید؟ ما سالهای گذشته فقط 100 هزار تومان می گرفتیم و عملا با این تصمیم شهرداری ما با چالش مواجه شدیم و فاضلاب متوقف شده است. این در حالی است که ما برای کل هزینه های انشعاب از هر خانه ای یک میلیون تومان اخذ می کنیم. یعنی شهرداری برای مجوز حفاری، 3 برابر هزینه بیشتری از کل اجرای پروژه انشعاب فاضلاب از مردم می خواهد."
این مقام مسئول در شرکت فاضلاب در ادامه گفت: عملا شهرداری کار توسعه شبکه فاضلاب در تهران را تعطیل کرده است. البته شهرداری کمبود منابع مالی دارد و طبیعی است به دنبال تامین منابع مالی باشد، ولی یک شرکت خدماتی مانند فاضلاب که برجساز و بساز و بفروش نیست که تا می تواند از او پول بگیرد. چون ما هم هزینه ها از مردم می گیریم و مردم تا این اندازه توان پرداخت ندارند. چطور تا دیروز از مردم 100 هزار تومان بابت مجوز حفاری می گرفتیم، الان منطقی است بگوییم 3 میلیون تومان بده تا شهرداری مجوز حفاری بدهد؟
در ادامه این نشست مدیر امور هماهنگی و اجرایی شرکت فاضلاب گفت: مدیر عامل شرکت فاضلاب تهران، اعلام کرده از شورای شهر خواسته ایم حجم فعالیتهای خود را تا یک پنجم کاهش دهیم. یعنی به گفته مهندس ریاضتی امسال از 800 کیلومتر توسعه فاضلاب پیش بینی شده فقط می توانیم حدود 160 کیلومتر را احداث کنیم، زیرا به دلیل افزایش بی رویه تعرفه مجوزهای حفاری شهرداری قادر به انجام نیستیم.
فلاح در ادامه گفت: یعنی برای حفاری در یک مربع 80 سانتیمتری از معابر مقابل منازل شهروندان، شهرداری درخواست هزینه ای نزدیک به 3 میلیون تومان می کند و ما قادر نیستیم از مردم این هزینه ها را مطالبه کنیم.

روز پرمصرف آب در تهران: 3 میلیون و 400 هزار متر مکعب آب مصرف می شود
در بخش دیگری از این کارگروه، مدیر آزمایشگاه مرجع سلامت آب سازمان آبفای استان تهران اعلام کرد سال گذشته روز پرمصرف ما، مصرف آب به 3 میلیون و 400 هزار متر مکعب در روز رسید.
به گفته دکتر اسفندیار جلیل زاده برخی افراد می گویند 30 درصد آب تهران، پرت می شود و چرا شرکت آب و فاضلاب، کاری انجام نمی دهد؟
او در توضیح پرت آب در تهران گفت: 4درصد آب صرف شستشوی صافی های شبکه توزیع آب می شود که در تابستان این رقم به 6 درصد می رسد یا فصل برگریزان این رقم افزایش می یابد. یک و نیم الی 2 درصد برداشت غیرمجاز شهرداری برای چمن کاری و درختان و فضای سبز داریم. شهرداری به ما گفته 7 درصد نیاز آبی فضای سبز را از منابع آبی تصفیه شده شهری برداشت می کنند. 4 درصد هم برداشت غیرمجاز است. همه اینها را جمع بزنیم به 11 درصدی می رسیم که در همه دنیا رایج است. ما شبکه آبرسانی را با آب می شوییم این نیز پرت آب است. یعنی در تهران، این رقم بیشتر از 14 درصد نیست.
جلیل زاده توضیح داد: وقتی می بینم آب پای درختان پارک، کلر دارد، این یعنی آبیاری برای فضای سبز از شبکه آب تصفیه شده شهری برداشته شده است. ارگان های مختلف نباید جرات کنند به شبکه آب ما دست بزنند. برخی ارگانها موقع برداشت، شیر یک طرفه نمی زنند و باعث می شود باعث مشکل بهداشتی شویم.مثلا پیمانکار شهرداری در منطقه سرو از زیر شیر آتش نشانی ما، آب برداشته بود و برای فضای سبز استفاده کرده بود. برای این مشکل تا همین الان درگیریم و نتوانستیم ارگان خاطی را تعقیب کنیم. چه ارگانی اجازه داده است این کار صورت گیرد؟ این گناهی است که بخشودنی نیست. آسیب به شبکه می زند و کسی پاسخگو نیست. اصلا شهرداری اجازه برداشت از آب شبکه آبفا را ندارد. این رقم کم نیست و ما تخمین می زنیم سالانه 15 میلیون متر مکعب از آب مورد نیاز فضای سبز شهرداری از شبکه ما برداشت شود."
او از شورای شهر خواست شبکه آبرسانی شهر را از تعرض شهرداری در امان نگهدارد: "ما اکیپ هایی داریم برای شناسایی این آب دزدی ها و بعد انشعابات غیر مجاز را به مجاز تبدیل می کنیم. حراست ما این کار را همه روزه انجام می دهند. همه روزه افرادی می آیند به شبکه، لوله هایی را در تمام روزهای سال وصل می کنند و ما مجبورشان می کنیم مجوز بگیرند.
در ادامه این نشست، با نظر دکتر اردستانی رئیس کارگروه آب، خاک و فاضلاب مقرر شد شرکت آبفای تهران، مختصات چاه های مورد نیاز خود را که قصد حفر دارد اعلام کند و کمیته محیط زیست و خدمات شهری از شهرداری تهران درخواست مجوز خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha