یکشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۶
کد خبر: 112976

برخی افراد گمان می‌كنند زایمان‌های متعدد باعث پیری زودرس پوست و افتادگی و افزایش چین و چروك آن می‌شود اما چنین باوری صحت علمی ندارد.

سلامت نیوز: برخی افراد گمان می‌كنند زایمان‌های متعدد باعث پیری زودرس پوست و افتادگی و افزایش چین و چروك آن می‌شود اما چنین باوری صحت علمی ندارد.

دكتر ابوالفضل مهدی‌زاده‌كاشی،استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران در هفته نامه سلامت نوشت: بسیاری از خانم‌ها در دوران بارداری و مدت‌ها بعد از آن از صاف و نرم شدن پوستشان به وجد می‌آیند و آنهایی كه مشکلات پوستی داشته‌اند از رفع مشکلشان خوشحال می‌شوند.

دلیل این موضوع، هورمون‌هایی است كه در طول بارداری ترشح می‌شوند. در برخی خانم‌ها كه پوست پرجوشی دارند، به واسطه ترشح هورمون‌ استروژن در بارداری، شاهد صاف و نرم شدن پوست و رفع جوش‌ها و افزایش آب و چربی زیرجلدی هستیم اما در عده كمی كه میزان هورمون پروژسترون در آنها بسیار بالاست یا به دلیل عوارض ناشی از بارداری هورمون پروژسترون مصرف می‌کنند، ممكن است بارداری باعث افزایش جوش در صورت شود. البته این مشكل موقت است و با قطع دارو و پیشرفت بارداری، بهبود می‌یابد. به طور کل، تحقیقات و تجربه‌ها نشان داده معمولا پوست تمام خانم‌های باردار شفاف‌تر و بی‌عیب‌تر از قبل می‌شود اما در خانم‌های سفیدپوست كه پوست شفافی هم دارند، یك خطر وجود دارد و آن هم ایجاد ماسك و لك‌های بارداری به دنبال قرارگرفتن زیر نور آفتاب است. گرچه این لک‌ها با پیلینگ برطرف می‌شود اما برای پیشگیری توصیه می‌شود خانم‌ها در هر شرایطی از ضدآفتاب با SPF مناسب استفاده كنند. نکته دیگر در مورد محافظت‌ از پوست شكم و سینه‌هاست. لازم است پوست این نواحی با پمادهای مخصوص مرتب چرب شود تا ترك‌های زایمان کمتر نمایان شوند.

بعد از زایمان در صورت آغاز ورزش به شرطی كه خانم‌ اضافه وزن بیش از اندازه پیدا نكرده باشد، پوست جمع می‌شود و ترک‌ها چون صورتی کمرنگ است، چندان به نظر نمی‌آید. تاثیر مثبت بارداری بر پوست تا مدت‌ها بعد از زایمان ادامه می‌یابد. بسیاری از خانم‌هایی كه مبتلا به تخمدان پلی‌كیستیك بودند یا به دلایلی پوستشان خراب و پرجوش بوده هم خوب می‌شوند.

برخی افراد گمان می‌كنند زایمان‌های متعدد باعث پیری زودرس پوست و افتادگی و افزایش چین و چروك آن می‌شود اما چنین باوری صحت علمی ندارد. فراموش نكنیم تعدد زایمان به معنی افزایش سن مادر است. در طول زمان پوست یك خانم 20ساله با 30 و 40 ساله تفاوت دارد. مسلما پوست خانمی كه اولین فرزندش در 20 سالگی متولد شده با پوست او در 40 سالگی كه آخرین فرزندش به دنیا آمده، متفاوت است و نباید پوست را در این 2 بارداری با هم مقایسه كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha