یك متخصص بیماری‌های دهان گفت: بیماری‌های لثه تا 12 درصد ریسك بیماریهای قلبی عروقی و همچنین بروز حمله‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

دكتر رضا ملا در گفت‌وگو با ایسنا، درباره بیماریهای لثه (پریو) گفت: ‌بیماریهای لثه بر اثر تجمع باكتری‌ها روی دندان ایجاد می‌شود.


وی با بیان این كه بیماری‌های لثه ارثی نیست، افزود: در این بیماری ارگانیسم و باكتری روی دندان و داخل دهان تجمع پیدا می‌كند و تنها استعداد فرد نمی‌تواند سبب بیماری شود.

این دندانپزشك توصیه كرد: در صورت تجمع درازمدت باكتری‌ها و عدم اقدام به درمان آن، تبدیل به جرم یا پلاك شده كه این جرم اثر بیماری‌زایی را تشدید می‌كند.

دكتر ملا با اشاره به اینكه ‌تجمع پلاك اثراتی بر بافت لثه و نیز اثرات سیستماتیك بر جای خواهد گذاشت تصریح كرد: این بیماری عوارض قلبی عروقی را در فرد ایجاد می‌كند.

وی ایجاد بیماری قلبی عروقی را از عمده‌ترین تاثیرات بیماری‌های پریودونتال (لثه) در فرد دانست و افزود: مطالعه‌ها نشان داده است كه بیماری پریودونتال می‌تواند 12 درصد ریسك بیماری‌های قلبی عروقی را در بیماران افزایش دهد.

وی اضافه كرد:‌ هنگامی كه اثرات بیماری پریو بر مشكلات قلبی و عروقی بررسی می‌شود چند مكانیسم مختلف برای آن پیشنهاد می شود كه از جمله این مكانیسم‌ها ورود باكتری از بافت به سیستم گردش خون است كه ممكن است روی مشكلات قلبی و عروقی اثر بگذارد؛ چرا كه افزایش پلاكت‌ها شانس بروز حمله قلبی را افزایش می‌دهد.

این دندانپزشك در ادامه افزود: ‌هجوم باكتری‌ها بر سلول جدار عروق، حجم عروق را افزایش داده و باعث انسداد عروق محیطی و قلبی می‌شود و این انسداد نسبی باز مترادف با حمله‌ قلبی خواهد بود.

وی تصریح كرد:‌ افرادی كه دچار پریودونتال و نیز دارای ریسك فاكتورهای بیماری‌های قلبی عروقی مثل چاقی، استعمال دخانیات و غیره هستند این مسئله بیشتر اهمیت پیدا می‌كند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی یزد خاطرنشان كرد: درمان پریودونتال شامل جرم گیری یا عمل جراحی لثه است كه باعث می‌شود شانس بروز مشكلات قلبی عروقی در فرد كاهش یابد.

این متخصص بیماری‌های دهان، ضمن اشاره به این كه شانس ابتلا به بیماری پریودونتال در دیابتی‌ها افزایش می‌یابد، توصیه كرد: در صورتی كه این بیماران بهداشت دهان را رعایت نكنند با شدت و وسعت بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند.

این متخصص بیماری‌های لثه در پایان با اشاره به اینكه وجود پلاك روی دندان‌ها در دیابتی‌ها منجر به بروز بیماری لثه می‌شود، متذكر شد: در صورت كنترل بیماری، این علائم در این بیماران كاهش می‌یابد و بالعكس بیماری لثه نیز می تواند كنترل دیابت را برای بیمار مشكل كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha