چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۹
کد خبر: 113168

معاون پرستاری وزیر بهداشت گفت: تبعیض از مصادیق زیر پا گذاشتن اخلاق حرفه‌ای است به همین دلیل قرار است نظام پرداختی حقوق پرستاران و پیراپزشکان در طرح تحول نظام سلامت تغییر کند و عادلانه‌تر شود که به زودی شاهد آن خواهیم بود.

سلامت نیوز: معاون پرستاری وزیر بهداشت گفت: تبعیض از مصادیق زیر پا گذاشتن اخلاق حرفه‌ای است به همین دلیل قرار است نظام پرداختی حقوق پرستاران و پیراپزشکان در طرح تحول نظام سلامت تغییر کند و عادلانه‌تر شود که به زودی شاهد آن خواهیم بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، محمد‌ میرزابیگی در دومین کنگره اخلاق حرفه‌ای پرستاری گفت: لزوم رعایت اخلاق حرفه‌ای با توجه به ابلاغ سیاست‌های کلی نظام سلامت و طرح تحول سلامت اهمیت دارد.

وی افزود: اخلاق به معنی رابطه متقابل افراد، گروه‌ها و سازمان‌ها با رعایت حقوق و کرامت افراد است و در جوامع اخلاقی، حق جایگاه بالایی دارد و در جوامع غیراخلاقی می‌بینیم که حق و حقوق افراد متزلزل است.

میرزا‌بیگی گفت: اخلاق حرفه‌ای مسئولیت‌های اخلاقی فردی، سازمانی، محیط جامعه و مردم را در برمی‌گیرد که یا فرد‌محور، صنف‌محور یا اجتماع‌محور است که بهترین نوع آن اجتماع‌محور تعریف شده است.

معاون پرستاری وزیر بهداشت گفت: در بحث اخلاق حرفه‌ای، توکل، تعهد به اجتماع، تعلق به دیگران، تداوم، اعتماد به خود و آینده، وسعت دید، پیش‌بینی پذیری، تحول، تکامل و توسعه ذهنی مطرح است.

میرزابیگی گفت: امروزه احساس می‌کنیم در مسیر حرفه‌ای شدن حرکت کرده‌ایم و تا حدودی هم موفق بوده‌ایم اما باید روند اجتماعی شدن همزمان با آن پیگیری شود بنابراین به نقد مباحث، تغییر گفتمان و حرکت با استفاده از تکنیک‌های جدید را نیاز داریم.

میرزا‌بیگی ادامه داد: در طرح تحول نظام سلامت برای حفظ اخلاقیات باید بدانیم وضعیت چگونه است تا به آن کمک کنیم. در این طرح تحول، جایگاه پرستاری و پیرا‌پزشکی و نظام پرداختی مناسب که مبنای اصلی را در اخلاق حرفه‌ای دارد مطرح است.

وی گفت: بحث تبعیض از مصادیق زیر پا گذاشتن اخلاق حرفه‌ای است به همین دلیل در این زمینه پرستاران و پیراپزشکان حق اساسی خود را دنبال کردند و قرار است موضوع نظام پرداختی در تحول نظام سلامت تغییر کند و عادلانه‌تر شود که به زودی شاهد آن خواهیم بود.

معاون پرستاری وزیر بهداشت تصریح کرد: همچنین دغدغه جامعه پرستاری که جایگاه مستقل آنها در دانشگاه علوم پزشکی بود دنبال شده به طوری که در دانشگاه‌های علوم پزشکی تیپ 1 در بحث مدیریت و در دانشگاه‌های تیپ دو و سه به عنوان اداره پرستاری جایگاه تعریف شده خواهند داشت.

میرزابیگی گفت: در جوامع امروز به دلیل افزایش سن افزایش بیماری‌های مزمن افزایش سطح آگاهی و نیاز مردم نیازمند این هستیم که پرستاری در تمام ابعاد از پیشگیری تا نوتوانی افزایش یابد و موضوع اخلاق پرستاری به موازات افزایش نیاز مردم اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha