یکشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۹
کد خبر: 112965

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی گفت: ایران اکنون دومین کشور با آمار بالای سزارین است و برای تبیین منویات مقام معظم رهبری در باب افزایش جمعیت، رایگان شدن زایمان طبیعی کافی نیست.

سلامت نیوز: عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی گفت: ایران اکنون دومین کشور با آمار بالای سزارین است و برای تبیین منویات مقام معظم رهبری در باب افزایش جمعیت، رایگان شدن زایمان طبیعی کافی نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر «شهلا میرگلوبیات» افزود: زایمان طبیعی برای ترویج این نوع زایمان است، زیرا آمار سزارین بسیار بالا رفته و براساس آخرین آمارها، ایران دومین کشور است که آمار بالایی در سزارین دارد.

وی گفت: انتخاب عمل سزارین توسط بیمار دلایلی همچون ترس از زایمان طبیعی، عدم اطلاع و آگاهی از عوارض سزارین و فشارهای خانواده و اطرافیان دارد که ممکن است پزشکان و کادر درمانی بیماران را به سمت این نوع زایمان سوق دهند که با رایگان شدن زایمان طبیعی، می توان تا حدی کمک به افزایش آن و کاهش سزارین کرد.

نایب رییس فراکسیون زنان تصریح کرد، با این کار، حداقل کسانی که مشکل مالی دارند، مشکلشان حل می شود اما باید دانست این کار یک درصد بسیار کمی در افزایش جمعیت موثر خواهد بود.

تبیین منویات رهبری با فرهنگ سازی


وی تاکید کرد: برای تبیین منویات رهبری در باب افزایش جمعیت، رایگان شدن زایمان طبیعی کافی نیست و نیاز به فرهنگسازی با همکاری دستگاه های مختلف آموزشی در مدارس و دانشگاه ها دارد، زیرا مساله کنترل جمعیت در مدت کوتاهی انجام نشده و بلکه 35 سال است این سیاست از طرف سازمان بهداشت جهانی تبلیغ و توسط نیروهای سازمان بهداشت کشور در مراکز درمانی و خانه های بهداشتی ایران اعمال شد و مشکل کاهش جمعیت با رایگان شدن زایمان طبیعی رفع نمی شود.

نظارت و بازرسی کامل در کنار واقعی شدن تعرفه ها

این جراح و متخصص زنان گفت: وقتی قرار است تعرفه های پزشکی واقعی شود، باید نظارت و بازرسی کامل هم بر اجرایی شدن قوانین وجود داشته باشد تا در کنار واقعی شدن تعرفه ها، باز هم پزشکان و مجموعه بهداشتی و درمانی تخلف نکنند.

وی تصریح کرد، تاکنون در پاسخ به اینکه چرا تخلفات پزشکی همانند زیرمیزی گرفتن ها وجود دارد، گفته می شد، تعرفه ها واقعی نیست، اما با این طرح دیگر بهانه ها مبنی براینکه پرداخت ها مبتنی بر عملکرد نیست، از بین می رود.

میرگلوبیات تاکید کرد: امور مربوط به اجرای درست واقعی شدن تعرفه ها، باید زیرنظر سازمان بازرسی مربوط به وزارت بهداشت صورت بگیرد تا به معنای واقعی هزینه ها از جیب مردم نرود و مردم متضرر از افزایش هزینه ها نشوند.

افزایش تعرفه ها و برجای ماندن تخلفات قابل قبول نیست

وی گفت: انتظار می رود با واقعی شدن تعرفه ها، میزان تخلفات پایین بیاید تا مردم متضرر نشوند، یعنی نمی توان قبول کرد که هم تعرفه ها بالا برود و هم تخلفات بر جای خود باقی بماند، اگر این دو همزمان با هم در جامعه وجود داشته باشد، مردم چندین برابر متضرر خواهند شد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طبق برنامه تحول نظام سلامت، قرار شد در بخش های دولتی 90 درصد هزینه را بیمه و 10 درصد دیگر را بیماران شهری و پنج درصد را بیماران روستایی پرداخت کننده باشند.

وی گفت: اگر با مادران باردار علمی برخورد شود، هزینه های دوران بارداری مبلغی محدود می شود.

میرگلوبیات تصریح کرد، متاسفانه بخش خصوصی بر وزارت بهداشت حاکم شده است و قوانین اصلی که باید بخش خصوصی برطبق آن عمل کند، مراعات نمی شود.

وی ادامه داد: پزشک به خود این اختیار را می دهد که بیمار را به هر مرکز درمانی که خود درنظر دارد بفرستد و هر آزمایشی که ممکن است نیاز نباشد را هم بنویسد از این رو در آن قائده علمی وجود ندارد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha