سه‌شنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۴
کد خبر: 112975

آروغ زدن بعد از خوردن غذا بسیار شایع است اما اگر بیشتر از حد نرمال شود می تواند بسیار آزاردهنده باشد. این امر با چند اتفاق همزمان در بدن رخ می دهد مثل واردکردن هوای زیاد در بدن و سوزش معده.

زیاد آروغ  می‌زنید؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث کلیولندکلینیک، اگرچه ممکن است خجالت آور باشد، اما برای همه ما اتفاق می افتد و این یک عملکرد طبیعی بدن است.

دکتر آلیسون اشنایدر، متخصص گوارش، می گوید: «آروغ روشی است که بدن شما برای دفع گاز اضافی از معده شما دارد.»

دکتر اشنایدر توضیح می دهد که چه چیزی باعث آروغ زدن ما می شود، چگونه می توانیم از آن اجتناب کنیم و چه زمانی باید برای درمان آروغ زدن بیش از حد کمک بگیریم.

چه چیزی باعث آروغ زدن می شود؟

دکتر اشنایدر توضیح می دهد: «وقتی غذا یا نوشیدنی را می بلعیم، از طریق لوله ای به نام مری وارد معده می شود. آنجاست که اسید معده و آنزیم‌های گوارشی برای تجزیه غذا به مواد مغذی که برای انرژی استفاده می‌کنیم، کار می‌کنند و گاز در این فرآیند ایجاد می شود.

ما همچنین می توانیم هوا را همراه با غذا یا نوشیدنی ببلعیم. این گازها می توانند از طریق مری شما به سمت بالا برگردند. آروغ زدن راهی برای بدن ما برای آزاد کردن گاز اضافی است.

دکتر اشنایدر می‌گوید: «نوشیدنی‌های گازدار معمولاً با بلع هوا مرتبط بوده و شایع‌ترین دلیل آروغ زدن افراد هستند. در بیشتر مواقع، آن هوا در مری محبوس می‌شود تا زمانی که دوباره به سمت بالا برگردد.

اگر سوزش سر دل دارید ممکن است آروغ نیز تجربه کنید

دکتر اشنایدر توضیح می‌دهد: «سوزش سر دل وضعیتی است که اسید از معده به سمت مری، لوله‌ای عضلانی که دهان را به معده متصل می‌کند، جریان می‌یابد». این بیماری به عنوان رفلاکس اسید یا بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) نیز شناخته می شود. در طول این حوادث، ممکن است آروغ زدن را تجربه کنید.

آیا آروغ زدن طبیعی است؟

اگر ممکن است خشن به نظر برسد، آروغ زدن یک عملکرد طبیعی بدن است. دکتر اشنایدر می‌گوید: «چهار بار آروغ زدن بعد از غذا طبیعی است.» اگر زیاد آروغ می زنید، ممکن است رژیم غذایی شما مقصر آن باشد.

او می‌افزاید: «اگر خیلی سریع غذا می‌خورید، نوشیدنی‌های گازدار می‌نوشید، آدامس می‌جوید، آب‌نبات‌های سفت را می‌مکید، یا از طریق نی نوشیدنی می‌نوشید یا دندان‌های مصنوعی مناسبی ندارید، بیشتر احتمال دارد هوا را ببلعید و آروغ بزنید.» همچنین غذاهایی وجود دارد که می‌تواند با آروغ بیش از حد همراه باشد و افراد ممکن است متوجه شوند که غذاهای خاصی دارند که احتمال ایجاد این علائم را دارند.

چند نکته برای جلوگیری از آروغ زدن

  • آهسته بخورید یا بنوشید
  • از خوردن غذاهایی مانند کلم بروکلی، کلم، لوبیا و محصولات لبنی خودداری کنید
  • از نوشیدنی های گازدار مانند نوشابه و آبجو خودداری کنید.
  • از جویدن آدامس خودداری کنید
  • سیگار را ترک کنید
  • بعد از خوردن غذا حرکت کنید
  • از یک آنتی اسید استفاده کنید

آروغ زدن زیاد چه زمانی مشکل ساز است؟

در حالی که آروغ زدن یک عملکرد طبیعی است، می تواند با شرایط خاصی مانند:

  • بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD): دکتر اشنایدر می‌گوید: «این زمانی است که اسید معده به مری شما برمی‌گردد و می‌تواند باعث سوزش سر دل یا علائم بازگشت مجدد شود»
  • سوء هاضمه: این یک بیماری شایع است که با ناراحتی در ناحیه فوقانی شکم همراه است. علائم همچنین می تواند شامل آروغ زدن، نفخ، سوزش سر دل و حالت تهوع باشد
  • گاستریت: دکتر اشنایدر می گوید: «گاستریت به معنای التهاب پوشش معده است که می تواند با درد یا ناراحتی در قسمت فوقانی شکم، احساس سیری بلافاصله پس از خوردن غذا،آروغ،حالت تهوع، استفراغ و از دست دادن اشتها همراه باشد
  • هلیکوباکتر پیلوری: این باکتری می تواند باعث عفونت در معده شود. می تواند با گاستریت و زخم معده همراه باشد. علائم شامل درد معده، پری، نفخ، آروغ زدن و حالت تهوع است
  • سندرم روده تحریک پذیر (IBS): این یک بیماری مزمن است که با نفخ، گاز، درد شکم، آروغ زدن، اسهال یا یبوست همراه است.

برای هر یک از موارد فوق، مهم است که با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد علائم خود صحبت کنید و تعیین کنید که آیا ارزیابی یا درمان اضافی لازم است یا خیر.

دکتر اشنایدر هشدار می دهد: «اگر آروغ زدن بیش از حد در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد می کند یا اگر درد یا علائم دیگر با این علامت همراه باشد، ممکن است نشان دهنده بیماری زمینه ای دیگری باشد که نیاز به درمان دارد.»

تغییر سبک زندگی

اگر برای مشکل آروغ زدن داروی سوزش معده استفاده کردید و افاقه نکرد، با ایجاد تنظیماتی در سبک زندگی، مشکل آروغ زدن شما حل خواهد شد:

  • به میزان غذای خود توجه کنید و از خوردن غذای پرحجم و یا خوردن غذا قبل از خواب بپرهیزید.
  • سعی کنید آرام تر غذا بخورید تا از بلعیدن هوای اضافه جلوگیری شود.
  • غذاهایی را که می دانید باعث سوزش معده و نهایتا آروغ زدن می شوند حذف کنید، مثل غذاهای اسیدی یا ادویه دار و الکل.
  • اندکی وزن کم کنید تا از فشار روی شکم کاسته شود.

آروغ زدن بیش از حد نشانه ای از یک بیماری مهمتر است. بیماری بازگشت اسید از معده به مری در پنج تا هفت درصد افراد دیده می شود و سوزش معده نشانه اصلی و آروغ زدن زیاد علت دیگر آن است. گاهی آروغ زدن زیاد به زخم معده مربوط می شود.

به علایم دیگری که دارید مثل آروغ زدن زیاد یا غیره توجه کنید و مشورت با پزشک خود را ادامه دهید. حتی اگر بعد از تغییر سبک زندگی، آروغ زدن شما متوقف شد ادامه ملاقات با پزشک مفید خواهد بود.

پزشکان گاهی پیشنهاد می دهند آندوسکوپی کنید. لوله ای سبک و انعطاف پذیر را وارد دهان می کنند تا مری و معده را معاینه کنند و احتمال وجود بیماری بازگشت اسید از معده به مری بررسی شود.

به یاد داشته باشید اثبات شده که ورزش های آرامبخش، سوزش معده و بیماری های بعدی مثل آروغ زدن را کاهش می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • آرمان ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۹
    16 10
    خوب
  • وحيد ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    95 20
    خيلي زياد آروغ ميزنم بعد خوردن غذا علت چيست