چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۵

اگر روزی گذرتان به بیمارستان افتاد، مراقب سلامت‌تان باشید. بله، می‌روید بیمارستان که حالتان بهتر شود و درد و مشکلات جسمی‌تان کاهش یابد اما اگر دقت نکنید، شاید با وضعی بدتر به خانه برگردید. این یک واقعیت است و چه بخواهید و چه نخواهید ممکن است شما هم با آن مواجه شوید.

مراقب باشید بیمارستان بیمارتان نکند

سلامت نیوز: اگر روزی گذرتان به بیمارستان افتاد، مراقب سلامت‌تان باشید. بله، می‌روید بیمارستان که حالتان بهتر شود و درد و مشکلات جسمی‌تان کاهش یابد اما اگر دقت نکنید، شاید با وضعی بدتر به خانه برگردید. این یک واقعیت است و چه بخواهید و چه نخواهید ممکن است شما هم با آن مواجه شوید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم آنلاین، گاهی بیمارستان می تواند شرایط را بدتر کند و بیمار را با وضعی نه چندان خوشایند روبه رو سازد. البته این مشکلات و ناراحتی ها به بیمارستان یا شهر و کشوری که بیمارستان در آن قرار دارد هم خیلی ارتباط پیدا نمی کند، چون در هر صورت بستری شدن در بیمارستان، عوارض و خطراتی برای بیمار به همراه دارد که باید نسبت به آنها آگاه باشد. در واقع حتی اگر تمام کارکنان بیمارستان در این زمینه آموزش های لازم را دیده باشند و به طور دقیق به این موضوعات توجه کنند، باز هم افرادی هستند که جدا از تیم درمانی و کادر بیمارستانی، در این مکان رفت و آمد می کنند و می توانند زمینه ساز بروز بیماری ها و خطرات دیگری شوند.

البته کنترل و مدیریت عوارض بستری شدن در بیمارستان هم کار ساده ای نیست و به همکاری افراد و گروه های زیادی بستگی دارد. زیرا عوامل خطر در بخش های مختلف بیمارستان باید بدقت شناسایی شود و روش های پیشگیری و حفاظت از بیماران نیز مورد ارزیابی قرار گیرد تا بیماران با کمترین عوارض روبه رو شوند.

بسیاری از این خطرات و عوارض بیمارستانی هم غیرقابل کنترل به نظر می رسد و همین موضوع گاهی باعث ناامیدی افراد می شود، ولی کارشناسان می گویند اگر بیمار نقشی فعال در این زمینه ایفا کند، بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد یا حداقل کاهش خواهد یافت. به همین دلیل هم آنها فهرستی از شایع ترین مشکلات بیمارستانی را تهیه کرده اند تا به کمک آن، عوارض و خطرات ناشی از بستری شدن در بیمارستان ها کاهش یابد:

اشتباهات دارویی: خطا در مصرف داروها یکی از شایع ترین مشکلاتی است که می تواند برای بیماران بستری در بیمارستان ها پیش بیاید. براساس گزارشی که سال 2006 در این مورد منتشر شده بود، مشخص شد هر سال حدود 450 هزار آسیب ناشی از مصرف نادرست داروها در بیمارستان اتفاق می افتد. برای کاهش چنین مشکلاتی هم توصیه می شود بیماران نام داروهایی را که از قبل مصرف می کرده اند، به طور دقیق روی برگه ای بنویسند و با پزشک شان در این مورد صحبت کنند و بعد از بستری شدن در بیمارستان هم در باره هر دارویی که باید مصرف شود، از پزشک بپرسند و نحوه مصرفش را کنترل کنند.

عفونت های بیمارستانی: یکی دیگر از خطرات شایعی که پس از بستری شدن در بیمارستان رخ می دهد، افرایش احتمال ابتلا به عفونت های ویروسی و باکتریایی است.

برای کاهش چنین خطری هم توصیه می شود قبل از بستری شدن با پزشک تان صحبت کنید و ببینید او برای کاهش خطر ابتلا به عفونت ها چه راه حلی را به شما توصیه می کند. علاوه بر روش های دارویی خودتان هم باید دقت داشته باشید که هنگام حضور در بیمارستان و بخصوص بعد از جراحی، افراد بدون رعایت بهداشت خیلی با شما تماس نزدیک نداشته باشند. البته شاید فکر کنید پزشک یا پرستار ممکن است از شنیدن این موضوع ناراحت شود، ولی کارشناسان می گویند در صورتی که پزشک هم بهداشت را رعایت نمی کند، لازم است این موضوع را با لحنی دوستانه و مورد قبول با او در میان بگذارید.

خونریزی های پس از جراحی: همان طور که لخته شدن خون می تواند زمینه ساز مشکلات خاصی باشد، خونریزی های پس از جراحی هم خطراتی را در بردارد و نباید نادیده گرفته شود. با این حال خبر خوبی هم در این مورد وجود دارد و آن، این که متخصصان می گویند خونریزی های بعد از جراحی در حال حاضر دیگر آن مشکلی نیست که در گذشته وجود داشته و با توجه به تکنیک های نوین جراحی دیگر مشکل به بزرگی و شدت قبل نخواهد بود. با همه اینها باز هم بیماران باید به فکر کاهش چنین خطراتی باشند. یکی از ساده ترین روش ها این است که پیش از جراحی با پزشک تان درباره داروهایی که مصرف می کنید، صحبت کرده و به طور دقیق او را از این موضوع مطلع کنید.

به عنوان نمونه مصرف داروهایی مانند آسپرین یا ایبوپروفن می تواند با رقیق کردن خون، خطر خونریزی را افزایش دهد. علاوه بر این، در صورتی که در گذشته سابقه خونریزی داشته اید باید این موضوع را هم با پزشک در میان بگذارید، حتی اگر اتفاق ساده ای مانند کشیدن دندان عقل تان بوده و باعث خونریزی شدید شده است.

عوارض ناشی از بیهوشی: بسیاری از بیماران هنوز نگران بیهوشی هستند، ولی پزشکان می گویند امروزه بیهوشی کاملا ایمن و بی خطر است و با توجه به پیشرفت هایی که در این زمینه به دست آمده، بیماران نباید نگران این موضوع باشند. با این حال و با این که عوارض ناشی از بیهوشی کاهش یافته است اما بیماران باز هم باید به این موضوع توجه داشته باشند.

بنابراین اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید یا به داروی بی حسی یا بیهوشی حساسیت دارید، حتما پیش از جراحی با تیم بیهوشی مشورت کنید و این موضوع​ را با آنها در میان بگذارید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha