چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۴
کد خبر: 113098

زنجیره انسانی دورتا دور باغ فرزانه شیراز در اعتراض به مصوبه شورای شهر در واپسین روزهای سال گذشته برای ساخت دو برج 25 طبقه در این باغ تشكیل شد و گروه‌های مختلف شهروندان خواستار لغو این مصوبه و جلوگیری از تخریب تنها ریه تنفسی مركز شهر شیراز شدند.

سلامت نیوز: زنجیره انسانی دورتا دور باغ فرزانه شیراز در اعتراض به مصوبه شورای شهر در واپسین روزهای سال گذشته برای ساخت دو برج 25 طبقه در این باغ تشكیل شد و گروه‌های مختلف شهروندان خواستار لغو این مصوبه و جلوگیری از تخریب تنها ریه تنفسی مركز شهر شیراز شدند. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان، در روزهای پایانی سال 1392، شهرداری شیراز تغییر كاربری و تفكیك باغِ فرزانه در خیابان زند شیراز  را در قالب طرحی دوفوریتی به شورای شهر شیراز پیشنهاد داد و در تاریخ 24 اسفند همین سال یعنی در شلوغی روزهای پایانی سال، مصوبه آن برای تفكیك باغ بزرگ و تاریخی فرزانه (تنها یادآور چهارباغ صفوی) گرفته شد تا به جای فضای سبز شهری و در دسترس همگان، این باغ به دو برج 25 طبقه‌ بی‌شاخ و دم و ناهم‌خوان با بافت پیرامونی دگرگون شود؛ برج‌هایی كه نه تنها گرهی از مشكلات این شهر و محور تاریخی و ارزشمند زند نمی‌گشایند بلكه، بر چالش‌های زیست‌محیطی و ترافیكی آن به‌شدت خواهند افزود.

آنطور كه تشكل‌های زیست محیطی شهر شیراز می‌گویند سال گذشته، كلانشهر شیراز، با وجود همه‌ مشكلات و چالش‌های زیست‌محیطی، از دید وضعیت آب و هوایی در شرایطی مطلوب در میان دیگر كلانشهرها و مراكز استان‌های كشور جای داشت و گزارش شد.

البته این وضعیت، بدون شك مرهون فضای سبز و باغ‌های موجود در حاشیه‌ها و داخل شهر شیراز است اگر چه، هر زمان، بحث باغ و نگهداری آن در فضای شهری شیراز به میان می‌آید، نخست باغ‌های قصردشت و پهنه‌ سبز و هر روز كم‌شونده‌ آن در ذهن می‌آید، با این همه به هیچ روی نباید از چند باغ انگشت‌شماری كه در لا‌به‌لای بافت شهر هنوز نفس می‌كشند، چشم پوشید و آنها را به دست فراموشی و دلالان گوناگون دولتی و غیردولتی سپرد؛ باغ‌هایی كه بی هیچ چشم‌پوشی یا گزافه‌ای، ریه‌های زنده و تلاشگر این شهرِ  هستند.

اما این مصوبه كه دلیل تصویب آن از سوی اعضای شورای شهر شیراز با استناد به گلایه استاندار فارس از نبود برجی درخور در مركز شهر عنوان شده در همین ابتدای كار توسط گروه‌های مختلف مهندسان شهر سازی، اساتید دانشگاه‌های معماری و شهر سازی، تشكل‌های دانشجویی و حتی اساتید حوزه علمیه مورد نقد و اعتراض واقع شده است به گونه‌ای كه، جمعی از متخصصان گروه شهرسازی نظام مهندسی شیراز در این باره گفته اند: مسلماً گروه‌های شهرسازی، عملكردِ یك شهردار و شهرساز را در تفكیك یك باغ آن هم در قلبِ شهر، تایید نخواهند كرد.

در سامانه‌ كنونی شهرداری شیراز كه كوچك‌ترین تصمیم‌گیری‌ها و دگرگونی‌ها باید دارای طرح توجیهی و طرح‌های انطباق (شهری و ساختمان) باشد، چنین طرح بزرگی با بازتاب‌های غیرِ قابلِ انكارِ زیست‌محیطی و كالبدی، با كدام مبانی نظری و از سوی كدام گروه یا شخصِ صاحبِ صلاحیت در حوزه شهرسازی توجیه شده است. اساتید دانشكده هنر و شهرسازی دانشگاه پیام نور شیراز هم با انتقاد از این مصوبه اعلام كرده اند در روزهای انتهایی سال و در تنگنای شب عید چه فوریتی در شهر وجود داشته كه در جلسه فوق‌العاده و با تعجیل و قید دو فوریت و بدون بررسی‌های كارشناسی متناسب با حساسیت‌های این قبیل مداخلات، موضوع در شورا مطرح می‌شود و بعضی از اعضای شورای شهر همانند یك فرزند از این مصوبه حمایت می‌كنند.

11تشكل‌های دانشجویی دانشگاه‌های شیراز نیز در بیانیه‌ای اعتراض خود را نسبت به مصوبه شورای شهر درباره احداث برج دوقلوی 25 طبقه در مركز شهر اعلام كرده و با استناد به سخنان نماینده ولی فقیه استان گفته اند: احداث مجتمع‌های تجاری اساساً سرمایه بری است نه سرمایه‌گذاری. فرد سرمایه‌گذار با پیش فروش كردن واحدها و بهره‌گیری از تسهیلات بانكی، برج تجاری را علم می‌كند و از ابتدا سرمایه اندكی از خودش را در این مسیر می‌گذارد

. عموماً نیازهای خدماتی و رفاهی جامعه مانند فضاهای ورزشی، درمانی و غیره بر اساس نیاز جامعه طراحی و برنامه‌ریزی می‌شود؛ اما درباره مجتمع‌های تجاری این مهم صدق نمی‌كند. فضاهای تجاری در شیراز شش برابر نیاز جامعه توسعه یافته و در واقع در جهت منافع مردم طراحی نشده است. جنبش دانشجویی شهر شیراز با طرح این پرسش‌ها كه با احداث برج‌های دوقلوی 25 طبقه چه كسی  پاسخگوی تخریب باغی بزرگ در مركز شهر خواهد بود؟ چه كسی پاسخگوی آلودگی بیش از پیش محیط زیست در هسته مركزی شهر خواهد بود؟ چه كسی پاسخگوی ترافیك ناشی از ساخت دو برج 25طبقه در خیابان زند خواهد بود؟ پیشنهاد داده است: شهرداری شیراز باغ فرزانه را از مالك آن خریداری كرده و برای استفاده نسل‌های آتی آن را به پارك عمومی تبدیل كند. نقد دیگری نیز از دیدگاه حمل و نقل و ترافیك شهری مطرح است.

 آنطور كه محمد حسین حلیمی فعال دانشجویی و زیست محیطی می‌گوید: خیابان زند یكی از خیابان‌های پر ترافیك شهر شیراز است به گونه‌ای كه حتی در مواردی طرح ترافیك در آن اجرا می‌شود بنابراین تبدیل این فضای سبز 21 هزار هكتاری كه ریه تنفسی شهر محسوب می‌شود و تنها باغ موجود در مركز شهر شیراز است به برج‌های آهنی بر مشكلات ترافیكی این منطقه افزوده و بار آلودگی در مركز شهر را دو چندان می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha