رئیس مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت، از تدوین پروتكل ریشه‌ كنی تجارت غیرقانونی محصولات دخانی در كشور خبر داد.

سلامت نیوز: رئیس مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت، از تدوین پروتكل ریشه‌ كنی تجارت غیرقانونی محصولات دخانی در كشور خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری مهر، دكتر كاظم ندافی گفت: سازمان جهانی بهداشت با كمك بسیاری از كشورهای دنیا پروتكلی را تدوین نموده كه ایران نیز این پروتكل را امضاء كرده است.

وی افزود: در حال حاضر این پروتکل مراحل تصویب در مجلس را طی می‌كند و بعد از تصویب، به صورت قانون در آمده و بسیاری از مشكلات اجرایی مربوط به كنترل مواد دخانی در كشور برطرف یا كاهش پیدا خواهد کرد.

ندافی با اشاره به اینكه یكی از تهدیدهای جدی در كشور مصرف دخانیات است گفت: طبق بررسیهای سازمان جهانی بهداشت در منطقه مدیترانه شرقی كشورهای مصر، پاكستان و ایران در 40 سال آینده با روند مصرف فعلی دخانیات، كانون توسعه مصرف دخانیات خواهند بود.

وی افزود: با توجه به این آمارها، ایران باید راهكارهای مناسبی را در جهت كاهش مصرف دخانیات در كشور اجرا كند تا روند فعلی مصرف مواد دخانی به خصوص قلیان در كشور قطع شود.

ندافی با تأكید به اینكه در صورت افزایش مالیات در منطقه درآمد دولتها 1.9 میلیارد دلار افزوده خواهد شد، اظهار داشت: این مبلغ 13 درصد كل هزینه‌های سلامت را در كشور می‌تواند پوشش دهد.

وی افزود: 50 میلیارد نخ سیگاری كه در طول یك سال در كشور مصرف و دود می‌شود با محاسبات انجام شده برابر با بودجه طرح تحول نظام سلامت است كه در حال حاضر در كشور اجرا می‌شود.

ندافی، بزرگترین چالش در كشور را تمایل جوانان به مصرف مواد دخانی غیر از سیگار دانست و گفت: امیدواریم با اجرای دقیق قانون مبارزه با قاچاق مواد دخانی و با همكاری نیروی انتظامی و وزارت صنعت، معدن و تجارت بتوانیم زمینه اجرای قانون را فراهم كرده و وضعیت بهتری را در كشور رقم بزنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha