تلاش برای فرار از کمپ ترک اعتیاد، پایانی جز مرگ برای سعید نداشت. ماموران کمپ غیرقانونی ترک اعتیاد دهان او را چسب زده و خودش را هم با زنجیر بسته بودند که فرار نکند. اما هنگام زدن چسب به صورتش بوده که کشیدن چسب پهن، باعث می‌شود سر معتاد 25 ساله به دیوار ‌کوبیده شود و پایان.

سلامت نیوز: تلاش برای فرار از کمپ ترک اعتیاد، پایانی جز مرگ برای سعید نداشت. ماموران کمپ غیرقانونی ترک اعتیاد دهان او را چسب زده و خودش را هم با زنجیر بسته بودند که فرار نکند. اما هنگام زدن چسب به صورتش بوده که کشیدن چسب پهن، باعث می‌شود سر معتاد 25 ساله به دیوار ‌کوبیده شود و پایان.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرهیختگان، چهار سال پس از این حادثه، پرونده قتل در کمپ غیرمجاز ترک اعتیاد، شبه‌عمد شناخته شد و دو متهم به زندان و پرداخت دیه محکوم شدند. این رای پس از چهار سال در دیوان عالی کشور مهر تایید خورد و قطعی شد.

رسیدگی به این پرونده از نیمه شب دوم آبان 89 به دنبال مرگ مرموز پسر 25 ساله‌ای به نام «سعید» در یک کمپ غیرمجاز ترک اعتیاد در محله «ازگل» در دستور کار پلیس قرار گرفت. شواهد نشان می‌داد «سعید» اعتیاد داشت و بر اثر سانحه برای جمجمه‌اش از پا درآمده بود. پیکر او که با زنجیر بسته شده بود با صدور دستور قضایی به پزشکی قانونی فرستاده شد. در آن بین مشخص شد دو نفر از گردانندگان اردوگاه غیرمجاز ترک اعتیاد با سعید درگیر شده و او را به شدت کتک زده بودند.

با افشای این موضوع «امیر» 25 ساله و «مهرداد» 39 ساله بازداشت شدند و تحت بازجویی قرار گرفتند. آنها معتادانی بودند که پس از ترک اعتیاد در کمپ مشغول کار شده بودند. به‌گفته امیر و مهرداد، پس از آنکه سعید به کمپ آورده شد به شدت بی‌تاب بود و آنها مجبور شده بودند برای آرام کردنش دست و پایش را با زنجیر ببندند.

به دنبال بازسازی صحنه جرم و صدور کیفرخواست، پرونده به شعبه 74 دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد.
در نخستین نشست رسیدگی به این پرونده امیر و مهرداد در حالی پای میز محاکمه ایستادند که پدر «سعید» گفت: پسر معتادم را به امید بهبودی به کمپ فرستادم اما جنازه‌اش را تحویل گرفتم. مسئولان کمپ، پسرم را بی‌رحمانه کتک زده و دست و پایش را با زنجیر بسته بودند. من از خون پسرم نمی‌گذرم و عاملان این جنایت باید مجازات شوند.

نوبت دفاع امیر که رسید گفت: نیمه‌شب دوم آبان 1389 سعید آرام و قرار نداشت و داد و فریاد می‌کرد. به همین خاطر مجبور شدیم دست و پای او را ببندیم و چند سیلی به صورتش بزنیم. او در توهم شیشه‌ بود و سرش را محکم به دیوار می‌کوبید. به همین دلیل ضربه مغزی شد. من و مهرداد نمی‌خواستیم سعید را بکشیم. مهرداد نیز اظهار کرد: درست است که من و همکارم، سعید را تنبیه کردیم اما او را نکشتیم. سعید جمجمه خود را به دیوار کوبید و جان سپرد.

در ادامه محاکمه، مسئول آشپزخانه کمپ غیرمجاز ترک اعتیاد پشت تریبون ایستاد و گفت: آن شب سعید آرام نبود و می‌خواست هر طور شده از کمپ فرار کند که امیر و مهرداد مانع شدند. آنها سعید را به آشپزخانه کشاندند و دست و پایش را با زنجیر بستند. سعید فریاد می‌کشید و فحش می‌داد که امیر و مهرداد دهان، بینی و چشمان او را با چسب بستند. من اعتراض کردم اما امیر و مهرداد به شوخی گفتند می‌خواهند فیلم «مومیایی3» را بسازند! امیر می‌خواست چسب پهن را بکشد که سر سعید محکم به دیوار خورد و ضربه مغزی شد.

با پایان حرف‌های این شاهد، هیات قضایی وارد شور شد و پرونده را به پزشکی قانونی فرستاد تا یک بار دیگر علت اصلی مرگ «سعید» بررسی شود.
کمیسیون سه نفره پزشکی قانونی نیز در گزارشی اعلام کرد مرگ سعید ناشی از شوک ضربه‌های وارده به جمجمه‌اش بوده است. بر همین اساس، امیر و مهرداد برای دومین بار در شعبه 74 دادگاه کیفری استان تهران پای میز محاکمه ایستادند.

در آن نشست امیر گفت: قسم می‌خورم من و مهرداد قصد کشتن سعید را نداشتیم. او دچار توهم شده بود و سرش را محکم به در و دیوار می‌کوبید. به همین خاطر یک دستمال را دور سر سعید پیچیدم و روی آن چسب زدم تا به او آسیب جدی وارد نشود. همین موضوع نشان می‌دهد که من نگران سلامت سعید بودم. مهرداد نیز در دفاع از خود اظهار کرد: من و همکارانم بعضی وقتها برای آرام کردن معتادان ناچار بودیم آنها را کتک بزنیم.
خودمان هم به همین روش در کمپ غیرمجاز مواد را ترک کرده بودیم و این موضوع غیرعادی نبود. در پایان آن نشست، هیات قضایی وارد شور شد و امیر و مهرداد را از اتهام قتل عمد تبرئه و هر یک از آنان را به دو سال زندان و پرداخت نصف دیه محکوم کرد. روز دوشنبه این هفته رای صادره در شعبه چهارم دیوان عالی کشور مهرتایید خورد و قطعی شد.

در کمپ‌ها چه می‌گذرد؟

مسئول کمپ مجاز ترک اعتیاد «پرواز به زندگی نو» در رابطه با فعالیت کمپ‌های ترک اعتیاد به فرهیختگان می‌گوید: افراد معتاد معمولا با پای خود به کمپ می‌آیند تا مواد را کنار بگذارند، اما بسیاری از آنها طی مراحل ترک اعتیاد که بی‌شک مراحلی سخت و دشوار است، دچار تردید می‌شوند و بسیاری از آنها فکر فرار به سرشان می‌زند.

در این وادی کمک مشاوران و روانپزشکان و همراهی آنها در پیمودن این مسیر بسیار حائز اهمیت است. اما در کمپ‌های غیرمجاز چون پزشک و روانشناسی وجود ندارد تا درمان زیرنظر او انجام گیرد، بسیاری از مسئولان برای مهار معتادان ناچار به استفاده از جبر هستند. در بسیای از کمپ‌های غیرمجاز شاهد ضرب و شتم معتادان هستیم. نظارت ستاد مبارزه با مواد مخدر بر عملکرد کمپ‌ها می‌تواند از وقوع بسیاری حوادث ناگوار در آنها بکاهد.
تکلم تاکید می‌کند: البته رسیدن به پاکی بستگی به خود معتاد دارد. در بسیاری موارد افراد پس از ترک و ترخیص از کمپ‌های حتی مجاز، در جلسات بعدی که در روند بهبودی‌شان نقش موثری دارد شرکت نمی‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود بار دیگر به دام اعتیاد بیفتند.

برخورد با کمپ‌های غیرمجازترک اعتیاد

سردار علی مویدی، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر کشور، به فرهیختگان می‌گوید: چنانچه از کمپ‌های غیرمجاز شکایتی صورت بگیرد ستاد مبارزه با مواد مخدر با آن برخورد می‌کند.

در کمپ‌های غیرمجاز معمولا از روش‌های غیرعلمی استفاده می‌شود که دستاوردی غیر از تخریب به دنبال نخواهد داشت. معتادان در این کمپ‌ها چون به روش‌های غیرعلمی و غیراصولی مواد را برای مدتی ترک می‌کنند پس از ترخیص از کمپ دوباره به سمت مواد کشیده می‌شوند. از این رو لازم است معتادان برای درمان، در کمپ‌های مجاز بستری شوند و تحت درمان اصولی قرار گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha