چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۲
کد خبر: 113157

مواد شیمیایی ضدباکتری که معمولاً در صابون، خمیر دندان و دیگر کالاهای مصرفی استفاده می‌شود در بروز سرطان پستان نقش دارند.

رابطه صابون‌های ضد باکتری و سرطان پستان

سلامت نیوز: مواد شیمیایی ضدباکتری که معمولاً در صابون، خمیر دندان و دیگر کالاهای مصرفی استفاده می‌شود در بروز سرطان پستان نقش دارند.

آخرین یافته‌های علمی که نگرانی‌های فراوانی را به دنبال داشته در مورد عامل ضد میکروبی «تریکلوزان» است که در برخی از محصولات بهداشتی بویژه صابون‌های ضدباکتری و خمیردندان‌ها استفاده می‌شود. تحقیقات علمی چشمگیری نشان می‌دهند که برخی فاکتورهای ضد میکروبی خطراتی برای سلامتی انسان به همراه دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازروزنامه ایران، این تحقیق جدید که در مجله انجمن شیمی امریکا توسط محققان سم شناسی منتشر شده نشان می‌دهد تریکلوزان که با نام تجاری «اکتیل فنول» شناخته می‌شود در ظروف آزمایشگاهی باعث رشد و ترویج سلول‌های سرطان پستان می‌شود.

همچنین این ماده ضد باکتری در  نمونه‌های آزمایشگاهی مانند  موش‌های مبتلا به سرطان پستان باعث رشد بی‌رویه  سلول‌های سرطان پستان می‌شد.«کیانگ چول چوی» و همکارانش می‌گویند، به نظر می‌رسد نداشتن تعادل هورمونی در رشد سلول‌های سرطانی پستان نقش اساسی  دارند بنابراین «تری کلوزان» به عنوان یک ماده شیمیایی غدد درون ریز عمل کرده و به رشد سلول‌های سرطانی دامن می‌زند. 

 

همچنین مصرف «تری کلوزان» یا «اکتیل فنول» که در برخی از رنگ‌ها، آفت‌کش‌ها و مواد پلاستیکی استفاده می‌شود در محیط انباشته شده  و منجر به ایجاد خطرات جدی برای انسان  می‌شود. بنا به گزارش‌های منتشر شده میزان این ماده شیمیایی در محصولات به قدری زیاد است که در ادرار 75درصد از امریکایی‌ها «تری کلوزان» یافت شده است.
دانشمندان در آزمایش صورت گرفته روی سلول‌های انسانی مبتلا به سرطان پستان در موش دریافتند که این عامل شیمیایی به  ژن‌های درگیر در رشد سلول‌های سرطان پستان ملحق شده و در نتیجه باعث پیشرفت بافت‌های سرطان پستان می‌شود.به گفته محققان، قرار گرفتن در معرض این عامل ضد میکروبی خطرناک  با تأثیر در غدد درون ریز به‌طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‌دهد و اثرات منفی بر سلامت انسان دارد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha