نایب رییس انجمن پزشکان عمومی کشور گفت: نزدیک به 50 سال است که طرح پزشک خانواده در کشورهای دیگر اجرا شده و مردم ثمره آن را درو می کنند به طوری که بالای 97 درصد، رضایت مردم از سیستم ارجاع در این کشورها گزارش شده است.

هیچ همتی برای اجرای طرح پزشک خانواده در ایران وجود ندارد

سلامت نیوز:نایب رییس انجمن پزشکان عمومی کشور گفت: نزدیک به 50 سال است که طرح پزشک خانواده در کشورهای دیگر اجرا شده و مردم ثمره آن را درو می کنند به طوری که بالای 97 درصد، رضایت مردم از سیستم ارجاع در این کشورها گزارش شده است.

دکتر مسعود مسلمی فرد در گفتگو با سلامانه، با اشاره به این که متاسفانه در ایران تمام هزینه ها به جای بخش پیشگیری به سمت درمان شیفت پیدا کرده است، افزود: از 17 سال پیش بحث پزشک خانواده در ایران کلید خورد و در اواخر دولت هشتم عملیات اجرای آزمایشی و پایلوت آن شکل گرفت. در اواخر دولت دهم اعلام شد که زیرساخت ها برای اجرایی شدن کاملاین طرح فراهم است اما چیزی که در عمل مشاهده می شود، این است که هیچ همتی برای اجرای طرح پزشک خانواده در ایران وجود ندارد.
دکتر مسلمی فرد همچنین خاطرنشان کرد: برنامه های سوم، چهارم و پنجم توسعه مسئولان کشوری را موظف کرده که پزشک خانواده به عنوان محور سلامت باید در کشور اجرایی شود. در برنامه پنجم توسعه بخصوص بر این قضیه تاکید فراوان شده که پزشک خانواده می تواند نظام سلامت را ساماندهی و هزینه های آن را کنترل کند همچنین زیر لوای این طرح عملکرد نظام سلامت نیز کنترل می شود.

نایب رییس انجمن پزشکان عمومی کشور ادامه داد: ما به وفور پزشکان مربوط به این طرح را داریم ولی هزینه های مربوط به طرح را نتوانسته اند ساماندهی کنند.

وی خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم طرح پزشک خانواده را در کشور اجرا کنیم، باید گایدلاین بومی داشته باشیم و روش های درمانی را کاملا استانداردسازی کنیم تا تقاضاهای القایی کاهش یافته و در ضمن هر کسی نتواند هر دارو یا آزمایشی را تجویز کند. در واقع اگر مردم مسئولانی در امر سلامت داشته باشند، مراجعات بی دلیشان به پزشک کاهش یافته و هزینه هایشان نیز کم می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha