سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت گفت: 90 درصد نیكوتین تنباكوی دود شده در پوست و مو افراد و در اجسام رسوب می كند.

مرگ 6 میلیون سیگاری در سال/ 90 درصد سیگاریها از نوجوانی شروع کرده اند

سلامت نیوز: سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت گفت: 90 درصد نیكوتین تنباكوی دود شده در پوست و مو افراد و در اجسام رسوب می كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دكتر شهرام رفیعی فر در نشست خبری هفته بدون دخانیات، سموم ناشی از سوخت انواع دخانیات كه به صورت دود در هوا دیده نمی شود را دود دست سوم دخانیات عنوان كرد و گفت: اثرات این دود بسیار آسیب رسان و خطرناك است و تا ماه ها پایدار و تاثیر گذار بوده و به دیوار، سطوح، وسایل نرم درون خانه مانند فرش، بالش و مبلمان نیز می تواند رسوب كند.

سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت در ادامه افزود: از آنجا كه كودكان زمان بیشتری را در منزل سپری می كنند بیشتر در معرض تماس با دود دست سوم و خطرات آن است.

وی یادآور شد: استعمال دخانیات نه تنها سلامت فرد سیگاری را به خطر می اندازد گفت: بلکه سلامت اطرافیان فرد سیگاری كه در معرض تماس با دود دست دوم هستند نیز تحت تاثیر این دود قرار می گیرد و موجب ابتلا به بیماری های جدی و كشنده در كودكان و بزرگسالان در دراز مدت خواهد شد.

رفیعی فر ضمن اشاره به مرگ سالانه  6 میلیون نفر در دنیا بر اثر استعمال دخانیات گفت: در حال حاضر سه چهارم این مرگ ها در مردان اتفاق می افتد و 600 هزار مورد از این مرگ ها مربوط به افراد غیر سیگاری است كه با دود دست دوم یا دود تحمیلی ناشی از مصرف دخانیات توسط دیگران مواجه اه دارند.

وی ادامه داد: 3 نفر از هر 4 نفر که دخانیات مصرف می کنند، سیگار کشیدن را ادامه می دهند و نیمی از تمام سیگاری هایی كه بطور طولانی مدت استعمال دخانیات را ادامه می دهند در نهایت به دلیل مصرف دخانیات كشته می شوند كه نیمی از این مرگ ها در سال های میانه عمر بین 45 تا 54 سالگی اتفاق می افتد.

سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، شروع استعمال دخانیات 90 درصد از افراد سیگاری را از سنین نوجوانی عنوان كرد و گفت: 9 نفر از هر 10 سیگاری، استعمال دخانیات را از سن 18 سالگی شروع كرده اند و 99 درصد از سن 26 سالگی استعمال دخانیات را شروع كرده اند.

وی، نقش زنان را در تربیت فرزندان و پیشگیری از شروع مصرف مواد دخانی بسیار موثر عنوان كرد و گفت: از آنجا كه برخی از نوجوانان استفاده از سیگار و قلیان را نشانه هایی از جذاب شدن، مورد توجه قرار گرفتن، مستقل شدن، بزرگ شدن، اجتماعی شدن و پذیرفته شدن توسط همسالان می دانند مادران و زنان می توانند در جلوگیری و یا پیشگیری از استعمال دخانیات فرزندانشان نقش موثر و پررنگی داشته باشند چراكه زنان و مادران بزرگترین پاسداران سلامت خانواده هستند.

رفیعی فر افزایش مالیات برای مواد دخانی را یكی از راههای كاهش مصرف محصولات دخانی بیان كرد و گفت: مالیات بیشتر تاثیر ویژه ای بر كاهش مصرف دخانیات در میان گروه هایی با درآمد پایین تر دارد و از شروع به مصرف دخانیات توسط بسیاری از جوانان جلوگیری می كند.

وی در پایان ضمن اشاره به تبلیغ محصولات دخانی در برخی از فیلم های سینمایی گفت: اگر جوانان در معرض تصاویری قرار گیرند كه سیگار كشیدن را به عنوان یك رفتار جذاب معرفی كند، باید از تبلیغ محصولات دخانی جلوگیری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha