درختان قطعه زمین 4 هزار 750 هکتاری در بزرگراه صدر قیطریه شمالی در حال خشک شدن است. این درختان خشک می شوند تا مالکان آن بتوانند در این زمین ساخت و ساز کنند.

قطع و خشکاندن درختان در زمین قیطریه/ یک بام و دو هوای شهرداری

سلامت نیوز: درختان قطعه زمین 4 هزار 750 هکتاری در بزرگراه صدر قیطریه شمالی در حال خشک شدن است. این درختان خشک می شوند تا مالکان آن بتوانند در این زمین ساخت و ساز کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا ، قطعه زمینی 4 هزار 750 متری در بزرگراه صدر ،شمال قیطریه . روزگاری این زمین پر از درختان کهنسال بود .اما حالا تنها چند درخت خشکیده که جان سخت از سایر درختان بودند و بی آبی را بیشتر تحمل کردند باقی مانده است .
تهران ،بزرگراه صدر ،بهار سال 93
محمد حقانی رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران درباره جزییات این قتل عام درختان در شمال پایتخت می گوید: ما این موضوع را به شهردار تهران نیز اطلاع داده ایم . این زمین در مالکیت شهرداری تهران بوده است که به مالک بخش خصوصی واگذار شده است .
وی ادامه می دهد : قبل از واگذاری بخشی از درختان این زمین قطع شده است و بعد از واگذاری هم باقی مانده درختان در حال خشک شدن هستند .
 تهران ،بزرگراه صدر ،پاییز سال 90
آبان سال 90 بود که شهرداری تهران برای قطع 300 درخت در باغ سفارت انگلیس شکایتی به قوه قضاییه کرد . شکایتی که نتیجه آن هرگز اعلام نشد . پروژه صدر در حال ساخته شدن بود و آب قناتی که درختان این باغ قدیمی پایتخت را آب یاری می کرد قطع شده بود . درختان قدیمی خشکیده شدند .
شهردار تهران در واکنش به این قطع درخت به میان مدیرانش آمد و گفت: یکی از سیاه‌ترین پرونده‌هایی که در حافظه تاریخی مردم ایران وجود دارد، پرونده دولت انگلیس است.
وی با اشاره به سوابق استعماری انگلیس افزود: پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی هم نقش دولت انگلیس در تلاش برای ضربه زدن به وحدت ملی، تمامیت ارضی و فتنه‌گری‌های گوناگون بر کسی پوشیده نیست. یکی از نمونه رفتارهای بدخواهانه دولت انگلیس را می‌توان در ماجرای باغ قلهک و وقایعی که این روزها در این باغ در جریان است دید.
 وی با بیان اینکه در این‌باره توجه به دو نکته ضروری است گفت: نخست آنکه سفارت انگلیس در تهران سالیان متمادی است که باغ قلهک را به تصرف خود در آورده و این مطالبه هرایرانی آزاده‌ای است که از نهادهای مسئول بخواهد اقدام‌‌های لازم برای احقاق حقوق مسلم کشور در این زمینه به صورت فعال پیگیری شود.
قالیباف افزود: نکته دوم آن است که در ایام اخیر بر اساس گزارش‌های موثق عوامل سفارت انگلیس مبادرت به خشک کردن، قطع کردن و آتش‌زدن درختان باغ قلهک کرده‌اند.

وی با اشاره به این که نابودی بیش از 300 درخت قدیمی در فاصله زمانی کوتاه اقدامی نیست که بتوان از آن چشم‌پوشی کرد گفت: به همکارانم در شهرداری تهران ابلاغ می‌کنم در کوتاه‌ترین زمان ممکن پرونده تخلفات سفارت انگلیس در باغ قلهک را به قوه قضائیه ارجاع داده و مطمئنم دستگاه قضایی با دقت، سرعت و قاطعیت نسبت به اعاده حقوق شهروندان اقدام خواهد کرد.
قالیباف افزود: واقعاً جای تاسف است، دولت انگلیس که ژست حمایت از محیط‌زیست و توجه به ارزش‌های انسانی به خود می‌گیرد در اقدامی اینچنین، بدیهی‌ترین حقوق ملی و شهروندی مردم کشوری دیگر را نادیده می‌انگارد.
 شهردار تهران در پایان با تاکید بر این که در پیگیری حقوق شهروندان ذره‌ای کوتاه نخواهیم آمد، خاطرنشان کرد: در ارتباط با این پرونده، شهرداری تهران با طرح دعوای حقوقی موضوع را تا رسیدن به نتیجه مشخص پیگیری می‌کند.
از این سخنرانی قالیباف بیش از دو سال گذشته است . مدیران قالیباف هیچ کدام تمایلی ندارند در باره این پرونده قضایی سخن بگویند و نتیجه این پیگیری قضایی نیز مشخص نیست .
یک بام و دو هوای شهرداری
اما آن چه مشخص است شهردار در همان زمان ها با چند متر فاصله در حال قطع کردن درختانی بوده که هنوز سبز بودند و به تنفس شهروندان این شهر کمک می کردند .
در همان زمان قطع درخت در سایر سفارت خانه ها نیز مطرح شد که سبب شد شهرداری وعده دهد تمام درختان پایتخت شناسنامه دار خواهند شد.
 
 
قطع درختان پایتخت به بهانه ساخت و ساز
حقانی درباره قطع درختان سفارت خانه ها می گوید: سفارت خانه ها در اختیار و مالکیت کشورها هستند و امکان ورود ما به این مسئله نیست اما به طور معمول هیچ سفارت خانه ای از فضای سبز خود نمی گذرد و اجازه خشک شدن فضای سبز خودر ا نمی دهد مگر آن که به دلیل کم آبی و آفت درختان دچار مشکل شوند که درختان جدید جایگزین می شود .
وی ادامه می دهد : مشکل ما درختان محوطه سفارت خانه ها نیستند . ما برای درخت ارزش قائل نیستیم و درختان را می بریم که مسکن سازی کنیم .
این نخستین بار نیست که شهرداری تهران حرفش با عملش نمی خواند تاکید شهرداری بر اجرای طرح تفصیلی و اعلام این که مانند عقاب بالای سر این طرح ایستاده اند و تغییرات گسترده در این طرح مثال دیگری از این تناقض گویی ها است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha