پژوهشگران می‌گویند رنگ‌های هشداردهنده حشرات می‌توانند به كشف داروهای جدید برای بیماری سخت همچون سرطان و امراض مناطق حاره‌یی كمك كنند.

سوسك‌های با رنگ روشن یا لاروهای پروانه كه روی یك گیاه در حال جویدن غذا هستند می‌توانند نشانه وجود تركیبات شیمیایی فعال علیه خطوط سلولی سرطانی و بیماری‌های انگلی حاره‌یی باشند.

پژوهشگران موسسه تحقیقات حاره‌یی اسمیت سونیان در پاناما در این باره خاطر نشان كردند چنین سرنخ‌هایی می‌توانند سرعت كشف داروهای جدید و ایجاد بینشی درباره روابط اكولوژیك بین گیاهان حاره‌یی - جنگلی و حشراتی را كه از آنها تغذیه می‌كنند افزایش دهد.

تود كاپسون،‌ پژوهشگر شیمی در این موسسه می‌گوید: این یافته‌ها به طور فوق‌العاده‌ای شگفت‌انگیز و مهم هستند. نتایج این تحقیق می‌تواند تاثیرات مستقیم و مثبتی روی آینده درمان‌های پزشكی برای بسیاری از بیماری‌ها در سرتاسر جهان داشته باشد.

برای این تحقیق، دانشمندان از گیاهانی بهره گرفته‌اند كه تاكنون تركیبات ضدسرطانی آنها شناخته شده است؛ آنهایی كه ثابت شده علیه برخی از انگل‌های خاص ناقل بیماری فعال هستند و گیاهانی كه چنین فعالیتی ندارند.

این پژوهش نشان داد كه لاروهای سوسك‌ها و پروانه‌ها با رنگ‌های هشدار دهنده روشن به میزان قابل توجهی روی گیاهان بیشتر مشاهده می‌شوند كه این گیاهان حاوی تركیبات فعال علیه بیماری‌های خاص از جمله سرطان سینه و مالاریا هستند؛ اما در مورد گیاهانی كه چنین خواصی ندارند، این تاثیر دیده نمی‌شود.

این تحقیق هم‌چنین نشان می‌دهد كه حفاظت از جنگل‌های حاره‌یی د رتمام سطوح به طور بالقوه مزایای بی شماری برای سلامت انسان دارد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha