رئیس انستیتو روانپزشکی گفت: بیشترین خدمت به بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا این است که از دولت برای ارائه خدمات در خانه‌ها، محل کار و جامعه کمک بگیریم، زیرا بستری شدن بیماری را بدتر می‌کند.

نشانه‌های اسکیزوفرنیا کدام است؟/بستری شدن بیماری را بدتر می‌کند

سلامت نیوز: رئیس انستیتو روانپزشکی گفت: بیشترین خدمت به بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا این است که از دولت برای ارائه خدمات در خانه‌ها، محل کار و جامعه کمک بگیریم، زیرا بستری شدن بیماری را بدتر می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، جعفر بوالهری با اشاره به اختلال اسکیزوفرنیا و مشکلات مبتلایان اظهار داشت: خوشبختانه وزارت بهداشت تدبیر عظیمی برای نظام سلامت به ویژه بهداشت روان به خرج داده است. آنچه باید در مورد بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا گفته شود این است که بیماران و خانواده‌های آنها از نبود خدمات روانپزشکی در خانه، شهر، اداره، محله و بیمارستان نزدیک منزلشان رنج می‌برند.

وی افزود: اگر قرار است نظام سلامت خدمتی به بیماران انجام دهد بیشترین خدمت به این بیماران این است که از دولت برای ارائه خدمات در خانه‌ها، محل کار و جامعه کمک بگیریم زیرا بستری شدن بیماری را بدتر می‌کند.

رئیس انستیتو روانپزشکی ادامه داد: از 25 سال پیش از طریق بهورزان، پزشکان عمومی، خانه به خانه از افراد جامعه سؤال پرسیدیم که آیا این چند نشانه را دارند یا خیر؟ آیا در خانه کسی وجود دارد که از بقیه جدا شده است، گوشه‌گیری اختیار کرده و با دیگران همکاری و همراهی نمی‌کند؟ آیا کسی هست که حالات توهمی داشته باشد و چیزهایی را ببیند که دیگران نمی‌بینند یا حرفهایی را بشنود که دیگران نمی‌شنوند و سؤال آخر اینکه آیا فرد ادعاهای عجیب و غریب و غیرمنطقی مبنی بر اینکه قدیسه است دارد یا خیر؟ همین سه سؤال می‌تواند برای تشخیص اسکیزوفرنیا مؤثر باشد.

وی افزود: البته باید به خانواده فرد مبتلا بگوییم اگر چنین فردی در خانواده وجود دارد بهتر است با روانپزشک یا پزشک نزدیک منزل مشورت کند و مستقیم به آنها نمی‌گوییم که فرد بیمار است چرا که باید شرح حال و معاینه وضعیت روانی انجام شود و بعد تشخیص گذاشته شود چرا که مسئله انگ و برچسب زدن وجود دارد.

این روانپزشک با اشاره به پیش‌آگهی اختلال اسکیزوفرنیا گفت: صد سال بیمارستان‌های روانپزشکی نادرست عمل کردند و نشان دادند که بیماران افرادی هستند که باید در مراکز درمانی بستری شوند در حالی که مبتلایان به محض تشخیص می‌توانند کنار خانواده درمان شوند تا کارشان به شرایط سخت بیمارستان نرسد. اتفاقات گذشته ناشی از اشتباه ما متخصصان بوده است و برای جبران این اشتباه به کمک رسانه‌ها نیازمندیم.

رئیس انستیتو روانپزشکی با بیان اینکه اسکیزوفرنیا بیماری خطرناکی نیست گفت: مبتلایان می‌توانند با مصرف به موقع داروها، حمایت خانواده، روانشناسان و روانپزشکان ازدواج کنند و در جامعه حضور یابند. موارد فراوانی دیده‌اند که نه تنها خودشان بلکه فرزندانشان نیز ازدواج کرده‌اند.

وی با بیان سن ابتلا زنان و مردان اظهار داشت: سن ابتلا در آقایان پایین‌تر از خانم‌ها است، زنان به میزان کمتری جهت دریافت خدمات و بستری شدن مراجعه می‌کنند و این به دلیل محرومیت‌هایی است که در این زمینه وجود دارد. دیده شده است که عدم رضایت همسر عاملی برای بستری نشدن فرد مبتلا است از طرفی مادران صبورتر و سازگارترند و کمتر شاکی می‌شوند.

بوالهری خاطر نشان کرد: عوامل ژنتیک و استرس در ابتلا به اسکیزوفرنیا مؤثر است، افرادی که سابقه ژنتیکی دارند حتماً با نظر پزشک یا متخصص 6 ماه تا یک سال قبل از ازدواج مشاوره کنند چرا که تشخیص با مشاوره بالینی امکانپذیر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • الهه ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    گوشه گیری و فرار از همه، تیک های رفتاری، لکنت، عدم بروز احساسات عاطفی ،رفتار منفعلانه و عدم تصمیم گیری مستقل گوشه ای از علایم این افراد هست در صورت ناقل بودن یکی از زوجین احتمال انتقال به فرزندان 20 درصد است ای کاش آدم ها یه کم مروت داشته باشند و قبل از ازدواج صادق باشند و بعد از سالها زندگی کردن و زجر کشیدن طرف مقابلشون اونو در عمل انجام شده با یه بچه قرار ندن