روند رو به رشد بیماریهای متابولیك تغذیه ای در دنیای كنونی و تغییرات ناشی از زندگی ماشینی و شهر نشینی كه موجب گسترش روز افزون اضافه وزن و چاقی و شیوع بیماریها یی نظیر دیابت،افزایش فشار خون ،قلبی و عروقی ،سكته های قلبی و مغزی شده است متو لیان بهداشت عمومی و سازمانهای بین المللی را به انجام اقدامات پیشگیرانه و هدایت كشور ها به انجام روش های متفاوت تشویق می كند. در كشور هایی كه سطح آموزش همگانی بالا ست یكی از راههای مقبول آموزش مردم به منظور انتخاب صحیح مواد غذایی است. اگر انتخاب ومصرف مواد غذایی با آگاهی كامل صورت گیرد مشكل بیش خواری و ناترازی های تغذیه ای تا حدود زیادی حل می شود و بهترین سد برای مقابله با این اپیدمی جهانی مشاركت دادن و درگیر كردن افراد در حفظ سلامت خود شان است.

چگونه می توان به همه آموخت؟ در چه مكانهایی دسترسی به گروههای مختلف جمعیت امكان پذیر است.

چگونه می توان توجه همگان رابه مقو له سلامت بر انگیخت.

بدون تردید برنامه های آموزشی متنوع و جذاب از رسانه های متفاوت و متناسب با گروههای سنی جمعیت یكی از راههای موثر است.

بر چسب های تغذیه ای تاكید مجدد FDA

نكته مهم در خرید مواد غذایی دانش خریدار است. شما در خرید ماده غذایی به چه ماركی توجه می كنید ،آیا به انچه از طریق جراید و تلوزیون تبلیغ میشود راهنمای شماست؟ آیا از دوستا ن و آشنایان میشنوید كه مثلا فلان مارك خوب است.آیا مسئولین بهداشتی قابل وثوق شما هستند و توصیه انها ملاك انتخابتان است ؟ آیا ملاك شما مهر استاندارد است.

در كشور هایی كه نظارت بر غدا از مرحله تولید یا قبل از آن از مزرعه تا سفره به دقت صورت میگیرد و به تولید كننده ای كه تمام شرایط را برای محصولی سالم مد نظر میگیرد پروانه ساخت اعطا میشود خریدار تنها به دیدن همان شماره پروانه و تاریخ مصرف اعتماد میكند و با خیال راحت محصول را میخرد كه قطعا تنها راهی است كه خریدار را از كیفیت خوب محصول مطلع میسازد.

ولی آیا با وجود روز افزون بیماریهای غیر واگیر و مردمی كه در چرخه این بیماریها اسیرند و نیاز به اطلاعات بیشتری دارند تنها دیدن شماره پروانه و یا تاریخ مصرف كافی است.

من كه مبتلا به افزایش فشار خون هستم ، یا چاق هستم و یا مبتلا به دیابتم و یا ازبیماری قلب رنج میكشم چگونه میتوانم غذای متناسب با وضعیتم پیدا كنم.

یااگر من در خانواده ای به دنیا آمده ام كه پدر یا مادرم یا حتی پدر بزرگ و یا مادر بزرگم به این بیماریها مبتلا بوده اند و به هر حال من احتمال بیشتری برای ابتلا به این بیماریها دارم و بهتر است قبل از اینكه مبتلا شوم مراقب خود باشم ،و مهمتر از همه من سالم هستم ولی اعتقاد دارم باید برای حفظ سلامتم باید غذاهای مناسبی تهیه كنم . باید چه غذاهایی راانتخاب كنم.

برچسب حاوی اطلاعات تغذیه ای راهی مفید است كه میتواند اطلاعات مناسبی از جمله میزان انرژی حاصل از مصرف و درصدی از مواد مغذی موجود در غذا را به مصرف كننده بدهد.

البته در كشوری كه هنوز بخش عمده غذا ها بصورت فله ای توسط مردم تهیه میشود و غذاهایی صنعتی بخش ناچیزی از سبد و سفره خانواده را تشكیل میدهد با ید به راههای دیگر نیز اندیشه شود ول به هر حال انچه از بخش صنعت به دست میرسد میتواند به عنوان الگوی آموزشی مورد توجه قرار گیرد

برچسب گذاری تغذیه ای باید توسط صنایع غذایی و زیر نظر مسوو لین بهداشتی كشور بر روی انواع غذا ها درج گردد اطلاعات درج شده میتواند به افراد سالم، در معرض خطر و بیمار كمك كند كه نوع غذایی را متناسب با نیاز خود انتخاب كنند.

در برچسب های تغذیه ای چه اطلاعاتی درج میشوند

متخصصین امر معمولا به دعوت مسئولین موسسه استاندارد یا بهداشت و یا ارگانی كه از طرف متولیان غذا انتخاب میشوند با توجه به خط مشی هایی كه كدكس بین المللی غذا آنها را تدوین كرده است در نشست هایی با توجه به امكانات كشور، توانیهای صنایع غذایی،و امكاناتی كه در آزمایشگاههای غذایی كشور وجود دارد برای مطالبی كه باید بر روی بسته بندی غذا درج شود به اتفاق نظر میرسند.این اطلاعات گاهی باید با توجه به میزان سواد علمی جامعه مصرف كننده ساده و قابل درك شوند تا هدف نهایی كه بر استفاده درست محصول تاكید دارد حاصل شود.

بر چسب های تغذیه ای در كانادا: یك استاندارد جدید جهانی

برچسب های تغذیه ای جدید كانادا كه باید اطلاعاتی درباره مواد مغذی اصلی و نیز محتوای كالری مواد غذایی داشته باشند به عنوان برچسب های دارای بیشترین جزئیات در جهان مورد ستایش و تقدیر قرار گرفته اند.

. سازمان سلامت كانادا پیش بینی می كند كه برچسبهای جدید كه در عرض 5 بر روی بیشتر موادغذایی قرار می گیرند می توانند برای كشور 5 میلیارد دلار صرفه جویی از طریق افزایش بهره وری و كاهش هزینه های مراقبت سلامت مرتبط با سرطان، دیابت، بیماری عروق كرونر و سكته در طول 2 دهه آینده در پی داشته باشند. بار اقتصادی عادات غذایی نا مطلوب در كانادا حدود6/3میلیارددلاردر سال تخمین زده می شود كه هزینه های مستقیم مراقبت سلامت به میزان 8/1 میلیارد دلاردر سال را در بر می گیرد.

تولید غذا های كم چرب،كم نمك(سدیم) با استفاده از جانشین های نمك،محدود كردن میزان كالری غذاها، استفاده از شیرین كننده های مصنوعی كه با حفظ شیرینی دریافت كالری را محدود میكنند از جمله تلاشهای صنعت غذا به منظور كاهش بار بیماریهاست.

سازمان بهداشت جهانی نیز در تدوین راهكار های جهانی برای سلامت،رژیم غذایی و فعالیتهای جسمی به چگونگی همكاریهای موثر صنایع غذایی در این زمینه اشاره كرده و تشكل های موجود صنایع غذایی را به تلاش هایی در جهت تغییر فرمول های تولیدی همراه با درج برچسب حاوی اطلاعات تغذیه ای به منظور كمك به سلامت مصرف كنندگان تشویق میكند


 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha