معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی از اجرای طرح تحول در حوزه بهداشت کشور و ساخت و بهره‌برداری از 1995خانه بهداشت جدید تا پایان بهمن ماه امسال خبر داد.

اعلام جزییات طرح تحول بهداشت/ اجرای 150 برنامه بهداشتی؛ امسال

سلامت نیوز: معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی از اجرای طرح تحول در حوزه بهداشت کشور و ساخت و بهره‌برداری از 1995خانه بهداشت جدید تا پایان بهمن ماه امسال خبر داد. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر علی‌اکبر سیاری در نشست معاونان و مدیران بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور گفت: در برنامه تحول حوزه بهداشت، تحول در خدمات مراقبت‌های اولیه برای 23 میلیون روستایی و شهرهای زیر 20 هزار نفر در اولویت قرار دارد.

ساخت 1995 خانه بهداشت تا پایان بهمن ماه 

وی افزود: ساخت 1995 خانه بهداشت، بازسازی و نوسازی شبکه در روستاها از نظر فضای فیزیکی، تجهیزات و بهبود استانداردها نیز بخش مهمی از این طرح خواهد بود.

تامین 7600 پزشک، ماما، کاردان و کارشناس برای مناطق محروم

سیاری با اعلام تامین 7600 پزشک، ماما، کاردان و کارشناس برای مناطق محروم کشور در قالب طرح تحول بهداشت گفت: منابع مالی این کار از سه محل، ردیف خدمات سلامت روستاییان، صندوق بیمه روستاییان و یک درصد ارزش افزوده تامین خواهد شد.

وی ادامه داد: در زمینه تامین دارو نیز 270 قلم دارو به 350 قلم دارو افزایش یافته است که البته برای جلوگیری از تجویز و مصرف بی‌رویه دارو باید آموزش پزشکان و مردم در اولویت کاری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور قرار گیرد. 

معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به تدوین موافقتنامه صندوق بیمه روستاییان و 1 درصد ارزش افزوده بین وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت روستاییان، گفت: با توجه به موافقتنامه مواردی همچون تامین مکمل‌های قرص آهن، اسیدفولیک، ویتامینD ، قطره آهن و ویتامین و داروهای بهداشتی در شبکه و همچنین جلوگیری از بدآموزی به مردم در زمینه تجویز قطره و شربت‌های مکمل خارجی و گران، باید مورد توجه ویژه معاونان بهداشتی دانشگاه‌ها قرار گیرد.

اجرای 150 برنامه عملیاتی بهداشتی در سال 93

وی در ادامه اظهار کرد: برنامه‌های تحول خدمات بهداشتی به روستاییان شامل شبکه جامع همگانی سلامت شهرستان، پروژه‌های مربوط به حاشیه نشینان، خود مراقبتی و توانمندسازی مردم، توانمندسازی کارکنان و مدیران بهداشتی و اجرای 150 برنامه عملیاتی است. 

راه‌اندازی شبکه جامع همگانی سلامت در هر شهرستان

تغییر در پایگاه‌ها و مراکز بهداشتی 

سیاری گفت: نظام موجود خدمات شهری پاسخگوی نیازهای جدید مردم نیست. به همین دلیل طی یک بازنگری سیستم جدیدی تحت عنوان «شبکه جامع همگانی سلامت شهرستان» با محوریت ریاست شبکه هر سه سطح خدمات را در شهرستان‌ها مدیریت می‌کند و متعاقب آن تغییراتی در پایگاه‌ها و مراکز بهداشتی بوجود خواهد آمد. 

وی افزود: اولویت اجرای شبکه جامع همگانی سلامت شهرستان با دو استان فارس و مازندران است که برنامه پزشک خانواده در آنجا در حال اجراست.

 معاون بهداشت تصریح کرد: معاونان بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور موظف هستند به صورت مستقیم چند برنامه را نظارت و پیگیری کنند که برنامه‌هایی نظیر ماندگاری مدیران، پزشکان خانواده و کارشناسان حوزه بهداشت در مناطق محروم و ارتقای سطح مراکز آموزش بهورزی به مجتمع آموزش عالی سلامت شهرستان را شامل می‌شود.

ارتقای مربیان بهورزی به کارشناسی ارشد 

وی اجرای برنامه ارتقای مربیان بهورزی به کارشناسان ارشد را براساس مصوبه شورای گسترش مورد اشاره قرار داد و بیان داشت: مسئولیت مجتمع آموزش عالی سلامت که تحت نظر این مربیان اداره می‌شود، تربیت کاردان بهورزی براساس مصوبه شورای گسترش آموزش پزشکی است.

آموزش پزشکان خانواده از اولویت‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی 

سیاری با تاکید بر آموزش پزشکان خانواده به عنوان یکی از اولویت‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی، گفت: بهبود نظام اطلاعات سیستم بهداشتی کشور شامل اطلاعات نظام جاری، پرونده سلامت الکترونیک، سامانه اطلاع رسانی و برنامه ثبت مرگ و میرها، برنامه ثبت سرطان‌ها و طرح مطالعه SDH (مولفه‌های اجتماعی موثر بر سلامت) باید در دانشگاه‌های علوم پزشکی دنبال شود.

ضرورت رفع نگرانی‌ها در خصوص کاهش جمعیت 

معاون بهداشت وزیر بهداشت بر ضرورت رفع نگرانی‌ها در خصوص کاهش جمعیت کشور تاکید کرد و گفت: جمعیت کشور از حد جایگزین که 2.1 تولد در هر خانواده است به 1.8 تولد رسیده که موجب نگرانی مقام معظم رهبری و سایر مسئولین کشور شده است. هم اکنون نیز سالی یک میلیون نفر به جمعیت کشور افزوده می‌شود، اما نگرانی‌ها برای آینده وجود دارد. با توجه به قانون مصوب مجلس و ابلاغ سیاست‌های جمعیتی مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام توسط رهبر معظم انقلاب باید در جهت اجرای این موارد و کاهش نگرانی‌ها گام برداشت.

وی افزود: باید کاری کرد که هر خانواده به جای آنکه به فکر داشتن 1 تا 2 فرزند باشند به فکر داشتن 2 تا 3 فرزند باشد. هر چند حوزه تصمیم گیری در این خصوص به اقناع خانواده‌ها بستگی دارد، اما چالش‌های موجود نیز باید توسط مسئولان احصاء شده و در جهت رفع مشکلات اقدام لازم صورت گیرد.

ایران در محاصره «پولیو»

معاون بهداشت با اشاره به قرارداشتن ایران میان سه کشور افغانستان، پاکستان و عراق که بیماری پولیو در آنها وجود دارد، خاطرنشان کرد: در کشور عراق شاهد طغیان پولیو هستیم و باید هوشیار باشیم که موضوع با جدیت پیگیری و دغدغه‌ها رفع شوند.

سیاری افزود: برنامه مراقبت و کنترل بیماری‌های واگیر به ویژه برنامه واکسیناسیون و مبارزه با بیماری‌های پولیو و ایدز نیز باید همچنان در اولویت‌های کاری حوزه‌های بهداشتی باشد. 

گزارش دو مورد ویروس کرونا در کرمان 

واکسن پنتاوالان به نظام مراقبت‌های اولیه کشور وارد می‌شود 

وی با اشاره به مشاهده دو مورد ویروس کرونا در کرمان گفت: خوشبختانه امسال واکسن پنتاوالان به نظام مراقبت‌های اولیه کشور وارد می شود که تا حد زیادی نگرانی‌ها را کاهش خواهد داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha