رئیس دبیرخانه ستاد مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت با اشاره به افزایش مصرف روزانه قلیان و سیگار طی سال‌های اخیر در ایران، مصر و پاکستان، گفت: جریمه عرضه دخانیات در اماکن غیر مجاز ۴ برابر می شود. تخطی از قانون مبارزه با دخانیات تا ۲۰ میلیون تومان جریمه دارد.

سلامت نیوز: رئیس دبیرخانه ستاد مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت با اشاره به افزایش مصرف روزانه قلیان و سیگار طی سال‌های اخیر در ایران، مصر و پاکستان، گفت: جریمه عرضه دخانیات در اماکن غیر مجاز ۴ برابر می شود. تخطی از قانون مبارزه با دخانیات تا ۲۰ میلیون تومان جریمه دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، کاظم ندافی امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته مبارزه با دخانیات در وزارت بهداشت تشکیل شد، گفت: شعار امسال زندگی عاری از دخانیات و خودمراقبتی است و شعار روز جهانی افزایش مالیات بر دخانیات است.

وی ادامه داد: پروتکل ریشه‌کنی تجارت غیرقانونی محصولات دخانی توسط ایران امضاء شده و مراحل تصویب آن توسط مجلس پیگیری می‌شود تا بحث‌های قاچاق و کنترل دخانیات گام‌های مؤثری برداشته شود.

ندافی با اشاره به آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت در رابطه با مصرف دخانیات، گفت: کشورهای مصر، پاکستان و ایران طی 40 سال آینده کانون توسعه دخانیات قلمداد خواهند شد به طوری که قلیان در مدیترانه شرقی پخش بازار دخانی را اشغال کرده در حالی که کشور ما پائین‌ترین قیمت سیگار را دارد.

رئیس دبیرخانه ستاد مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت با تأکید بر افزایش مالیات در محصولات دخانی، گفت: اگر مالیات‌ها 50 درصد افزایش یابند، 3.5 میلیون نفر کمتر دخانیات مصرف می‌کنند و 875 نفر کمتر می‌میرند. همچنین درآمد دولت‌1.2 میلیارد دلار افزوده خواهد شد که 13 درصد کل هزینه سلامت را پوشش می‌دهد.

وی تصریح کرد: در ایران سالانه 50 میلیارد نخ سیگار که برابر با 10 هزار میلیارد تومان است، مصرف می‌شود که با بودجه برنامه تحول نظام سلامت برابری می‌کند.

ندافی در مورد آخرین وضعیت قلیان در کشور گفت: در سال 88 طبق بررسی انجام شده متوسط مصرف روزانه قلیان 2.4 درصد بود که در مردان 2.9 درصد و در زنان 2 درصد بوده است. اما در تحقیقی که در سال 90 انجام شد متوسط مصرف قلیان 3.5 درصد شده است و در بین مردان 4.7 درصد و در زنان 2.3 درصد شده است.

وی با اشاره به اینکه دغدغه اصلی ما تمایل جوانان به مصرف مواد دخانی غیر سیگار است، گفت: وزارت بهداشت با بیشترین تغییرات مواجه شد به همین دلیل این تغییرات وقفه‌هایی در اجرای برنامه‌های ستاد مبارزه با دخانیات ایجاد کرد.در دولت جدید هنوز جلسه ستاد اجرایی قانون جامع کنترل دخانیات تشکیل نشده است و به دنبال تشکیل جلسه جدید هستیم.

وی در مورد مالیات بر مصرف دخانیات گفت: ارزیابی‌های لازم توسط دبیرخانه کنوانسیون کنترل دخانیات انجام شده است. ایران در 6 محور مورد ارزیابی قرار گرفت و یکی از محورهایی که کشور دچار نقص است، مالیات بر محصولات دخانی است به همین دلیل از مشاوران سازمان جهانی بهداشت دعوت کردیم و با وزارت اقتصاد جلساتی گذاشتیم تا در قانون بودجه سالیانه آن را لحاظ کنند.

وی همچنین در مورد ممنوعیت عرضه مواد دخانی در اماکن عمومی،‌گفت: باید عرضه سیگار در اماکنی باشد که دارای پروانه فروش هستند. موضوع اصلی که در آن دچار چالش هستیم، اجرای قانون است که مستلزم همکاری نزدیک وزارت دادگستری، وزارت بهداشت، وزارت صنعت و نیروی انتظامی هستیم.

وی ادامه داد: مرحله جدیدی را خواهیم داشت به طوری که جرائم کنترل دخانیات 4 برابر خواهد شد چرا که در اواخر سال گذشته این جرایم را افزایش داده‌ایم و اگر متخلفان آن را انجام دهند، با ضریب 4.3 برابر به دادگاه ارجاع خواهند شد.

ندافی گفت: در حال حاضر پرونده‌ها توسط بازرسان بهداشتی ارجاع می‌شوند اما جدیت ندارد و اگر طبق قوانین جرایم بازدارنده اجرایی شود تا 20 میلیون تومان جرایم نقدی اجرا خواهند شد.

رئیس دبیرخانه ستاد مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت ادامه داد: در اولین جلسه ستاد همکاری‌های بین بخشی را مطرح خواهیم کرد تا همکاری بین نیروی انتظامی و بازرسان بهداشتی و بازرگانی انجام شود و پرونده‌های ارجاعی به دادگاه برده شوند. همچنین در سامانه بازرسی سؤالاتی ایجاد کرده‌ایم که طی بازرسی از اماکن انجام می‌شود.

وی گفت: البته هنوز اماکنی که طبق قانون مجاز به عرضه سیگار هستند، پروانه خود را توسط وزارت صنعت دریافت نکرده‌اند، بنابراین اجرای این قانون و جرایم آن موکول به صدور پروانه خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha