دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۸
کد خبر: 113058

اگر پسرتان درد ناگهانی در کشاله ران با بیضه‌هایش احساس می‌کند، باید فورا او را به بیمارستان یا مطب دکتر ببرید...

سلامت نیوز: اگر پسرتان درد ناگهانی در کشاله ران با بیضه‌هایش احساس می‌کند، باید فورا او را به بیمارستان یا مطب دکتر ببرید...

 پیچش بیضه یک اورژانس جراحی است، به این معنا که هنگامی این عارضه رخ دهد باید بیضه فورا با جراحی درمان شود. از آنجا که ممکن است لازم باشد پسرتان تحت عمل جراحی فوری قرار گیرد، پیش از رسیدن به پزشک و بیمارستان چیزی برای خوردن یا نوشیدن به او ندهید تا معده‌اش خالی بماند.

اگر پسرتان دچار پیچش بیضه شده باشد، درد ناگهانی و معمولا شدید در اسکروتوم یا کیسه بیضه یا یکی از بیضه‌هایش احساس خواهدکرد. این درد ممکن است در طول زمان بدتر شود یا اندکی تخفیف یابد، اما معمولا كاملا فروکش نخواهد کرد. همچنین ممکن است تورم کیسه بیضه در یک یا دو طرف را مشاهده کنید، پسرتان دچار تهوع و استفراغ شود، درد شکمی احساس کند و یک بیضه‌اش بزرگ‌تر از بیضه طرف دیگر به‌نظر برسد. یکی از عوامل زمینه‌ساز این مشکل، یک اشکال آناتومیک به نام «اسکروتوم زنگوله‌ای» است.

در حالت طبیعی بیضه‌ها به اسکروتوم یا کیسه بیضه چسبیده‌اند، اما در این عارضه ژنتیکی «اسکروتوم زنگوله‌ای» بیضه‌ها به کیسه بیضه نچسبیده‌اند و درون آن آویزان هستند در نتیجه با احتمال بیشتری ممکن است به دور محور طناب اسپرماتیک بپیچند. بروز پیچش بیضه در حوالی زمان بلوغ افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه این فرض مطرح شده که تغییرات بلوغ ممکن است نقشی در افزایش خطر این عارضه داشته باشند. افزایش میزان هورمون جنسی مردانه یا تستوسترون در هنگام بلوغ باعث افزایش حجم و توده بیضه‌ها می‌شود. این افزایش حجم ممکن است باعث افزایش حرکات بیضه به دور محور طناب اسپرماتیک شود و خطر پیچش بیضه را افزایش دهد. پیچش بیضه همچنین می‌تواند پس از ورزش شدید، هنگامی که فرد خوابیده است یا پس از وارد آمدن ضربه به بیضه رخ دهد، اما در اغلب موارد علت پیچش بیضه نامعلوم است. باید به پسران خود آموزش دهید که درد ناحیه تناسلی ممکن‌است مربوط به عارضه‌ای وخیم باشد و نباید آن را نادیده‌گرفت.

حتی اگر پسرتان دردی را در کیسه بیضه‌اش احساس می‌کند که خود به خود برطرف می‌شود، باید به پزشك مراجعه کنید تا معاینه شود. توجه داشته باشید حتی اگر پسرتان دچار پیچش بیضه شود و این عارضه خودبه‌خود بهبود پیدا کند، در معرض این خطر است که در آینده دوباره دچار پیچش بیضه شود و پزشک با انجام یک عمل جراحی ساده بیضه‌ها به اسکروتوم ثابت می‌کند. اگر به هر دلیلی پیچش بیضه در پسرتان منجر به برداشتن بیضه او شد، لازم است به او اطمینان دهید که همچنان می‌تواند زندگی طبیعی داشته باشد. مردان حتی با داشتن یک بیضه هم می‌توانند زندگی جنسی طبیعی داشته باشند و بچه‌دار شوند.

منبع:هفته نامه سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha