معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران كشور گفت: یك میلیون و 130 هزار هكتار از جنگل‌های زاگرس مبتلا به خشكیدگی شده‌اند.

سلامت نیوز: معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران كشور گفت: یك میلیون و 130 هزار هكتار از جنگل‌های زاگرس مبتلا به خشكیدگی شده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان، محمد فرید لطیفی در دیدار با مسئولان منابع طبیعی استان ایلام اظهار داشت: در چند سال اخیر ریزگردها به جنگل‌های ما هجوم آوردند و میزان خسارت وارد شده بر جنگل‌های كشور حدود دو هزار و 930 میلیارد تومان بوده است

او افزود: جنگل‌های زاگرس حدود شش میلیون هكتار از مساحت جنگل‌های كشور رابه خود اختصاص دادند كه از این میزان یك میلیون و 130 هزار هكتار مبتلا به خشكیدگی شدنداین مسئول اظهار داشت: 12 میلیون و708 هزار اصل نهال از جنگل‌های بلوط زاگرس در كشور دچار خشكیدگی شده‌اند. لطیفی اضافه كرد: این تعداد درختان كه تحت تاثیر خشكسالی قرار گرفتند با میانگین عمر 400 تا 500 سال بوده‌اند. 

او ادامه داد: با محاسبات انجام شده حدود سه هزار میلیارد تومان خسارت برآورد شده در ارتباط با خشكیدگی درختان بلوط بوده است.مدیركل منابع طبیعی ایلام نیز در ادامه گفت: استان ایلام با 50 درصد خشكیدگی درختان بلوط بیشترین میزان خشكیدگی درختان بلوط را ازمیان استان‌های زاگرس نشین كشور به خود اختصاص داده است

رضا احمدی افزود: در استان 641‌هزار هكتار جنگل دارد و بیش از 90 درصد آن به خشكیدگی مبتلاستاو ادامه داد: این خشكیدگی عوامل متعددی از جمله خشكسالی‌های اخیر و كمبود بارش‌ها، ریزگردها و تاثیرات ناشی از كمبود یخبندان‌ها دارد.احمدی اظهار داشت: 570 هكتار از جنگل‌ها در معرض خطر خشكیدگی قرار دارند كه حدود 290 درصد ازسطح جنگل‌ها را تشكیل می‌دهدبه گزارش مهر، به گفته او 11 درصد از سطح جنگل‌های استان به‌طور كلی خشكیده هستند. برخی گزارش‌ها حاكی از این است كه ایران در زمینه تخریب جنگل‌ها دارای رتبه جهانی است.

علاوه بر عوامل طبیعی مانند خشكسالی برخی عوامل انسانی نیز به تخریب شتابنده جنگل‌ها در ایران دامن زده است. فائو در جدیدترین گزارش خود از افزایش ۱۰ درصدی برداشت چوب گرد از جنگل‌های ایران در سال ۲۰۱۲ خبر داد و با وجود فقر جنگلی ایران اعلام كرد ۹۱ درصد چوب گرد مصرفی ایران در این سال از منابع داخلی تامین شده استبر اساس برآوردهای فائو در این سال 782 هزار مترمكعب چوب گرد از جنگل‌های ایران برداشت شده است. این رقم نسبت به سال قبل از آن رشد 10 درصدی داشته است. در سال پیش از آن 706 هزار مترمكعب چوب گرد در ایران برداشت شده بودبا وجود فقر جنگلی ایران آمارهای فائو نشان می‌دهد 91 درصد چوب گرد مصرفی ایران از منابع داخلی تامین شده است. كل مصرف چوب گرد در ایران با رشد هشت درصدی از 792 هزار مترمكعب در سال 2011 به 855 هزار مترمكعب در سال 2012 رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha