چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۸
کد خبر: 113103

اینكه گفته می‌شود بر اساس آمار‌ها بیشترین مراجعه‌كنندگان به مراكز مشاوره زنان هستند، به این دلیل نیست كه زنان از اختلالات روانی بیشتری رنج می‌برند بلكه، به دلیل تمایل بیشتر زنان به مشاوره است.

سلامت نیوز: اینكه گفته می‌شود بر اساس آمار‌ها بیشترین مراجعه‌كنندگان به مراكز مشاوره زنان هستند، به این دلیل نیست كه زنان از اختلالات روانی بیشتری رنج می‌برند بلكه، به دلیل تمایل بیشتر زنان به مشاوره است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان، اگرچه، گفته می‌شود طبق آمار كشوری شیوع اختلالات روانی در زنان شایع‌تر است اما، این مساله كه زنان بیشتر به مراكز مشاوره رجوع می‌كنند به دلیل نوع نگاه متفاوت میان زنان و مردان در این زمینه است. واقعیت در این رابطه این است كه برای زنان یك سری مسائل دیگر ممكن است اهمیت داشته باشد و شاید بتوانیم بگوییم زنان مسائل دیگری دارند.

در اینجا به برخی از تفاوت‌هایی كه سبب مراجعه بیشتر زنان می‌شود، اشاره می‌كنم. مردان از نظر شخصیتی متفاوت‌تر از زنان هستند. زنان به این سو گرایش دارند كه مسائل خود را مطرح كنند و با فردی دیگر در این زمینه صحبت یا درد دل كنند. این موضوع حتی در میان حلقه‌های دوستی زنان نیز دیده می‌شود كه آنها در رابطه با مسائلی با یكدیگر صحبت می‌كنند كه مردان ممكن است صحبت نكنند. مردان هنگامی كه عصبانی می‌شوند تمایل ندارند تا در رابطه با حس یا مشكلی كه دارند با كسی صحبت كنند اما، زنان این گونه نیستند.

این تفاوت‌ها از ماهیت متفاوت دو جنس ناشی می‌شود و اینكه با یكدیگر متفاوت هستند، زنان اغلب حتی تمایل دارند كه اشخاص دیگر در رابطه با مشكلاتشان از آنها بپرسند، اگر ناراحت هستند شخصی از آنها بپرسد كه برای چه ناراحت هستند. علاوه بر تمایل برای صحبت كردن درباره مشكلات، می‌توان گفت كه زنان تمایل بیشتری دارند كه از دیگران مشورت بگیرند. این در حالی است كه مردان معتقدند كه در رابطه با مشكلاتی كه برایشان پیش می‌آید خودشان به تنهایی می‌توانند آن را حل كنند و از عهده آن بر می‌آیند و نیاز به كمك كسی برای گرفتن مشاوره ندارند. دیدگاه‌های این دو جنس با یكدیگر متفاوت است.

همچنین، بیشترین مشكلاتی كه زنان هنگام مراجعه به مشاور مطرح می‌كنند روابط بین فردی كه البته شامل روابط در خانواده و جامعه می‌شود اما، علت این مراجعات معمولا روابط با همسران را شامل می‌شود. سه مقوله مهم در رابطه با زوج درمانی وجود دارد؛ روابط عاطفی، اختلافات شدید زناشویی و روابط بین فردی كه مورد سوم عمدتا به این گونه است كه زن و شوهر یكدیگر را درك نمی‌كنند. البته در این رابطه یك مساله دیگر هم وجود دارد و آن این است كه زنان این احساس را ندارند كه مشكلاتی كه با همسر و در روابط بین فردی دارند، یك مشكل شخصی است و باید به صورت راز باقی بماند. در فرهنگ ایران، بیشتر مردان هستند كه تمایل دارند تا مسائل خانوادگی را به صورت راز و اسرار تلقی كنند و به همین دلیل آن را با دیگران در میان نگذارند. گفته می‌شود مراكز سلامت روان محلی سازمان بهزیستی در ۳۰۰ منطقه آسیب خیز كشور فعالیت می‌كند، همچنین طرح باشگاه سلامت روان خانواده یكی از طرح‌های بهزیستی است كه سال گذشته به صورت پایلوت در ۲۱ استان كشور اجرا شد و امسال نیز 10 استان دیگر به این طرح اضافه می‌شود. به هر حال، هر چقدر كه مراكز مشاوره به صورت گسترده‌تر و در ابعاد محلی وجود داشته باشد امكان دسترسی افراد به این مراكز بیشتر می‌شود.

یكی از بحث‌هایی كه در زمینه خدمات سلامت روان مطرح می‌شود همین بحث در دسترس بودن و كم‌هزینه بود خدمات سلامت روان است. بدون شك هزینه این مراكز از هزینه مراكز خصوصی حوزه سلامت روان ارزان‌تر هستند همانطور كه می‌دانیم فشارهای اقتصادی كه مردم با آن رو به رو هستند و هزینه بالای خدمات روان‌درمانی و بیمه نبودن آن از علل مهمی است كه مردم به مشاور یا روانشناس مراجعه نكنند. مساله دیگر در دسترس بودن است، در صورتی كه این مراكز به صورت محلی وجود داشته باشد، شهروندان مجبور نیستند مسافت‌های طولانی را طی كنند تا به این مراكز دسترسی پیدا كنند، از این رو فرصت مراجعه بیشتری پیدا می‌كنند تا در رابطه با مشكلاتی كه دارند صحبت كنند و مشورت بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha