چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۸
کد خبر: 113106

معاون درمان وزیر بهداشت با بیان اینکه طرح تحول درمان در وضعیتی کاملا قابل قبول و مطلوب قرار دارد، آخرین وضعیت این طرح را تشریح کرد.

سلامت نیوز: معاون درمان وزیر بهداشت با بیان اینکه طرح تحول درمان در وضعیتی کاملا قابل قبول و مطلوب قرار دارد، آخرین وضعیت این طرح را تشریح کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر محمد آقاجانی با بیان اینکه طرح تحول سلامت که فاز نخست آن از 15 اردیبهشت ماه در 557 بیمارستان دولتی آغاز شده است با قوت در حال اجراست، افزود: مراجعات به بیمارستان‌های دولتی بسته به اینکه از روستا باشند یا شهر تنها 5 یا 10 درصد هزینه‌های درمانشان در بخش بستری را پرداخت می‌کنند.

طرح تحول درمان رضایتمندی گسترده‌ای را در مراجعین بیمارستان‌های دولتی ایجاد کرده است چرا که هزینه‌های پرداختی مردم در بخش بستری به شدت کاهش یافته و نوع خدمات نیز بهتر شده است.

وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره افزایش بار مراجعات به بیمارستان‌های دولتی گفت: پیش از این برخی بیماران نیازمند بستری، به دلیل عدم بضاعت مالی نمی‌توانستند به بیمارستان مراجعه کنند اما در حال حاضر با اجرای طرح تحول دسترسی بیماران به خدمات درمانی بیمارستان‌ها بهتر شده است. به همین دلیل مقداری افزایش بار مراجعه در بیمارستان‌های دولتی را شاهد هستیم اما این افزایش مراجعات در حد تحمل بیمارستان‌های دولتی است که البته پیش از این نیز پیش بینی‌های لازم در این زمینه صورت گرفته بود.

سامانه پیامکی 20001590 جهت انتقال انتقادات و پیشنهادهای مردمی

معاون درمان وزیر بهداشت همچنین در پاسخ به سوالی درباره چگونگی انتقادات و شکایت‌های مردمی از زمان اجرای طرح تحول درمان گفت: این طرح بسیار گسترده است و در 557 بیمارستان دولتی در حال اجراست. نظارت‌ها از طرق مختلف در حال انجام است. شکایت‌های مردمی نیز از طرق مختلف از جمله سامانه پیامکی 20001590 و همچنین از طریق تلفن ستاد معاونت‌های درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی مورد بررسی قرارگرفته و به ستاد وزارت بهداشت منتقل می‌شود. این پیامک‌ها روزانه دسته بندی و آنالیز شده، به استان‌ها اعلام و پاسخ آنها نیز دریافت می‌شود.

وی در این باره افزود: درباره آن دسته از پیامک‌هایی که نیاز است با بیماران تماس گرفته شود، اقدامات لازم صورت می‌گیرد. در مجموع طرح تحول به صورت مستمر در کشور در حال کنترل و مانیتورینگ است. اگر نارسایی یا مشکلاتی نیز در طرح وجود داشته باشد به سرعت به دانشگاه علوم پزشکی مربوطه منتقل می‌شود و دانشگاه‌ها نیز به رفع نقص می‌پردازند.

طرح تحول در سراسر کشور به وضعیت پایدار رسید

آقاجانی در ادامه افزود: لکه‌گیری طرح تحول در حوزه درمان به سرعت در حال انجام است. مشکلات به ستاد وزارت بهداشت انتقال و سریعا در رابطه با آنها تصمیمات لازم اتخاد می‌شود. در مجموع طرح تحول در سراسر کشور تقریبا به وضعیت پایدار رسیده است 

تعداد زیادی از پیامک‌های مردمی مرتبط با طرح تحول نیست

وی در ادامه درباره انتقادات و پیشنهادات مردمی افزود: تعداد زیادی از پیامک‌های مردمی مرتبط با طرح نیست اما در مجموع تمام پیامک‌ها، پیشنهادات و انتقادات مردم به دانشگاه‌های علوم پزشکی منعکس می‌شود. در مجموع تمرکز ما اکنون بر روی این طرح است و پیشنهادات و انتقادات مردم را روزانه به استان‌ها می‌فرستیم و پیگیری‌های لازم را نیز انجام می‌دهیم.

معاون درمان وزیر بهداشت گفت: این چنین نظارت و ارتباط مردمی بسیار به طرح کمک کرده است. به طوری که اکنون طرح تحول در حوزه درمان در وضعیتی کاملا قابل قبول و مطلوب قرار دارد.

آقاجانی گفت: طرح تحول سلامت از دو فاز اصلی برخوردار است که یک فاز به حوزه درمان مربوط می‌شود. طرح تحول حوزه درمان از هشت برنامه برخوردار است که از 15 اردیبهشت ماه در 557 بیمارستان وزارت بهداشت آغاز شده است.

وی افزود: سه برنامه از این هشت برنامه شامل کاهش فرانشیز پرداختی مردم در بیمارستان‌های دولتی، رایگان شدن زایمان طبیعی و ارتقای کیفیت وضعیت اقامت بیماران در بیمارستان‌های دولتی (هتلینگ) از 15 اردیبهشت ماه آغاز شده است. دو برنامه دیگر نیز شامل حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم و مقیم شدن پزشکان متخصص در بیمارستان‌های دولتی از ابتدای خرداد ماه شروع شده که به تدریج در بیمارستان‌های کشور اجرایی می‌شود. برنامه‌های دیگر نیز در این زمینه طراحی شده که به مرور اجرایی خواهد شد.

وی در پایان گفت: فاز دوم طرح نیز مربوط به بحث بهداشت است که برنامه‌های متعدد و جامعی را شامل می‌شود. از مهمترین آنها مراقبتهای اولیه بهداشتی در حاشیه شهرهاست که بزودی آغاز می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha