چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۲
کد خبر: 113177

توسعه خانه‌های بهداشت به عنوان طرح جامعی که با پیشگیری از بیماری‌ها در مناطق محروم کشور و نیز اجرای طرح‌های موفقی مانند واکسیناسیون توانسته به الگویی جهانی تبدیل شود، اکنون در دستور کار است و به عنوان یکی از اولویت‌های طرح تحول نظام سلامت در بین مسئولان مطرح است.

سلامت نیوز: توسعه خانه‌های بهداشت به عنوان طرح جامعی که با پیشگیری از بیماری‌ها در مناطق محروم کشور و نیز اجرای طرح‌های موفقی مانند واکسیناسیون توانسته به الگویی جهانی تبدیل شود، اکنون در دستور کار است و به عنوان یکی از اولویت‌های طرح تحول نظام سلامت در بین مسئولان مطرح است.

این طرح البته در این سال‌ها با چالش‌ها و مشکلاتی هم روبه‌رو بوده است. براین اساس دکتر «غلامرضا خاتمی» استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس انجمن پزشکان کودکان به برخی از این مشکلات اشاره می‌کند که در پی می‌خوانید.
خانه‌های بهداشت از ابتدای تأسیس در مناطق محروم و روستایی چقدر در پیشگیری از بیماری‌ها مؤثر بوده است؟
خانه‌های بهداشت روستایی که با هدف پیشگیری از بیماری‌های واگیردار و کنترل بیماری‌های غیرواگیر با به کار‌گیری نیروی بهورز راه‌اندازی شد، از ابتدا توانست نقش مؤثری را برای تأمین سلامت مردم بویژه کنترل بیماری در بین کودکان ایفا کند. بطوری که شخص بهورز از بدو تولد نوزاد تا زمان بلوغ پیگیر سلامت فرد بود.
افزایش و بازسازی خانه‌های بهداشت در قالب طرح تحول نظام سلامت تا چه حد می‌تواند سلامت آینده کشور را تأمین کند؟
همانگونه که خانه‌های بهداشت تاکنون توانسته‌اند در کنترل بیماری‌های واگیردار از جمله فلج اطفال امتحان خود را پس داده و موفق عمل کنند، سیاستگذاری در استفاده بهینه از این ظرفیت در آینده نیز می‌تواند بار بزرگی از مشکلات نظام سلامت را به دوش بکشد و تأمین‌کننده و باعث پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها باشد.
خانه‌های بهداشت در صورت حذف چه مشکلاتی می‌تواند در آینده به بار آورد؟
بطور قطع هر برنامه بزرگی با مشکل و چالش هم روبه‌رو خواهد بود و برنامه استقرار خانه‌های بهداشت در مناطق محروم و روستایی نیز از این امر مستثنی نبوده است. موفق بودن این برنامه در گرو همکاری همه سازمان‌ها است و وزارت بهداشت به تنهایی و با تأمین مراکز و نیروی انسانی نمی‌تواند موفق عمل کند.
گرچه ما خانه بهداشت داریم و نیروی انسانی فعال نیز به کار گرفته شده است اما نبود امکانات و تجهیزات پزشکی مورد نیاز در این مراکز و نیز نبود دسترسی و راه مواصلاتی مناسب به مراکز درمانی بزرگ واقع در شهرها، این خانه‌ها را با معضل جدی روبه‌رو کرده بود. از سویی در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌ها ما حتی در زمینه واکسیناسیون نیز با مشکل مواجه بودیم و برخی داروها و تجهیزات به دلیل بالا بودن قیمت در دسترس همه افراد قرار نمی‌گرفت. گرچه امیدواریم با اجرای طرح تحول نظام سلامت و ساماندهی و توسعه خانه‌های بهداشت و با استفاده از ظرفیت‌های موجود بتوانیم این طرح را به سر منزل اصلی خود که پیشگیری از بیماری و تأمین سلامت مردم نقاط مختلف کشور است، برسانیم.


منبع:روزنامه ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha