پژوهشگر حوزه اعتیاد گفت: آموزش تاثیرگذارترین عامل پیشگیری از مصرف مواد مخدر در نوجوانان و اجتماعی کردن مبارزه با این معضل جهانی است.

سلامت نیوز: پژوهشگر حوزه اعتیاد گفت: آموزش تاثیرگذارترین عامل پیشگیری از مصرف مواد مخدر در نوجوانان و اجتماعی کردن مبارزه با این معضل جهانی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، «محمدحسین غلامی» افزود: مهمترین عناصر و اجزای آموزش یعنی دانش آموزان و محتوای آن را در اختیار داریم، اما عزم ملی در اجرای آن را نداریم.

وی ادامه داد: دست اندرکاران مبارزه با مواد مخدر باید به جای پرداختن به برگزاری جلسات و برنامه های مختلف، آموزش را سرلوحه کارهای خود قرار داده و آن را بطور سراسری از طریق رسانه ها، مدارس، دانشگاه ها، محله ها، کانون ها و غیره اجرا کنند.

غلامی تاکید کرد: فقط لازم است با عزم، اراده و تهیه منابع آموزشی، برنامه های پیشگیری را آغاز کنیم.

این پژوهشگر حوزه اعتیاد، نداشتن تعادل روانی، ضعف اعتقادات مذهبی و از هم پاشیدگی خانواده را علل اصلی گرایش نوجوانان به مصرف مواد مخدر برشمرد و گفت: آموزش وپرورش به عنوان نهادی پرجمعیت و ایستگاه تعلیم و تربیت، نقش موثری در این زمینه برعهده دارند.

غلامی افزود: باید به والدین آموزش داد که ارتباط به فرزندان را بهبود بخشند و به آنها استقلال رای و دخالت در تصمیم گیری دهند.

وی ادامه داد: مشاوره خانواده و گرفتن راهنمایی از آنها با ابراز محبت و علاقه به فرزندان و همچنین رفع نیازهای عاطفی آنها، شایسته است.

غلامی با بیان اینکه والدین نباید بدون چون وچرا خواسته های فرزندان را برآورده سازند، ادامه داد: والدین باید اجازه دهند فرزندان سختی زندگی را کمی احساس کنند و تا زمانیکه در اجتماع قرار گرفتند و با مشکلات روبه رو شدند، بتوانند با آنها مقابله کنند.

وی تاکید کرد: تحکیم پایه های اعتقادی و آموزش فرزندان، آشنا کردن آنان با عوارض مواد مخدر و روانگردان ها به جای محدود کردن آنها، امری ضروریست.

غلامی، آموزش معیارهای خوب بودن و بد بودن به نوجوانان، تقویت عزت نفس، اعتماد به نفس و خویشتن داری و برقراری ارتباط صمیمانه با آنها را از دیگر مواردی دانست که باید والدین به آنها توجه داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha