چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۴
کد خبر: 113158

برای نخستین بار محققان نشان دادند تنگی شریان کاروتید در گردن که معمولاً بدون هیچگونه علائمی اتفاق می‌افتد منجر به مشکلات یادگیری، حافظه، تفکر و تصمیم‌گیری در مقایسه با افرادی می‌شود که با عوامل خطر مشابه در تنگی عروق در سایر نقاط بدن دچار هستند.

سلامت نیوز: برای نخستین بار محققان نشان دادند تنگی شریان کاروتید در گردن که معمولاً بدون هیچگونه علائمی اتفاق می‌افتد منجر به مشکلات یادگیری، حافظه، تفکر و تصمیم‌گیری در مقایسه با افرادی می‌شود که با عوامل خطر مشابه در تنگی عروق در سایر نقاط بدن دچار هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، این تحقیق در آکادمی مغز و اعصاب در فیلادلفیا در 26 آوریل 2014 ارائه شده است. تا به امروز پیشگیری از سکته مغزی به عنوان تنها آسیبی که انسداد عروق گردن ایجاد می‌کند در کانون توجه و تشخیص و درمان تنگی عروق گردن  قرار گرفته بود. اما «براجش کیلال» از مرکز بهداشتی بالتیمور دانشکده پزشکی مریلند می‌گوید: نتایج این تحقیق بر اهمیت ارزیابی وضعیت حافظه و تفکر در افراد مبتلا به تنگی شریان کاروتید تأکید دارد.

باریک شدن شریان‌ها زمانی رخ می‌دهد که پلاک‌هایی در شریان‌ها ساخته می‌شوند و آن‌ها جریان خون را به مغز محدود می‌کنند و در نتیجه این پلاک‌ها منجر به آسیب بافت مغزی می‌شوند.
در این مطالعه 67 بیمار مبتلا به تنگی کاروتید بدون علامت (ACD) با کاهش 50درصدی قطر عروق گردن و 60 بیمار با عوامل خطر بیماری عروقی اما بدون انسداد در گردن مورد بررسی قرار گرفتند.عوامل خطر شامل دیابت، فشار خون بالا، کلسترول خون بالا و بیماری عروق کرونری بود. شرکت‌کنندگان به منظور توانایی تفکر، سرعت پردازش، یادگیری، حافظه  و تصمیم‌گیری تحت آزمایش‌های گسترده‌ای قرار گرفتند.
 این مطالعه نشان داد که گروه ACD در آزمون‌های حافظه و تفکر نمرات بدتری به دست آوردند به این معنی که آن‌ها در این آزمایش از لحاظ جنبه‌های خاص تفکر، قدرت پردازش و حافظه و یادگیری سطح بدتری داشتند.این مطالعه نشان داد افرادی که به تنگی عروق گردن دچار هستند باید از پیامدهای آن با خبر باشند و اهداف درمانی جدیدی را دنبال کنند.
آکادمی نورولوژی امریکا با بیش از 27هزار متخصص مغز و اعصاب که در زمینه‌های گوناگون از جمله درمان و تشخیص اختلالات مغز و سیستم عصبی مانند بیماری آلزایمر، سکته مغزی، میگرن، بیماری‌ام اس، آسیب‌های مغزی، پارکینسون و صرع فعالیت می‌کنند پس از این بیانیه  آگاهی‌سازی بیماران از پیامدهای تنگی عروق گردن را در اولویت برنامه‌ریزی هایشان قرار دادند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha