دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۰
کد خبر: 113046

دبیر اجرایی هفته سلامت گوارش با بیان اینکه هنگام غذا خوردن آرامش و خونسردی خود را حفظ کنید، گفت:اضطراب و فشارهای عصبی بیماری ریفلاکس را تشدید می کند.

سلامت نیوز: دبیر اجرایی هفته سلامت گوارش با بیان اینکه هنگام غذا خوردن آرامش و خونسردی خود را حفظ کنید، گفت:اضطراب و فشارهای عصبی بیماری ریفلاکس را تشدید می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان، دکتر محمد مهدی میرناصری گفت:ریفلاکس معده بیماری آزار دهنده است که می تواند در فعالیت و کارهای روزانه انسان اختلال ایجاد کند.

بازگشت غیر عادی اسید و شیره معده به داخل مری و آزرده شدن آن در اثر تماس با اسید و شیره معده ریفلاکس گفته می شود. هضم غذا در معده توسط اسید و شیره معده آغاز می شود.دیواره معده به دلیل تماس مداوم با اسید و شیره معده در مقابل اثرات مخرب آنها مقاوم شده است و بالعکس دیواره مری به دلیل اینکه به طور معمول در معرض تماس با اسید و شیره معده نیست دفاع مناسبی هم در برابر آن ندارد. در حالت طبیعی دریچه ای بین مری و معده قرار دارد که اجازه می دهد غذا از مری وارد معده شود، اما از بازگشت غذا و شیره معده به مری جلوگیری می کند.اگر دریچه مری وظیفه خود را به درستی انجام ندهد، یعنی به خوبی بسته نشود یا بی موقع باز شود، اسید و شیره معده به داخل مری بر می گردد.

میرناصری گفت:براساس مطالعات انجام شده در کشور حدود یک پنجم افراد مبتلا به ریفلاکس همزمان زخم معده یا اثنی عشر دارند و حدود نیمی از افراد مبتلا به ریفلاکس نیز روده تحریک پذیر دارند.

به گفته وی ریفلاکس معده و درد قفسه سینه ناشی از آن با دردهای قلبی اشتباه می شود که ضروری است در چنین مواردی بیمار به دقت معاینه شود.میر ناصری با بیان اینکه ریفلاکس بیماری خطرناکی نیست و قابل درمان است افزود:یکی از عوارض ریفلاکس معده خراشیدگی و زخم در ناحیه مری است که با تشخیص به موقع و درمان مناسب ریفلاکس به راحتی می توان عوارض آن را کنترل کرد.

وی به علاِیم ریفلاکس اشاره کرد و گفت:مهمترین علایم این بیماری بازگشت مایع تلخ یا ترش از معده به دهان، سوزش زیر جناغ سینه،حالت تهوع (به خصوص هنگام صبح)، آروغ زدن های مکرر، جمع شدن بیش از حد بزاق در دهان است.دبیر اجرایی هفته سلامت گوارش با بیان اینکه تاکنون علت بروز ریفلاکس مشخص نشده،گفت:مهمترین عوامل این بیماری پرخوری،سریع غذاخوردن و کامل نجویدن غذا یا خوردن غذا با استرس و نگرانی است.

وی گفت:مصرف غذاهای بسیار چرب، تند و شور، مصرف ادویه و فلفل زیاد، سیب زمینی سرخ شده ، فست فودها،مصرف انواع سس های چرب و پرنمک، مصرف مرکبات ترش،کافئین،چای به خصوص اگر پررنگ باشد از عواملی است که ریفلاکس را تشدید می کند.

میرناصری اضافه کرد:دراز کشیدن در فاصله کوتاه پس از غذا خوردن، مصرف دخانیات،نوشابه های گازدار و پوشیدن لباس های تنگ نیز می تواند این بیماری را تشدید کند. وی همچنین افزود:تعدیل فشارهای روانی،برنامه منظم ورزشی (حداقل روزانه 30 دقیقه پیاده روی) و کاهش وزن در کاهش شدت این بیماری موثر است.وی در خصوص درمان ریفلاکس گفت:امروزه داروهای بسیار مؤثری برای درمان این بیماری وجود دارد.بیش از نیمی از افراد مبتلا به این بیماری نیاز به درمان درازمدت با دارو دارند.اما در مجموع کنترل علایم ریفلاکس در درازمدت با این دسته داروها بسیار موفقیت آمیز است. هفته سلامت گوارش از اول تا هشتم خرداد ماه در سراسر کشور با اجرای برنامه‌های متنوع آموزشی برای پزشکان و ارائه آخرین یافته های پزشکی برای مخاطبان برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha