چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۰
کد خبر: 113164

فوق‌تخصص گوارش و کبد با تأکید بر اهمیت تغذیه صحیح و سالم در سلامتی دستگاه گوارش، گفت: فعالیت‌های ورزشی، خطر بروز سرطان روده را کاهش می‌دهد.

سلامت نیوز: فوق‌تخصص گوارش و کبد با تأکید بر اهمیت تغذیه صحیح و سالم در سلامتی دستگاه گوارش، گفت: فعالیت‌های ورزشی، خطر بروز سرطان روده را کاهش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، شیوع بیماری‌های گوارشی و کبدی از عواملی همچون شیوه نادرست زندگی، تغذیه نامناسب، استرس و نداشتن تحرک بدنی ناشی می‌شود و سرعت گسترش آن نیز در حال افزایش است.

بر همین اساس یکم تا هشتم خرداد به منظور افزایش آگاهی عمومی جامعه در زمینه پیشگیری و درمان بیماری‌های مهم و شایع گوارش به عنوان هفته سلامت دستگاه گوارش نامگذاری شده است.

نادیه بنی‌اسدی، فوق تخصص گوارش و کبد و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان شعار سال جاری هفته سلامت گوارش را «میکروب‌های روده‌ای» عنوان کرد و اظهار داشت: اصطلاح میکروب‌های روده‌ای به گروهی از میکروب‌ها گفته می‌شود که به طور طبیعی در دستگاه گوارش از جمله روده بزرگ و کوچک و دهان افراد زندگی می‌کنند. 

وی بیان داشت: میکروب‌هایی که به طور طبیعی در روده انسان زندگی می‌کنند، نقش اساسی نیز در سلامت و بیماری افراد دارند.

بنی‌اسدی افزود: یکی از دلایل مهم چاقی، قند خون، کبد چرب، انواع سرطان‌ها به ویژه گوارش با این میکروب‌ها رابطه دارد و حتی با استفاده از این میکروب‌ها می‌توان معالجه را انجام داد. 

تغذیه صحیح و سالم، اصل مهم سلامتی دستگاه گوارش است

وی عنوان کرد: بیش از یک هزار گونه متفاوت باکتری در روده انسان یافت می‌شود که فقط 10 تا 170 نوع آنها در افراد مختلف مشترک هستند و بنابر‌این میکروبیوتای هر فرد مخصوص خود اوست و مانند کارت هویت او محسوب می‌شود.

بنی‌اسدی گفت: هضم غذا‌ها در معده و روده کوچک‌، تولید برخی از ویتامین‌ها‌، مبارزه با حملات دیگر میکرو‌ارگانیسم‌ها‌، حفظ سیستم ایمنی بدن و عملکرد مناسب دستگاه گوارش از مواردی است که میکروب‌ها در برقراری سلامتی دارند. 

فوق‌تخصص گوارش و کبد بیان داشت: میکروب‌های روده می‌تواند موجب بیماری‌هایی مانند التهابی روده‌، سندرم روده تحریک‌پذیر‌، سرطان کولون‌، دیابت‌، چاقی‌، بیماری قلبی و عروقی‌، بیماری کبد چرب و ... شود.

وی خاطرنشان کرد: دانشمندان معتقد هستند که ترکیب میکروب‌ها در سه سالگی انسان پایدار و مشابه بزرگسالان می‌شود، اما در طول زندگی به تکامل خود ادامه می‌دهد.

بنی‌اسدی عنوان کرد: ترکیب میکروب‌ها تحت تاثیر فاکتورهایی مانند سن‌، ژنتیک‌، نژاد‌، تغذیه و محیط تغییر می‌کند و از این رو شناسایی و تعیین میکروبیوتای نرمال در جوامع و سنین مختلف عامل مهم و پیش نیاز برای شناسایی بیشتر عوامل تاثیرگذار به شمار می‌رود. 

نوشیدن آب و آهسته غذا خوردن راه مقابله با بیماری‌های دستگاه گوارش

وی با بیان اینکه تغییر و اصلاح رژیم غذایی در نوع میکروب‌های روده تاثیر می‌گذارد، افزود: تغذیه صحیح و مناسب مانند مصرف ماست ترش‌، مواد فیبری شامل میوه و سبزی، غذاهای دریایی‌، مصرف مکمل‌های پروبیوتیکی از جمله ماست و دوغ کفیر‌ بر عملکرد روده‌ها و سلامتی تاثیر‌گذار است‌.

فوق‌تخصص گوارش و کبد تصریح کرد: روش تغذیه صحیح و سالم یک اصل مهم در سلامتی دستگاه گوارش است، تغذیه سالم در عمل کار دشواری است و این سختی، بیشتر مربوط به کنار گذاشتن عادت‌های کهنه و شیوه تغذیه نادرست است.

بنی‌اسدی اظهار داشت: این رژیم شامل مقدار زیادی میوه‌ها و سبزیجات، نان، غلات، سیب‌زمینی و مقدار ناچیزی چربی و قند است و در مورد سبزیجات اصل پنج بار در روز را نباید فراموش کرد.

وی تصریح کرد: مصرف پنج بار میوه و سبزیجات در روز ایده‌آل است و بهتر است این محصولات به شکل تازه مصرف شوند یا خیلی کم پخته شده باشند و یک مرتبه از آب میوه مصرف شود. 

بنی‌اسدی گفت: نوشیدن آب به اندازه کافی و برای افراد بالغ مصرف حداقـل 1.5 لیتر آب، آهسته غذا خوردن، پُر تحرکی و رعایت وزن از جمله مواردی است که در مقابله با بیماری‌های دستگاه گوارش باید رعایت شود.

ورزش خطر سرطان روده را کاهش می‌دهد

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر اینکه ورزش کردن می‌تواند خطر سرطان روده را کاهش دهد، بیان داشت: داشتن آمادگی جسمانی و فعال بودن نیز ‌برای سلامت لازم است، ‌ورزش جریان خون را افزایش ‌می‌دهد و به این ترتیب روده‌ها کارایی بهتری دارند.

بنی‌اسدی با اشاره به اینکه زندگی مدرن و پرمشغله این امکان را به افراد نمی‌دهد تا هفته‌ای پنج روز ‌ورزش داشته باشند، بیان داشت: افزایش آمادگی جسمانی تا حدودی می‌تواند سلامت روده‌ها را تامین کند.

وی عنوان کرد: پیاده‌روی و دویدن نیاز به تجهیزات خاصی ندارند، انجام این فعالیت‌ها جریان خون را به روده‌ها بیشتر می‌کند و کارایی سیستم  گوارش را افزایش می‌دهد.

افراد دارای مشغله فکری بیشتر دچار سوء‌هاضمه می‌شوند

فوق‌تخصص گوارش و کبد خاطرنشان کرد: افرادی که مشغله فکری دارند نیز نمی‌توانند ادعای سلامتی داشته باشد، زیرا این افراد بیشتر دچار یبوست، سوء‌هاضمه، دل پیچه، درد معده و بواسیر، اختلالات عصبی مانند سردردها، سنگینی سر و بی‌خوابی می‌شوند.

بنی‌اسدی افزود: افرادی که فعالیت فکری دارند، کمتر باید از غذاهای پرانرژی مانند مواد چرب و شیرینی مصرف کنند، زیرا فعالیت بدنی آنان کمتر است و سوخت و ساز بدنشان نیز کاهش پیدا می‌کند و در نهایت موجب چاقی می‌شود.

وی عنوان کرد: فعالیت فکری زیاد ‌در شب توصیه نمی‌شود به ویژه اگر پشت هم و بلا‌انقطاع باشد، سکون ذهنی در شب اهمیت زیادی دارد. 

فوق‌تخصص گوارش و کبد تصریح کرد: افراد هنگام مطالعه زیاد، استراحت کوتاه مدتی داشته باشند و قدم بزند یا یک کار دیگر مانند نقاشی انجام دهند که سبب استراحت ذهنی آنان شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha