پنجشنبه ۲۰ تیر ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 11302

«صبح: نصف نان بربری، به اضافه یك لیوان چای شیرین و یك كیك شكلاتی؛ ظهر: 2 بشقاب پلو با كره و 3 عدد سیخ كباب كوبیده و یك بطری نوشابه....»

این شاید یك نمونه از دفتر یادداشت‌های تغذیه‌ای باشد؛ چیزی كه محققان به تازگی اعلام كرده‌اند در رسیدن به یك رژیم غذایی سالم می‌تواند كمك‌كننده باشد!

اما چگونه یادداشت كردن اینكه صبح چه خوردم و ظهر چه خوردم، می‌تواند به بهتر غذا خوردن ما كمك كند، چیزی است كه از دقت در جزئیات این مطالعه جدید تا حدی به دست می‌آید.

در این مطالعه، از هزار و 700 نفر بزرگسال كه اضافه‌وزن داشتند و تمایل داشتند كه در برنامه‌ای برای كاهش وزن شركت كنند، دعوت شد تا به جلسات گروه‌درمانی در دانشگاه پورتلند در اورگان آمریكا بیایند.

برای این افراد، برنامه‌های آموزشی تغذیه سالم، در راستای افزایش وعده‌های میوه و سبزی و كم كردن كالری غذاها، اجرا شد. همچنین آموزش‌های لازم در مورد اهمیت و نحوه ورزش كردن منظم هم به آنها داده شد.

برنامه دیگر این گروه آزمایشی، این بود كه از آنها خواسته شد هرچه طی روز، در وعده‌های اصلی یا در میان‌وعده‌ها، می‌خورند، یادداشت كنند. این یادداشت‌ها، شكل رسمی نداشت و با ادبیات یك رژیم غذایی تخصصی نوشته نمی‌شد، بلكه ادبیاتی روزمره و غیررسمی داشت؛

چیزی شبیه آنچه ابتدای این نوشتار آوردیم. بعد از 6 ماه، هر یك از اعضای گروه، به‌طور متوسط، حدود 6 كیلوگرم وزن كم كرده بود و اكثریت اعضا توانسته بودند به حداقل 4 كیلوگرم دست پیدا كنند.

در مقایسه با گروه شاهد این گروه، افرادی كه یادداشت غذایی نمی‌نوشتند، این گروه كالری كمتری به‌طور روزانه دریافت كرده بودند، بیشتر ورزش كرده بودند و نهایتا در پایان برنامه، بیشتر وزن كم كرده بودند.

این محققان كه گزارش كار مطالعاتی خود را در نشریه طب پیشگیری آمریكا چاپ كرده‌اند، در توجیه این رویداد می‌گویند نوشتن جزئیات خوراكی‌هایی كه طی روز می‌خوریم، كمك می‌كند تا نسبت به آن خودآگاهی پیدا كنیم و این خودآگاهی باعث می‌شود نه تنها به‌اندازه لازم بخوریم، بلكه به عملی كردن دانسته‌هایمان در مورد تغذیه سالم هم كمك كند.

كارشناسان روان‌شناسی اعتقاد دارند كه نوشتن احساسات روزمره و همین‌طور توصیف موقعیت‌هایی كه فرد با آنها درگیر است، می‌تواند به او كمك كند تا بر آنها اشراف پیدا كند و راه مقابله با موارد منفی را بهتر بیابد.

می‌توان گفت از دید آنها، این یادداشت‌ها، به نوعی مشاور برای افراد تبدیل می‌شود. به این ترتیب می‌توان گفت این نسخه حتی برای افراد سالم و آنها كه هیچ مشكل خاصی در زندگی، تغذیه و سلامت‌شان ندارند هم، قابل تجویز است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha