عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: داروهایی که اکنون برای درمان و کنترل مبتلایان به بیماری اسکیزوفرنی تجویز می شود، خیلی موثرند، اما همخوانی کافی در از بین بردن علایم رفتاری بیمار را ندارند.

سلامت نیوز: عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: داروهایی که اکنون برای درمان و کنترل مبتلایان به بیماری اسکیزوفرنی تجویز می شود، خیلی موثرند، اما همخوانی کافی در از بین بردن علایم رفتاری بیمار را ندارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، «انور صمدی راد» روز یکشنبه در نشست آموزشی به مناسبت روز جهانی اسکیزوفرنی افزود: افراد مبتلا به اسکیزوفرنی به خاطر ترس از انگ، ممکن است به پزشک مراجعه نکنند یا اگر هم مراجعه کنند به اطرافیان خود چیزی در این باره نگویند.

وی تاکید کرد: نیاز است انگ بیماری های روانی در جامعه از بین برود و باید بپذیریم که این بیماری نیز مانند دیگر بیماری های صعب العلاج یا دیابت و فشارخون نیازمند درمان های مادام العمر هستند.

صمدی راد گفت: بسیاری از بیماران نسبت به خوردن دارو بدلیل چسباندن انگ بیمار روانی، یا مقاومند یا وسواس دارند برخی آنها نیز همه داروهای تجویزی را به یکباره مصرف می کنند که امر موجب اختلال در رفتار آنها می شود.

وی با بیان اینکه در سراسر دنیا، سالانه دو میلیون نفر مبتلا به بیماری اسکیزوفرنی می شوند، ادامه داد: نسبت بیماران به افراد سالم و شدت بیماری در مناطق شهری بیشتر از مناطق روستایی است و همچنین در مناطق صنعتی شیوع آن بیشتر است.

آسیب شناس اجتماعی با بیان اینکه زنان و مردان به یک نسبت به این اختلال مبتلا می شوند، افزود: اما شروع اختلال در مردان معمولا زودتر از زنان است.

صمدی راد تصریح کرد، بیشتر مبتلایان به این بیماری، مهارت های کار و زندگی و تجربه های لازم برای زندگی مستقل را فرانگرفته اند، زیرا بیشتر در طول سالهای حساس زندگی یعنی 18 تا 35سالگی دچار این بیماری می شوند.

وی سه راه حل درمان اجتماعی بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی را توانبخشی، روان درمانی فردی و آموزش خانواده عنوان کرد.

صمدی راد گفت: اعضای خانواده با آگاهی کامل از بیماری می توانند نقش موثری در بازتوانی بیمار داشته باشند.

اسکیزوفرنی یک اختلال روانی است که فرایندهای فکری و پاسخگویی عاطفی را ضعیف می سازد و معمولا بصورت توهم شنیداری، توهم های جنون آمیز یا عجیب و غریب، یا تکلم و تفکر آشفته بروز می کند و عملکرد اجتماعی یا شغلی فرد را از بین می برد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • الهه ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
    0 0
    بله متاسفانه