چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۴
کد خبر: 113139

نتایج یک بررسی تازه تایید کرد دایره‌المعارف آنلاین ویکی‌پدیا حاوی اطلاعات اشتباهی در حوزه سلامت است و باید در استفاده از این اطلاعات احتیاط کرد.

سلامت نیوز: نتایج یک بررسی تازه تایید کرد دایره‌المعارف آنلاین ویکی‌پدیا حاوی اطلاعات اشتباهی در حوزه سلامت است و باید در استفاده از این اطلاعات احتیاط کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، محققان در آمریکا به مقایسه اطلاعات روی این سایت درباره بیماری‌هایی همچون امراض قلبی، سرطان ریه، افسردگی و دیابت با تحقیقات پزشکی انجام شده درباره همین بیماری‌ها پرداختند. به گفته این تیم تحقیقاتی، بیشتر مقالات ارائه شده در این دایره‌المعارف آنلاین دربردارنده اشتباهات بسیاری است.

در سایت «ویکی‌مدیا» انگلیسی که شاخه انگلیسی ویکی‌پدیا به حساب می‌آید تاکید شده افرادی که به بیماری مبتلا هستند حتما باید قبل از هر اقدام خودسرانه‌ای با پزشک عمومی مشورت کنند. این دایره‌المعارف آنلاین، موسسه‌ای شبکه‌ای با 30 میلیون مقاله به 285 زبان مختلف است. به گفته کارشناسان ویکی‌مدیا، این دایره‌المعارف آنلاین می‌تواند توسط افراد مختلف ویرایش شود.

همچنین محققان آمریکایی در این مطالعه اظهار داشتند: ماهیت دسترسی همگانی به این دایره‌المعارف موجب افزایش نگرانی در میان پزشکان در رابطه با قابل اعتماد بودن اطلاعات مندرج در این سایت پربازدید اینترنتی شده است.

 این تیم تحقیقاتی به بررسی اطلاعات مربوط به 10 بیماری در ویکی‌پدیا پرداخته و متوجه شدند 90 درصد مطالب سلامتی آن با آخرین تحقیقات پزشکی به دست آمده تناقض دارد.

دکتر «رابرت هاستی»، محقق ارشد این مطالعه گفت: در حالی ‌که منبع ویکی‌پدیا شیوه متعارفی برای انجام تحقیقات است به دلیل وجود این تناقض‌ها نباید به عنوان منبع اصلی تحقیقات انتخاب شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha