عضو مركز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشكی مشهد، یكی از علائم كم كاری تیروئید را بروز خشكی پوست عنوان کرد و گفت: کم کاری غده تیروئید می تواند با اختلالات قلبی و عروقی همراه باشد.

سلامت نیوز:عضو مركز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشكی مشهد، یكی از علائم كم كاری تیروئید را بروز خشكی پوست عنوان کرد و گفت: کم کاری غده تیروئید می تواند با اختلالات قلبی و عروقی همراه باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،هفته جهانی تیروئید 4 تا 10 خرداد است و البته در خراسان رضوی طرح غربالگری و تشخیص به موقع کم کاری تیروئید نوزادان از سال 85 آغاز شده و تا كنون با اجرای این طرح در دانشگاه علوم پزشكی مشهد بیش از هزار و 400 بیمار شناسایی و با درمان به موقع راه بر ابتلای این کودکان به عقب ماندگی ذهنی بسته شد.

انجام غربالگری در 3 تا 5 روز بعد از تولد در مراكز بهداشتی خراسان رضوی روشی برای مقابله با شایعترین علل قابل پیشگیری عقب ماندگی ذهنی در نوزادان است. فراخوان موارد مشکوک و ارجاع جهت انجام آزمایشات، شناسایی نوزادان بیمار و ارجاع به متخصصین جهت درمان، تشکیل پرونده مراقبت و درمان زیر نظر متخصصین اطفال و کنترل مراقبتها از مهمترین اقدامات در خصوص غربالگری و تشخیص به موقع کم کاری تیروئید نوزادان است.

غربالگری 751 هزار 665 نوزاد در دانشگاه علوم پزشكی مشهد

محمدرضا جویا مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماریهای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی مشهد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار كرد: طرح غربالگری کم کاری تیروئید نوزادان در دانشگاه علوم پزشکی مشهد از سال 85 همزمان با همه دانشگاههای علوم پزشکی کشور با هدف شناسایی نوزادان مبتلا به کم کاری مادرزادی تیروئید شروع و تاکنون تعداد 751665 نوزاد غربالگری شده اند.

وی افزود: پس از انجام آزمایشات تاییدی تعداد 1441 بیمار شناسایی و تحت درمان قرار گرفته اند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماریهای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی مشهد با بیان اینكه در حال حاضر تعداد 449 مرکز نمونه گیری در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد فعال هستند، عنوان كرد: آموزش مادران باردار در دوران بارداری، انجام غربالگری متولدین در تمامی مراکز بهداشتی درمانی در 3 تا 5 روز بعد از تولداز مهمترین راهكارها برای مبازه با این بیماری است.

جویا با بیان اینكه این بیماری باعث عقب ماندگی ذهنی در كودكان می‌شود افزود: فراخوان موارد مشکوک و ارجاع جهت انجام آزمایشات، شناسایی نوزادان بیمار و ارجاع به متخصصین جهت درمان، تشکیل پرونده مراقبت و درمان زیر نظر متخصصین اطفال و کنترل مراقبتها از اقدامات برای تشخیص به موقع کم کاری تیروئید نوزادان است.

ازعلائم ابتلا به كم كاری تیروئید بروز خشكی پوست

عضو مركز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشكی مشهد نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار كرد: یكی از علائم ابتلا به كم كاری تیروئید بروز خشكی پوست است.

مژگان افخمی‌زاده به عوارض دیگری كه ممكن است كم كاری تیروئید در برداشته باشد اشاره كرد و تاكید كرد: این عارضه سبب كند شدن متابولیسم كل اعضای بدن می شود و به عنوان مثال در افراد موجب بروز خواب آلودگی و چاقی می شود .

این متخصص غدد و متابولیسم عنوان كرد: همچنین این کم کاری در غده تیروئید می تواند اختلالات قلبی و عروقی به همراه داشته باشد.

وی با اشاره اختلالات دیگری كه ممكن است در تیروئید بروز كند؛ تصریح كرد: پركاری تیروئید، بزرگی كل تیروئید و بزرگی قسمت هایی از تیروئید كه اصطلاحا به آن گره در تیروئید می گویند از دیگر اختلالاتی است كه ممكن است در تیروئید بروز كند .

استادیار دانشگاه علوم پزشكی مشهد عوارض این اختلالات را اینگونه توضیح داد: بزرگی تیروئید كه به علت كبود ید و اختلالات ایمنی بدن به وجود می آید عوارض خاصی ندارد ولی ممكن است در موارد حاد تنگی نفس، مشكلات بلع، اثرات فشاری و تغییرات صدای قلب را به همراه داشته باشد.

به گفته این عضو مركز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشكی مشهد، اگر فرد دچار پركاری تیروئید باشد به عوارضی مانند ضربان زیاد قلب، كاهش وزن، مشكلات قلب، تعریق زیاد، اشتهای زیاد و در طولانی مدت پوكی استخوان دچار می شود.

عوارض بیماری گره های تیروئید

افخمی‌زاده در رابطه با عوارض بیماری گره های تیروئید بیان كرد: این بزرگ شدگی‌ها باید بررسی شود زیرا درصد كمی از این گره ها بدخیم هستند و باید به سرعت تشخیص داده شود تا اقدامات مقتضی برای درمان فرد انجام شود.

وی در ارتباط با عوامل این عوارض اضافه كرد: دلیل اصلی اختلالات تیروئیدی مشخص نیست ولی عواملی وجود دارد كه می تواند احتمال ابتلا به این بیماری ها را افزایش دهند و یا موجب تشدید عوارض این بیماری ها شود.

استادیار دانشگاه علوم پزشكی مشهد؛ افزود: عواملی مانند استرس، كشیدن سیگار و یا قرار گرفتن در معرض دود سیگار از جمله عواملی هستند كه می تواند علائم این بیماری را تشدید كند.

پوشش صد درصدی غربالگری تیروئید در خراسان رضوی

نصرت قائمی پزشك فوق تخصص غدد كودكان دانشگاه علوم پزشكی مشهد نیز در گفتگو با مهر در این زمینه گفت: غربالگری كم كاری تیروئید نوزادان در خراسان رضوی هم اكنون پوشش 100 درصدی دارد.

قائمی افزود: بدین طریق تمامی نوزادان3  تا 5 روزه نسبت به بیماری ارثی كم كاری تیروئید در مراكز بهداشتی غربالگری می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: كم كاری تیروئید هنگامی ایجاد می‌شود كه غده تیروئید كه در ناحیه گردن قرار داشته، نتواند به اندازه نیاز بدن هورمون مربوطه كه نقش مهمی در رشد مغزی كودك را دارد تولید كند.

قائمی گفت: طرح تشخیص كم كاری تیروئید نوزادان در خراسان رضوی، تشخیص این بیماری از طریق آزمایش خون از كف پای نوزاد انجام می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی مشهد با اشاره به عواقب سنگین فقدان تشخیص كم كاری تیروئید در نوزادان گفت: تاخیر در رشد، كاهش ضریب هوشی و عقب ماندگی ذهنی كودك از تبعات عدم تشخیص این بیماری است.

وی تاکید کرد: این در حالی است كه اگر كم كاری تیروئید در سنین نوزادی تشخیص داده شود به طور قطعی درمان می شود.

شیوع كم كاری تیروئید نوزادان در خراسان رضوی یك در هزار نفر جمعیت است

وی شیوع كم كاری تیروئید نوزادان در خراسان رضوی را یك در هزار نفر جمعیت عنوان كرد و افزود: منابع علمی شیوع كم كاری تیروئید در جوامع مختلف را بین یك در هزار تا یك در شش هزار پیش بینی كرده اند.

وی گفت: در گذشته كمبود ید مهم‌ترین علت كم كاری تیروئید نوزادان در كشورمان بوده است اما با افزایش مصرف ید در نمك و رژیم غذایی، اكنون اختلال در تشكیل ساختمان غده تیروئید به طور اتفاقی عمده ترین علت این بیماری است.

سرطان تیروئید شایعترین بدخیمی سیستم غدد درون ریز

به گفته متخصصان مرکز تحقیقات پزشکی هسته‌ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد کانسرهای تیروئید (سرطان تیروئید) شایع‌ترین بدخیمی سیستم غدد درون ریز به شمار می‌رود، این بیماری به صورت توده گردن بدون علامت ظاهر می شود و اکثر بیماران به طور اتفاقی متوجه بیماری خود می شوند

بر اساس اعلام مرکز تحقیقات پزشکی هسته‌ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد، انواع مختلف کانسرهای تیروئید شامل پاپیلری، فولیکولر، مدولاری و آناپلاستیک است و در مواردی توده های ایجاد شده در گردن ممکن است همراه با درد، گرفتگی صدا، احساس فشار در گردن و یا ورم توده‌های لنفاوی گردن نیر باشد.

این بیماری با استفاده از نمونه برداری تیروئید تشخیص داده می شود، گاهی از آزمایشهای تیروئیدی ،‌سونوگرافی و اسکن تیروئید نیز برای تشخیص کمک گرفته می شود .

درمان این بیماری جراحی و ید درمانی است؛ کانسر تیروئید در صورت درمان صحیح اغلب به خوبی کنترل می شود و این درمان مانع از کاهش عمر بیمار می‌شود.

بیشتر از 95 درصد این بیماران در صورت درمان صحیح 20 سال بعد زنده هستند و مشکل عمده ای نخواهند داشت .

درمان سرطان تیروئید باجراحی و برداشتن تمام تیروئید شروع می شود و در صورتی که نمونه برداری اولیه نتیجه قطعی نداشته باشد جراحی در دو مرحله انجام می شود که در مرحله اول توده تیروئیدی حذف می شود و پس از بررسی آسیب شناسی توده فوق و اطمینان از بدخیم بودن، بقیه تیروئید نیر جراحی می شود .

مهارت و دقت در جراحی تیروئید نقش بسیار مهمی در بهبود بیماری دارد و جراحی نقش عموما با عود مکرر بیماری همراه است .

بر اساس اعلام این مرکز، پس از تکمیل جراحی تیروئید، بیمار لازم است به بخش پزشکی هسته ای ارجاع شود تا بقایای میکروسکوپی کانسر تیروئید توسط درمان با ید رادیواکتیو از بین برود .

در این روش مقداری ید رادیو اکتیو به صورت مایع به بیمار خورانده می شود، ید رادیو اکتیو در سلولهای تیروئید و کانسر تیروئید تجمع پیدا کرده و با تشعشع به آنها باعث از بین رفتن این سلولها می شود .

این درمان باعث می شود تا عود بیماری به طور قابل توجهی کاهش یابد و در برخی از بیماران از کاهش طول عمر بیمار جلوگیری می کند .

بنابر تحقیقات، در گذشته كمبود ید مهمترین علت كم كاری تیروئید نوزادان در كشورمان بوده  اما با افزایش مصرف ید در نمك و رژیم غذایی، اكنون اختلال در تشكیل ساختمان غده تیروئید به طور اتفاقی عمده ترین علت این بیماری است.

 در حالیکه تاخیر در رشد، كاهش ضریب هوشی و عقب ماندگی ذهنی كودك از تبعات عدم تشخیص این بیماری است؛ اگر كم كاری تیروئید در سنین نوزادی تشخیص داده شود به طور قطعی درمان خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha