یک رفتار‌شناس با اشاره به نقش مهم خانواده و رسانه‌ها به خصوص صدا و سیما در رواج رفتار «متلک گفتن» در میان پسران نوجوان، گفت رفتار‌های نا‌پسند پدر خانواده با همسر خود و دیگر زنان در مقابل فرزند پسر تاثیر بسیاری بر رفتار او با زنان می‌گذارد.

سلامت نیوز:یک رفتار‌شناس با اشاره به نقش مهم خانواده و رسانه‌ها به خصوص صدا و سیما در رواج رفتار «متلک گفتن» در میان پسران نوجوان، گفت رفتار‌های نا‌پسند پدر خانواده با همسر خود و دیگر زنان در مقابل فرزند پسر تاثیر بسیاری بر رفتار او با زنان می‌گذارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،«محمد پیروی خامنه» مشاور خانواده و رفتار‌شناس، در مورد دلایل ابراز خشونت‌های کلامی در اماکن عمومی از جمله «متلک گفتن» اظهار کرد: اینگونه رفتار‌ها به صورت ژنتیکی در افراد وجود ندارد بلکه پسران ما این رفتار را از خانه، مدرسه و جامعه آموزش می‌بینند.

وی افزود: گاهی پدر خانواده در جلوی فرزندان و میهمانان از همسر خود به صورت تمسخر آمیز و تحقیر کننده انتقاد می‌کند و یا ممکن است هنگامی که پدر و پسر با هم تنها هستند پدر در مورد دیگر زنان اظهار نظر نامناسبی انجام دهد و یا لفظ بدی را به کار ببرد که سبب الگوبرداری فرزند از او می‌شود.

پیروی خامنه گفت: همچنین اینکه به فرزند خود اجازه اظهار نظر ندهیم و شرایطی را به وجود نیاوریم که فرزندنمان اعتماد به نفس مناسبی داشته باشند ممکن است این مشکلات در قالب رفتار‌هایی مانند متلک گفتن در او بروز پیدا کند.

این مشاوره خانواده ادامه داد: کمبود اعتماد به نفس سبب می‌شود بسیاری از نوجوانان در سنین دبیرستان برای اینکه بتوانند خودشان را نشان دهند و در رده همسالان محبوبیتی کسب کنند به زنان متلک بگویند.

وی با اشاره به اینکه رفتارهای ناپسند خود به خود تغییر پیدا نمی‌کند گفت: اگر این نوجوانان آموزش لازم و آگاهی کافی را از جامعه به دست نیاورند این رفتار تا سنین بالا هم در آن‌ها ماندگار می‌شود.

پیروی خامنه افزود: متاسفانه زمانی که یک رفتار ناپسند در جامعه گسترش پیدا می‌کند و در جهت تصحیح آن نیز برنامه ریزی نمی‌شود، کم کم به صورت عرف در می‌آید همانگونه که اکنون متلک گفتن به یک عرف تبدیل شده است و بعد از عرف نیز کم کم قانونی می‌شود، برای نمونه رشوه دادن براساس همین روند اکنون در بسیاری از نهادهای ما جنبه قانونی پیدا کرده است.

وی با تاکید بر نقش صدا و سیما در رواج این رفتار ناپسند اظهار کرد: شاهد هستیم که درفیلم‌ها و سریال‌ها متلک گفتن ترویج می‌شود و عادی به نظر می‌رسد در حالی که پخش این گونه برنامه‌ها به رفتار‌های نا‌پسند در جامعه دامن می‌زنند.

 این رفتار‌شناس در خاتمه، کمبود برنامه‌های تفریحی برای اوقات فراغت جوانان را نیز از جمله مهم‌ترین خلاء‌های جامعه برای کشیده شدن جوانان به رفتارهایی چون متلک گفتن دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha