یکشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۲

همراهی با همسر در مصرف و یا حتی قاچاق مواد معمولا با هدف حفظ کیان خانواده در بین زنان معتاد رخ می‌دهد، که می‌توان گفت این معضل به علت عدم آموزش صحیح مهارت‌های زندگی و مخصوصاً مهارت‌های جرئت ورزی، «نه گفتن» و حل مسئله برای زنان پدید آمده است

سلامت نیوز: همراهی با همسر در مصرف و یا حتی قاچاق مواد معمولا با هدف حفظ کیان خانواده در بین زنان معتاد رخ می‌دهد، که می‌توان گفت این معضل به علت عدم آموزش صحیح مهارت‌های زندگی و مخصوصاً مهارت‌های جرئت ورزی، «نه گفتن» و حل مسئله برای زنان پدید آمده است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور زنان و خانواده با بیان اینکه «ابتلا به بیماری ایدز» و «سو استفاده جنسی» زنان معتاد را تهدید می‌کند گفت: بیشترین نوع مواد مصرفی در بین زنان تریاک، شیشه و کراک است.

زهرا بنیانیان، مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور زنان و خانواده در مورد علل گرایش به اعتیاد در میان زنان گفت: در علل گرایش به مصرف مواد مخدر در بین زنان و مردان شباهت‌ها و تفاوت‌هایی وجود دارد. درمورد شباهت‌ها می‌توان به مواردی از قبیل، قصد لذت و خوشگذرانی، دعوت و اصرار دوستان به همراهی در مصرف، برای تسکین آلام روحی، درد یا جبران ضعف‌های جسمانی و... اشاره کرد.

وی ادامه داد: در مورد دلایل ویژه زنان برای گرایش به مصرف مواد مخدر نیز می‌توان از اجبار همسر به مصرف یا قاچاق و یا همراهی با همسر در مصرف (یا قاچاق) نام برد؛ در حالی که تقریبا می‌توان گفت هیچ مردی به دلیل اجبارِ زن خود، به مصرف روی نمی‌آورد.

بنیانیان افزود: همراهی با همسر در مصرف و یا حتی قاچاق مواد معمولا با هدف حفظ کیان خانواده در بین زنان معتاد رخ می‌دهد، که می‌توان گفت این معضل به علت عدم آموزش صحیح مهارت‌های زندگی و مخصوصاً مهارت‌های جرئت ورزی، «نه گفتن» و حل مسئله برای زنان پدید آمده است.

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور زنان و خانواده اظهار کرد: یکی دیگر از تفاوت‌ها در علل گرایش زنان به اعتیاد، تمایل به لاغری و زیبایی است. متاسفانه به دلیل اثرات لاغری شیشه و متامفتامین، زنان هم آگاهانه و هم ناآگاهانه وارد دام اعتیاد به این مواد می‌شوند.

بنیانیان در مورد آمار‌های موجود در حوزه اعتیاد بانوان گفت: طبق پژوهش شیوع‌شناسی سال ۹۰، ۹/۳درصداز معتادین کشور را زنان تشکیل می‌دهند. در جمعیت سنی این پژوهش که میان زنان معتاد ۱۵ تا ۶۴ سال انجام شده، ۶۲% این زنان متأهل، ۳۵% مجرد و ۳% مطلقه یا بیوه هستند.

وی ادامه داد: سن بحرانی برای اولین شروع مصرف ۱۵ تا ۱۹ سال و تحصیلات ۶۷% آنان از دبیرستان به بالا است و بیشترین نوع مواد مصرفی در بین زنان تریاک، شیشه و کراک است و ۴۴% آنان زیر ۳۰ سال هستند.

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور زنان و خانواده در ارتباط با دیگر آسیب‌هایی که زنان مبتلا به اعتیاد را مورد تهدید قرار می‌دهد افزود: متأسفانه در بحث اعتیاد زنان حداقل با دو آسیب جدی ابتلاء به ویروس HIV و بیماری ایدز و و سوء استفاده جنسی و یا خود فروشی برای تأمین مواد روبرو هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha