با بهره گیری از پیشرفته ترین روش جراحی روباتیك در كشور، عروق خونرسان قلب یك بیمار با موفقیت تعویض شد.

پروفسور مهرداد محمودی، فوق تخصص جراحی قلب و مدرس "دانشگاه لوبك آلمان"، با اعلام این موفقیت گفت: اكنون جمهوری اسلامی ایران پس از كشورهای اتریش، آلمان، آمریكا، كلمبیا و فرانسه، می تواند با بهره گیری از بازوهای روباتیك و توانمندی جراح قلب، همه جراحی های مربوط به عروق و دریچه های قلب را، به جز پیوند قلب، با موفقیت انجام دهد.

پروفسور مهرداد محمودی، با بیان اینكه این روش، بدون باز كردن قفسه سینه و فقط از راه یك برش بسیار كوچك در ناحیه زیر دنده ها انجام پذیر است"، گفت: جراح به عنوان مغز متفكر این جراحی، بازوهای روبات را با فرمان های كلامی و دست خود، هدایت می كند.

این عضو شورای پژوهشی دانشگاه آلمان، گفت: هر چند "روبات داوینچی"، به عنوان دستگاهی كه موجب صد درصد روباتیك شدن این جراحی است، در دنیا بسیار گران است و در اختیار ایران قرار نگرفته است، با این وجود می توان با بهره گیری از بازوهای روباتیك و جراح زبردست به عنوان مغز متفكر، بازوهای این وسیله را هدایت كرد.

مدرس "دانشگاه لوبك آلمان" تصریح كرد: سابقه ساخت این دستگاه به بیش از 10 سال پیش باز می گردد كه برای درمان مصدومان جنگی از راه دور ساخته شده است.

این گزارش همچنین حاكی است: این جراحی روباتیك كه برای یك مرد 55 ساله مبتلا به گرفتگی رگ های اصلی قلب انجام شد، راه را برای پیشرفت و توسعه هر چه بیشتر دانش جراحی قلب در ایران هموارتر كرده است.

به گفته پروفسور محمودی، با توسعه این جراحی در ایران، در شش ماه آینده تعدادی از متخصصان قلب آلمان و برخی دیگر از كشورها برای فراگیری این دوره به ایران سفر خواهند كرد.

بنا بر این گزارش، پروفسور مهرداد محمودی در طول سال های تلاش علمی و پژوهشی خود در آلمان، تا كنون موفق به ابداع چند دستگاه و ابزار پزشكی و ثبت روش های جدیدی در جراحی قلب به نام خود شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha