بوستان «مادر» كه این روزها به جدیدترین چالش بین شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران بدل شده، قدمتی دارد به اندازه دو دهه.

چه كسی دستور مرگ ریه شهر تهران را صادر كرد؟

سلامت نیوز: بوستان «مادر» كه این روزها به جدیدترین چالش بین شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران بدل شده، قدمتی دارد به اندازه دو دهه.

آذر سال 73 طی صورتجلسه یی به تاریخ 15 آذرماه 1373، كمیسیون ماده 5 با واگذاری مساحتی بالغ بر 56000 مترمربع از مجموع چندین پلاك به وسعت 109 هزار مترمربع به شهرداری، برای احداث فضای سبز و تغییر كاربری بخشی از آن از فضای سبز به مسكونی به ازای این واگذاری موافقت كرد. طرحی كه در خرداد 87 نیز در شورای عالی شهرسازی و معماری مصوب شد.
    اما یكسال بعد، یعنی درسال 88، شهرداری منطقه 5 طی نامه یی در تاریخ اول شهریور سال 88، خواستارتغییر كاربری این محدوده به تجاری - اداری شد.
    ولی این پایان ماجرا نبود، پس از نامه نگاری های فراوان بین اداره كل شهرسازی، شهردار منطقه5 و دبیرخانه كمیسیون ماده 5، اداره كل شهر سازی به مدیریت مجیدپاكساز، طی نامه یی به دبیرخانه كمیسیون ماده 5 درزمان تصدی معاونت شهرسازی و معماری دكتر هیربد معصومی، در 25 آبان ماه 1389قاطعانه اعلام كرد: بر اساس طرح تفصیلی ملاك عمل محدوده مورد نظر دارای كاربری سبز است و در طرح تفصیلی جدید محدوده به زیر پهنه فضای سبز اختصاص یافته و نباید تغییری درآن حادث شود.
    با این وجود شهرداری منطقه، سرمایه گذاری را برای خرید این زمین پیدا می كند و در شهریور 90 آگهی مزایده اراضی فوق منتشر می شود. اسناد منعكس شده درآن سال حكایت ازاعتراض حمزه شكیب، رییس كمیسیون توسعه و عمران شورای اسلامی شهر تهران به استناد این آگهی و به استناد بند 4 پیوست 5 مصوبه طرح جامع، نسبت به تغییر كاربری اراضی فضای سبز به غیر، به شهردار تهران دارد. اعتراضی كه با حمایت چندانی از سوی سایر اعضای شورای شهر وقت مواجه نیست، ولی درنهایت منجر به توقف پروژه و انصراف سرمایه گذار می شود.
    اما، دكتر هیربد معصومی، معاون شهرسازی و معماری وقت شهرداری، با وجود نظر كارشناسی مدیركل شهرسازی و طرح های شهری خود و اعتراض های صورت گرفته، كمتر از سه ماه بعد در نامه یی به تاریخ 7 مهرماه 1390به دفتر شهردار تهران در جواب تذكر شكیب، ضمن تاكید بر قرار گیری آن در پهنه G112 (پارك های عمومی) اعلام می كند: «نظر به محل قرار گیری و پتانسیل های خاص محدوده فوق الذكر و همچنین استدلال ارائه شده توسط شهرداری منطقه 5، مقرر گردیده بود كه طی روندی اصلاحی بخشی از زیر پهنه آن به M111 (فضای تجاری – اداری) تغییر یابد.
    طرح تفصیلی تهران از اوایل سال 91 كلید می خورد، دكتر معصومی بركنار و جای خود را به جوان ترین معاون شهرسازی و معماری تاریخ پایتخت یعنی علیرضا جاوید می دهد تا سكان اجرای این طرح را كه شهرداری به عنوان یكی از افتخارات خود از آن یاد می كند، در دست بگیرد. مهندس جوانی كه گرچه شهردار تهران از وی به عنوان یكی از بهترین مدیران خود یاد می كرد اما عمر معاونتش تنها یك سال و نیم به طول انجامید، سپس به شهرداری منطقه 4 منصوب و درنهایت استعفا داد. معاون اسبقی كه در پاسخ به تماس خبرنگار ما، ارائه هرگونه توضیحی را منوط به بررسی بیشتر می داند.
    در آخرین سری تدقیق نقشه های طرح تفصیلی و آخرین ماه های تصدی معاونت جاوید، تغییر كاربری بوستان «مادر» در دستور كار كمیسیون ماده 5 قرار گرفته، حدود 78 درصد آن به R122 (منطقه مسكونی) و 22درصد آن به M111 (تجاری – اداری) تغییر ماهیت داد. این امر به امضای كمیسیون ماده 5 رسیده و در نهایت تاریخ اول تیرماه 1392همراه سایر نقشه های طرح تفصیلی ابلاغ می شود. به این ترتیب شهرداری تهران زمینی را كه در طرح جامع قرار بود پارك عمومی شود را به معوض طلب پروژه پل صدر برای ساخت و ساز واگذار كرد. بانك دریافت كننده – بانك «الف» - در خاموشی كامل خبری، كلنگ احداث ساختمان های بلند مرتبه یی را در این زمین بر زمین زد.
    محمد حقانی، رییس كمیته محیط زیست شورا كه از نیمه اردیبهشت سال جاری اعتراض خود را علنی كرده است در این باره می گوید: همان طور كه بارها اعلام شده این تغییر كاربری غیرقانونی است و باید متوقف شود.
    وی درپاسخ به این سوال كه چرا تاكنون شهردار تهران با وجود تذكرهای متعدد واكنشی دراین خصوص نداشته است، می گوید: تاكنون دو بار كتبی و دوبار حضوری تذكرهایی به شهردارتهران دراین مورد داده شده ولی نمی دانم به چه دلیل اقدامی از سوی وی برای توقف این پروژه صورت نگرفته است ؟ حتی یكی، دو روز قبل در مجلسی، دوباره این اعتراض را به دكتر قالیباف مطرح كردم ولی متاسفانه وی به سادگی از پاسخ دادن طفره رفتند.
    این عضو شورای اسلامی شهرتهران گفت: امیدواریم درجلسه آتی شورای اسلامی شهرتهران، شهردار توضیحات قانع كننده یی را ارائه كند تا كار به «سوال» از وی نكشد چراكه درغیر این صورت شورای شهر در نهایت دقت ماجرا را پیگیری كرده و مطابق قانون از ابزارهای خود برای توقف این طرح استفاده می كند حتی درصورت لزوم شكایت خود از شهرداری را از مراجع قضایی پیگیری می كنیم.
    اما در این میان هنوز سوالات و ابهامات فراوانی درمورد این اقدام غیرقانونی شهرداری، همچنان بی پاسخ مانده است. یكی از این ابهامات در ریشه و اصالت صورت مساله است. هر طرحی كه به كمیسیون ماده 5 ارسال می شود، برای بررسی كارشناسی، ابتدا دركمیته فنی این كمیسیون كه با حضور معاون معماری و شهرسازی، مدیركل شهرسازی، مدیركل كمیسیون های ماده 5: نمایندگانی از سازمان میراث فرهنگی، سازمان آب، مشاور طرح تفصیلی و نمایندگانی از تمامی سازمان های ذی ربط، مطرح می شود. در مرحله بعد برای تصویب نهایی به كمیسیون ماده 5 كه هر از چند گاهی در دفتر شهردارتهران و با حضور شخص وی، رییس شورای شهر، معاون معماری و شهرسازی، مدیركل كمیسیون های ماده 5، معاونان وزارت مسكن و شهرسازی، محیط زیست و بیش از 10 وزارتخانه و سازمان دیگر، برگزار می شود ارسال می شود تا به تصویب نهایی برسد. این امر به این معناست كه تمامی طرح ها پس از موافقت و تایید شهردار تهران و رییس شورای شهر دركنار معاونان وزارتخانه ها و سازمان های مختلف، به تصویب می رسد. به گفته حقانی طی یك ماه گذشته و با علنی شدن اعتراض های متعدد، سناریوی نابودی بوستان «مادر» نه تنها متوقف نشده كه با سرعتی بسیار بیشتر ادامه دارد. فعالان محیط زیست نگرانند تا شورای اسلامی شهرتهران از شهردار بازخواست كند، این بوستان به كلی نابود شده و برج های فراوان جای درختان آن را بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha