چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۷

اگر شما جزو دانش آموزان یا دانشجویانی هستید که شب قبل از امتحان درس می خوانید، بهتر است فکر کنید چه قسمت هایی از کتاب را می توانید در زمان کوتاه تری یاد بگیرید و به سراغ همان قسمت ها بروید

سلامت نیوز: اگر شما جزو دانش آموزان یا دانشجویانی هستید که شب قبل از امتحان درس می خوانید، بهتر است فکر کنید چه قسمت هایی از کتاب را می توانید در زمان کوتاه تری یاد بگیرید و به سراغ همان قسمت ها بروید.

به گزارش سلامت نیوز ،آیا درس های تان را تلنبار کرده و برای شب امتحان گذاشته اید و تنها 2 یا حتی یک روز تا زمان امتحان فرصت دارید؟ آیا نگران نمره درسی تان هستید؟ آیا فکر می کنید فرصت مطالعه ندارید؟ نگران نباشید چون در ادامه این مطلب نکاتی درباره افزایش مهارت های مدیریت زمان و چگونگی مطالعه در روز قبل و شب امتحان را فرا خواهید گرفت. اگر شما جزو دانش آموزان یا دانشجویانی هستید که شب قبل از امتحان درس می خوانید، بهتر است فکر کنید چه قسمت هایی از کتاب را می توانید در زمان کوتاه تری یاد بگیرید و به سراغ همان قسمت ها بروید. با این حال توصیه می کنیم، قبل از این که مطالعه را شروع کنید به موارد زیر توجه کنید.

نکاتی برای روز و شب قبل از امتحان

*آرام باشید. ممکن است کمی سخت باشد ولی کافی است یک نفس عمیق بکشید. سعی کنید افکارتان را متمرکز کنید. یک مکان خوب و آرام برای مطالعه پیدا کنید. تختخواب و مبل راحتی انتخاب خوبی نیستند. دراز کشیدن روی تختخواب یا مبل راحتی به این معنی است که شانس خود را برای موفقیت در آزمون فردا کم کرده اید.

*در بازه های زمانی 45 دقیقه مطالعه کنید و 5 دقیقه بعد از این مدت، استراحت کوتاهی کنید و دوباره مطالعه را ادامه دهید. چنانچه بخواهید برای ساعات نامحدود مطالعه کنید، مغز بیش از حد خسته می شود و مجبور می شوید برای حفظ تمرکز زمان طولانی تری را صرف کنید.

*کتاب های درسی و یادداشت هایتان را باز کنید و از ابتدا شروع کنید. روی جزئیات کوچک چندان تمرکز نکنید و بیشتر روی مطالعه مطالب مهم و برجسته ای که احتمال می دهید در آزمون فردا از آن ها سوال مطرح شود، تمرکز کنید.

* به یادداشت ها، جزوات، کتاب ها و آزمون های قبلی که احتمال می دهید در امتحان از آن ها سوال بیاید، مراجعه کنید. معلم ها سوال ها را از درس هایی که در کلاس ارائه شده، طرح می کنند بنابر این یادداشت ها و جزوات منابع باارزشی به شمار می روند. هرگز مطالعه یادداشت ها در شب قبل از آزمون را فراموش نکنید.

* اگر زمان کوتاهی برای مطالعه درس امتحان روز بعد دارید، یادداشت برداری کنید. البته داشتن مهارت یادداشت برداری برای این که بیشترین بهره را از شب قبل از امتحان ببرید، بسیار مهم است. معمولا معلم ها در جلسات پایانی به مرور نکات ریز و مهم که برای امتحان ضروری است می پردازند و آن ها را یادآوری می کنند. یادداشت های سر کلاس را جدی بگیرید به طور منظم سر کلاس حاضر شوید و یادداشت برداری کنید. چنانچه یادداشت برداری نکردید، یادداشت های همکلاسی هایتان را کپی برداری کنید.

*نکات سر کلاس و یادداشت ها گنجینه قابل دسترسی است. مفاهیم، تعاریف و معادلات مهم را در یک برگه بنویسید. عمل بازنویسی به یادگیری و حفظ مطالب کمک می کند. اگر یادگیری بصری شما خوب است پس این عمل قطعا به شما کمک خواهد کرد.

*اگر معلم تان نمونه سوال داده است، حتما آن ها را حل کنید. برای جواب دادن به سوالات زمان زیادی صرف نکنید و اگر پاسخ سوالی را نمی دانید از کتاب کمک بگیرید تا زمان هدر نرود.

*هیچ چیز بدتر از آن نیست که شب قبل از آزمون به اندازه کافی نخوابیده باشید. ممکن است وسوسه شوید و همه شب را بیدار بمانید و خود را برای امتحان آماده کنید اما هنگامی که زمان امتحان فرا می رسد قادر نخواهید بود همه اطلاعاتی را که یاد گرفته اید، به خاطر بیاورید. مغز در این حالت فقط برای بیدار ماندن تلاش می کند. نخوابیدن در شب امتحان عملکرد حافظه را به شدت پایین می آورد.

و اما نکاتی برای روز امتحان

* روز امتحان صبحانه را فراموش نکنید. صبح امتحان، صبحانه کامل بخورید تا بتوانید با انرژی کافی سر جلسه حاضر شوید. توصیه می شود که حداقل یک ساعت زودتر از شروع امتحان در جلسه حاضر شوید تا اتفاقات ناگهانی باعث نگرانی شما نشود.

* سعی کنید صبح روز امتحان حدود یک یا 2 ساعت، زودتر از خواب بیدار شوید. فهرستی که قبلا برای بررسی سریع همه نکات درسی، مطالب حفظی، تاریخ های مهم و معادلات پیچیده تهیه کرده اید، مرور کنید و زمانی که منتظر هستید تا جلسه آزمون شروع شود، از مطالعه دست بکشید تا دچار استرس شدید نشوید.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha